گروه تئاتر هنرآنلاین،«گاو قنبر» به نویسندگی و کارگردانی زهرا صدری از شهر آستانه اشرفیه است که در بخش فراگیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان بر صحنه نمایش رفت.

نویسنده و کارگردان نمایش «گاو قنبر» با اشاره به اینکه یکی از اتفاقات بسیار خوب این دوره جشنواره بی‌شک اضافه شدن بخش فراگیر بوده، گفت: خوشبختانه نمایش‌ها با وسواس انتخاب شده بودند و نه تنها برای مخاطبان، بلکه برای گروههایی که این میدان را تجربه می‌کنند بار آموزشی خوبی داشت.

زهرا صدری در مورد فعالیت خود و گروه نمایشی‌اش گفت: در مدت ۸ سال با بچه‌های سندروم دان، اوتیسم و بیماران مزمن شدید در حال تئاتر درمانی و نمایش خلاق به‌صورت تفکیک‌شده مشغول فعالیتم.

قنبر1

او نمایش «گاو قنبر» را حاصل تئاتر درمانی‌هایی دانست که با اعضای گروهش داشته و ادامه داد: این نمایش داستان فردی به نام قنبر است که قصد دارد برای تحصیل به شهر برود ولی قبل از عزیمت به شهر باید گاو خود را به امانت نزد یکی از اهالی روستا بگذارد. قنبر موفق نمی‌شود کسی را برای نگهداری گاوش پیدا کند از این رو مجبور می‌شود به همراه گاوش به شهر بیاید.

زهرا صدری با بیان اینکه این نمایش با حضور ۱۰ نفر در بخش کودک و نوجوان به نمایش درآمده است، افزود: افراد دارای معلولیت مثل بقیه افراد جامعه بااستعدادند. آنها نیاز دارند استعدادشان کشف و جامعه به آنها فرصت مهارت‌ورزی دهد. حمایت از ایده‌های توان‌یاب‌ها را ضروری است.

کارگردان نمایش «گاو قنبر» اضافه کرد: معتقدم افراد دارای معلولیت نیازمند ترحم نیستند بلکه می‌خواهند با نشان دادن توانمندی‌های خود جایگاه حقیقی خود را در جامعه به دست بیاورند.

او یادآور شد: شیوه کار کردن با کودکان مبتلا به سندروم با معلولان جسمی حرکتی و نابینا بسیار متفاوت است از این رو اعتقاد دارم در بخش‌های رقابتی باید آثار این افراد به‌صورت مجزا دیده و مورد داوری قرار گیرند.

قنبر2

صدری در خصوص اهمیت حضور افزاد توان‌یاب در جشنواره نیز گفت: یکی از اتفاقات بسیار خوب این دوره جشنواره بی‌شک اضافه شدن بخش فراگیر بود. چرا که این جشنواره در سطح بین‌المللی است و باعث دیده شدن توانایی این افراد در یک گستره وسیع می‌شود.

او در خصوص شرایط اسکان و حمل‌ونقل توان‌یاب‌ها در جشنواره تئاتر کودک گفت: خوشبختانه هم به لحاظ اسکان، هم حمل و نقل، هم بحث امنیت و هم شرایط سالن مسئولان بسیار خوب عمل کردند و جای تقدیر دارد. به نظرم با پیش‌بینی همه مسائل، برای مشکلات این افراد برنامه ریزی شده بود.

قنبر3

زهرا صدری کارگردان نمایش «گاو قنبر» در خصوص اهمیت برگزاری جشنواره برای ارتقای کیفیت تئاتر کودک و نوجوان نیز تکمیل کرد: جشنواره‌ها در رشد و اعتلای هنر بسیار تاثیرگذارند چرا که با زبان هنر بهتر می‌توان مفاهیم را به مخاطبان به خصوص تماشاگر کودک و نوجوان آموخت. خوشبختانه کارها با وسواس انتخاب شده بودند و نه تنها برای مخاطبان، بلکه برای گروه هایی که این میدان را تجربه می‌کنند بار آموزشی خوبی داشت.