به گزارش هنرآنلاین، کارگاه تخصصی نویسندگی و کارگردانی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با عنوان «نوپردازان ادبیات نمایشی و کارگردانی» در کارگاه نمایش تئاتر شهر برگزار شد.

کارگاه دوساعته «نوپردازان ادبیات نمایشی و کارگردانی» با تدریس مهرداد رایانی‌مخصوص، مدرس و کارگردان تئاتر برای دو روز متوالی سه‌شنبه و چهارشنبه، دهم و یازدهم بهمن میزبان هنرمندان و دانشجویان است.

در بخش اول این کارگاه آموزشی که با تکیه بر نوپردازی در کارگردانی تئاتر به انجام رسید، رایانی‌مخصوص به معرفی ابزارها و چگونگی رسیدن به نتیجه نهایی برای بهره‌مندی از شیوه‌ها و نوآوری در شیوه کارگردانی اشاره کرد.

این هنرمند در این کارگاه تلاش کرد با استفاده از نمونه فیلم‌های مطرح تئاتر کارگردانان نوگرا به نحوه دسترسی آن‌ها برای رسیدن به ایده و تکنیک‌های جدید برای اجرا بپردازد.

در ادامه با مقایسه آثار هنرمندان نوگرا با هنرمندان کلاسیک به تفاوت نوع نگاه، تفکر و زاویه دید آن‌ها با یکدیگر پرداخته شد.

جشنواره4

نمونه کارهای رابرت ویلسون، ریچارد فورمن و پیتر بروک از کارگردانان مطرح نوگرا در جهان، همچنین حامد محمدطاهری و آتیلا پسیانی از کارگردانان شناخته‌شده ایران در این کارگاه مورد توجه قرار گرفتند.

به گفته رایانی‌مخصوص، ما همیشه مجموعه قوانین و چارچوب‌هایی برای کارگردانی داریم که قطعا برای تولید آثار نمایشی می‌تواند راهنمایی برای سایر هنرمندان به ویژه هنرمندان نوگرا باشد و به همین دلیل این کارگاه‌های تخصصی همواره مورد استقبال هنرمندان و هنرجویان فعال در عرصه هنرهای نمایشی قرار می‌گیرند.

در این کارگاه تاکید شد که نوپردازان از این قوانین و چارچوب‌های شناخته‌شده برای رسیدن به زبانی جدید و رویکردی متفاوت در شیوه‌های اجرایی بهره می‌برند. در تجربیات جدید حذف بازیگر توسط کارگردانان اتفاق افتاده است البته با حفظ بخش دراماتیک اثر و بدون آنکه جنبه تئاتری کار از دست برود و به آن خدشه‌ای وارد شود.

جشنواره6

از نظر این مدرس، نوپردازان در سراسر جهان شیوه‌ها و روش‌های مختلفی را برای بیان نظرات و پیشنهادات خود استخدام می‌کنند و یکی از ضروریات پیشرفت قطعا حرکت به سمت نوپردازی است.

رویکرد اصلی این کارگاه بررسی و شناخت جریان‌های فکری نو در ادبیات نمایشی و کارگردانی است که از اواخر قرن بیستم تا قرن بیست‌ویکم و زمان حال را دربرمی‌گیرد.

بخش دوم این کارگاه آموزشی، روز چهارشنبه، یازدهم بهمن توسط رایانی‌مخصوص و با تکیه بر نوپردازی در بخش نمایشنامه‌نویسی با تاکید بر تکنیک‌ها و ابزاری که نمایشنامه‌نویس برای خلق اثری نو به آن توجه می‌کند؛ برگزار خواهد شد.