گروه تئاتر هنرآنلاین: «قصه‌های ساشا» کاری به نویسندگی و کارگردانی لسیان نازمرینوا از کشور روسیه است. این نویسنده و کارگردان نتوانست گروه‌ش را در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان همراهی کند و حمیدرضا قربانی با دستیار کارگردانی اثر جای خالی او را پر کرد. خبرنگار هنرآنلاین با گفت‌وگو با او از این نمایش و حضور گروه روسی در اردکان پرسیده است.

حمیدرضا قربانی دستیار کارگردان و مترجم «قصه‌های ساشا» از کشور روسیه در خصوص قصه‌ی نمایش گفت: این نمایش روایتی است از خرده‌روایت‌های آثار الکساندر سرگیویچ پوشکین در جهت پاسداشت یاد و نام او. این شاعر و نویسنده‌ی شهیر روسیه بین مردم به ساشا معروف و‌ محبوب است. از آنجا که ادبیات، شعر و زبان روسی، ترویج خود را مدیون اوست در این نمایش سعی شده با کنار هم قرار دادن خرده‌روایت‌هایی از آثار او به حس‌بخشی و پویایی این نویسنده بپردازند.

IMG_20240223_162202_659

قربانی با اشاره به اینکه پوشکین اصالتی روسی‌تبار نداشته ادامه داد: پوشکین روسی نبود و چهره‌ای متفاوت از مردم روس داشت به همین جهت گروه نمایشی «قصه‌های ساشا» شخصیت ساشا در نمایش را از کودکان اردکانی انتخاب کرد و طی یک دور تمرین نمایش را بر صحنه برده و این کودک اردکانی توانست در کنار بازیگران و عوامل روسی نقش ساشا را اجرا کند که تشویق حضار و داوران را به همراه داشت.

دستیار کارگردان ایرانی گروه «قصه‌های ساشا» افزود: عوامل روسی نمایش از مردم و استقبال آنها شگفت‌زده هستند و با وجود اینکه هنوز فرصت نکرده‌اند نمایش گروه‌های ایرانی را تماشا کنند تا به اینجا خاطره‌ی غذاها و مهمان‌نوازی مردم اردکان، استقبالشان از نمایش و جشنواره آنها را خوشحال کرده و از آنجا که ایران را به پسته می‌شناسند و در اماکن مختلف مورد لطف مردم اردکان قرار گرفته‌اند به شوخی می‌گویند سوغات‌های ایران زیاد شده و پسته چمدان‌هایشان را سنگین می‌کند.

قربانی در ترجمه پرسش انجام شده از تهیه‌کننده‌ی اثر در خصوص جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان تکمیل کرد: حضور گروه‌های نمایشی از ملل مختلف کمک می‌کند تا بتوانند با نمایش کشورهای مختلف آشنا شوند و از تجربیات و داستان‌ها کسب تجربه کنند.

9157d6eb-f292-4eb2-86c9-264ee2c3bc64

در آخر تهیه‌کننده‌ی «قصه‌های ساشا» با آرزوی اینکه گروه‌های نمایشی ایران بتوانند در روسیه حضور پیدا کرده و تعامل کنند تکمیل کرد: مراودات فرهنگی در قالب اعزام گروه‌های نمایشی کمک می‌کند مردم دو کشور با فرهنگ و آداب و رسوم یکدیگر آشنا شوند و کشورها ارتباطات قوی‌تر داشته باشند.

یکی از تکنیک‌های اجرای صحنه‌ای گروه «قصه‌های ساشا» ورود گروه بازیگران از بین حاضران و تعامل حین اجرا با آنها بود. این نمایش دیالوگی نداشت و فقط با تکرار نام ساشا و بازی فرمی توانست قصه مورد نظر را به مخاطبان منتقل کند.