گروه تئاتر هنرآنلاین، نادر نادرپور، طراح و کارگردان کنسرت نمایش «ترانه‌های پروانه» در گفت وگو با خبرنگار تئاتر  هنرآنلاین در رابطه با انتخاب این اثر برای اجرا، گفت: از نظر من حال کلی تئاتر خوب نیست؛ متاسفانه از یک سری مجراها ضرر می‌کنیم، برای مثال در مجرای تبلیغاتی هچگونه کمک رسانی وجود ندارد. اداره کل هنرهای نمایشی، صدا و سیما و رادیو هیچ کمکی در رابطه با تبلیغ به آثاری که روی صحنه با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، نمی‌کنند و فکر می‌کنم این موضوع یک فاجعه است و دولت و سیستم باید حامی تئاتر باشند و کمک کنند تا سالن‌های تئاتر پر شود. این موضوع به سود دولت نیز است و برای من به شخصه همیشه جای سوال است که چرا چیزی که به نفع دولت است را بر ضد خود کار می‌کند؟ حمایت مالی وجود ندارد و عموما نیز آثاری که بدین شکل اجرا می‌روند به بهترین حالت خود تنها از هزینه‌های خود را تامین کنند؛ متاسفانه اصولاً و عموما متضرر می‌شوند.

ترانه ها1

او افزود: واقعیت این است که از همان ابتدا که این متن را برای اجرا انتخاب کردم، احساسم براین بود که یک متن برآمده از جامعه و مخاطب می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند اما بدون شک شکل و شیوه‌ی اجرای آن اهمیت بیشتری داشت و دراماتورژی کردن آن می‌توانست باعث بهبود کیفی نمایشنامه شود. از سوی دیگر به دلیل اینکه نمایش مونولوگ است، برای مخاطب جذابتر بود اما صادقانه بگویم که به دلیل آنکه شکل و شمایل کار شبیه به کارهایی نبود که تا به امروز انجام داده بودم، حتی جنبه‌های کمدی که در نمایش‌های پیشین من بود و در این نمایش کمتر وجود داشت باعث نگرانی من می‌شد.

کارگردان نمایش «ملاقات بانوی سال خورده» در رابطه با ورود جوانان به عرصه هنر؛ بیان کرد: فکر می‌کنم ورود به عرصه هنر امروز بسیار راحت‌تر شده است اما متاسفانه این راحتی بد است و راحتی خوبی نیست. زیرا یک زمانی که قرار بود فردی وارد بدنه تئاتر شود باید رنج بیشتری می‌کشید. برای کارگردانی، برای بازیگری یا حتی برای ورود به پشت صحنه باید تلاش بسیاری می‌داشتیم اما امروزه به مدد تماشاخانه‌های خصوصی و تعدد بیشتر آنها هرکس که پول داشته باشد می‌تواند بیاید و توانایی‌های خودش را محک بزند. شرایط چیزی شبیه به قیف شده است؛ همگی وارد می‌شوند اما خروجی‌ها این جریان بسیار اندک است، بنابراین ورود بسیار راحت‌تر و ماندن بسیار سخت‌تر است.

نادرپور

او در ادامه با اشاره بر بازیگری هنرجویانش در این نمایش؛ خاطرنشان کرد: از آنجایی که سال‌ها با هنرجویان و هنرمندان تازه کار  کار می‌کنم نگرانی و دلواپسی خاصی برایم وجود ندارد اما به هر حال سختی‌های بسیاری دارد که گروه بتواند فضا و کار را با مخاطب آشنا کند و آنها بتوانند آن‌را درک کنند و با آن ارتباط برقرار نمایند. در این راستا از جنبه‌ی تبلیغاتی به شدت نقطه ضعف خواهید داشت و از جنبه‌ی بازیگری نیز کار بسیار دشواری خواهید داشت؛ علاوه براین نکته بسیار مهم، طولانی شدن پروسه تولید است. اما لذت کار با هنرمندان تازه کار برای من همیشه جذاب بوده و علاقمند بودم تا همواره اگر فردی علاقمند یا شیفته‌ی دنیای بازیگری است را روی صحنه تئاتر یا مقابل دوربین ببرم. به هرحال با کار چهره‌های نام آشنا قطعا دغدغه‌های تولید و تبلیغات را به شدت کاهش خواهد داد.

بازیگر سریال «سلمانی فارسی» گفت: از نگاه من تئاتر‌ خوب یعنی کار آینه اجتماع خودش باشد و بتواند کلام اجتماع را به صورت هنرمندانه و زیبایی شناسی خاص به مخاطب تحویل دهد. در این راستا یک سری المان‌ها وجود دارد که اگر یک تئاتر داشته باشد قطعا مخاطب می‌تواند ارتباط بیشتری برقرار کند؛ همواره بنده تلاش کردم که در طول دوره تولید نمایش‌های از این دست از آن المان‌ها همانند موسیقی استفاده نمایم.

او افزود: نمایشی که تولید می‌شود متعلق به مخاطب است؛ بنابراین نقطه نظرات تماشاگران به صورت کاملا مستقیم در ادامه روند تولید تمام نمایش‌های بنده همواره موثر بوده، حتی نظرات مخاطبین در تولید نمایش‌های بعدی در صورت تشویق شد و یا عدم تشویق موثر بوده است. برای تماشاگر کار کرده‌ام و تلاشم براین است تا نگاهی دقیق به نظرات آنها داشته باشم اما از سویی دیگر نیز تلاش می‌کنم تا دیدگاهی جدید و نو از سوی خود و آن اثر به تماشاگر منتقل نمایم.

ترانه ها

نادر نادرپور در پایان تاکید کرد: ترانه‌های پروانه نجوایی بود که آرام آرام به یک فریاد تبدیل شد؛ نمایشی جذاب و برآمده از دل جامعه‌ی زنان و مشکلاتی که با آن روبه رو بودند و ما سعی کردیم آن را به شکل متفاوتی عرضه کنیم. بدون شک از همه دوستان دعوت خواهم کرد تا تشریف بیاورند و مارا به تماشا بنشینند، در این نمایش استعدادهای درخشانی حضور دارند و می‌توانند باعث شگفتی تماشاگران بشوند. نمایشی است که فرد از تماشای آن خسته نمی‌شود و لذت می‌برد.

کنسرت نمایش «ترانه‌های پروانه» اثر مهشید حسینیان، طراحی و کارگردانی نادر نادرپور هرشب راس ساعت 19:30 در سالن شماره چهار پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد رفت.

آرام نیک بین، نگین وکیلی، حسام قانونی، مهدی تقی پور(TT)، محمد رضا فرهمند تبار، عارفه حبیب زاده، سارا رحمان پور، هانیه اله یاری در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند.