گروه تئاتر هنرآنلاین: بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان شامل چندین کارگاه‌های آموزشی است. کارگاه کودک «نمایش» جادوی زندگی؛ کارگاه نمایش‌نامه‌نویسی ویژه نوجوان؛ کارگاه نوجوان «شنیدن، مشاهده، اجرا»؛ مستر کلاس «کارگردانی متون کودک و نوجوان با رویکرد داستان‌های فانتزی؛ کارگاه «ماسک‌سازی برای کودکان»؛ کارگاه کودک قصه، عروسک، نمایش و کارگاه آموزشی «هنر بازیگری در عروسک‌گردانی و عروسک‌های دستکشی، دست به مثابه شخصیت» از جمله این کارگاه‌ها هستند. داود کیانیان مدرس کارگاه نمایش‌نامه‌نویسی ویژه نوجوان است که گفت‌وگو او با هنرآنلاین را خواهید خواند.

 

داوود کیانیان مدرس کارگاه‌های آموزشی بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان در خصوص کیفیت نمایش‌های ارائه شده به جشنواره گفت: آثار از کیفیت خوبی برخوردارند و در خور نام‌ و جایگاه جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ظاهر شده‌اند. البته گروه‌های نمایشی حاضر در جشنواره اغلب از گروه‌های نامدار نمایشی هستند. تئاتر کودک و هنرمندانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند در ایران قدمت و سابقه‌ شناخته شده‌ای دارند که نشان بر عشق و همت عزیزان هنرمند در این عرصه دارد.

کیانیان اضافه کرد: امسال نسبت به سال‌های گذشته بخش ویژه به جشنواره اضافه شده که بسیار جذاب است. در این بخش نمایشنامه‌نویسی بوسیله‌ی کودک و نوجوان انجام می‌شود. این امر باعث کشف و پرورش استعدادها در سنین پایین می‌شود و کمک می‌کند در آینده نمایشنامه‌نویس‌های خلاق و خبره‌ای در تئاتر و چه بسا هنرهای نمایشی دیگر داشته باشیم.

این نمایشنامه‌نویس پیشکسوت تئاتر و مدرس تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به کارگاه‌های آموزشی در این جشنواره ادامه داد: تعامل با کودکان و نوجوانان برای من بسیار آموزنده بوده. در این کارگاه‌ها فقط من نیستم که به بچه‌ها از تجربیاتم می‌گویم و نمایشنامه‌نویسی را تدریس می‌کنم. من از خلاقیت این کودکان می‌آموزم و هر لحظه حیرت‌زده می‌شوم. آنها معلم من هستند. در کنار آنها احساس شور، هیجان و خلاقیت پویا را تجربه می‌کنم. این بچه‌ها با آموزش مستمر و موثر آینده‌ی روشنی را تجربه خواهند کرد.

 

کیانیان از خون‌گرمی و صفای مردم اردکان گفت و از اینکه بیشترین آثار نمایشنامه‌نویسی به جشنواره از شهر اردکان بوده صحبت و تشریح کرد: یکی از علت‌های برگزاری این دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر در اردکان می‌تواند تعداد بالای آثار نمایش‌نامه‌نویسی ارسالی از این شهر به دبیرخانه جشنواره بوده باشد. اردکانی‌ها استعداد خوبی در نمایش‌نامه‌نویسی دارند و نمایش‌نامه‌های خوبی از اردکان دریافت کردیم. حضور جشنواره در شهر اردکان کمک می‌کند این شهر بهتر شناخته شود و به فراخور امکانات و تجهیزات فرهنگی و اقتصادی آن پیشرفت و رشد داشته باشند. می‌توان این جشنواره را زمینه‌ای برای رونق فرهنگی و اقتصادی اردکان دانست. امیدواریم مسئولین و حمایت‌کنندگان به این مهم توجه داشته باشند و این شهر بتواند با ایجاد زیرساخت‌ها سال آینده همچنان جشنواره را میزبانی کند.