به گزارش هنرآنلاین، محمدکاظم دبیری که در نمایشگاه قرآن و عترت مشهد سخن می‌گفت در ادامه اظهار کرد: این نشست قرار بود امسال در تهران برگزار شود که به دلیل رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام، دهم تیرماه در تالار قدس مشهد برگزار خواهد شد.

مسئول دبیرخانه پایتخت فرهنگی جهان اسلام ادامه داد: در این مجمع ٢٤٠ شبکه از ٦٠ کشور عضو هستند و مهمانان از حدود ٥٠ کشور دعوت شده‌اند.

دبیری تصریح کرد: رسانه‌ها دارای نفوذ گسترده‌ای هستند و این فرصتی است که می‌توان از آن به خوبی استفاده کرد.

جانشین دبیر ستاد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در خصوص دیگر برنامه‌های پیشرو در سال ٢٠١٧ خاطرنشان کرد: از شاخص‌ترین رویدادهای پیشرو، جشن‌های دهه کرامت، کنفرانس معماری ایران و نشست تولیت اماکن مقدس اسلامی و در مجموع حدود ٧٠ برنامه است که تا پایان سال انجام خواهند گرفت.

وی افزود: این برنامه‌ها به همت تمامی سازمان‌ها، اعم از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، آستان قدس رضوی، بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و شهرداری و سایر دستگاهها شکل گرفته است.

دبیری با اشاره به اینکه حدود هزار صفحه سند برای برنامه‌ها تدوین شده است، عنوان کرد: خلاصه این اسناد به صورت برنامه هفته نگار، از یازدهم دی ماه آغاز شده و حدود ١٧٠ رویداد در آن پیش بینی شده است. همچنین حدود صد تولید در حوزه نشر صورت گرفته که ٣٠ مورد آن توسط خود دبیرخانه انجام شده است.

وی اضافه کرد: زبان ایسسکو فرانسه، انگلیسی و عربی است. هرچقدر بتوانیم متونی را با این زبان‌ها کار کنیم ضریب نفوذ بالاتری خواهیم داشت.

دبیری با بیان اینکه پایتخت فرهنگی و معنوی بودن برای مشهد نهادینه شده است، گفت: با این حال این فرصتی برای معرفی تاریخ تمدن، هویت و توانمندی‌های جمهوری اسلامی، در شهری است که خود در تمام عالم بخاطر امام رضا (ع) معروف است.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر اکثر برنامه‌ها به یک مراسم ختم شده، اظهار کرد: باید سعی شود در این سال تعاملی بین فرهیختگان، هنرمندان و فعالان فرهنگ و هنر برقرار شود و این کار در مشهد از طریق برگزاری نمایشگاه‌های مختلف صورت گرفته‌است.

دبیری در خصوص فرصت مشهد ٢٠١٧ برای معرفی ظرفیتها به جهان، تصریح کرد: در مراسم افتتاحیه حدود ٣٠٠ مهمان بخش خارجی از ٤٠ کشور اسلامی داشتیم. در اجلاس وزرای زن، همایش‌های جامعه المصطفی العالمیه، دانشگاه فردوسی، اجلاس شهرداران و دیگر همایش‌ها قریب به بیش از دو هزار مهمان خارجی داشتیم.

وی ادامه داد: این زمینه خوبی برای معرفی انقلاب اسلامی، ارزش‌های ایران اسلامی، فرهنگ ایران اسلامی و رضوی و شناخت از فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد خاطرنشان کرد: بعضی از مهمانان خارجی که خاطرات خود را بازگو کردند، نوشتند که نگاهشان به ایران متفاوت شده‌است. قبلاً فکر می‌کردند ایران از لحاظ فرهنگ، تمدن و توسعه اقتصادی ضعیف است.

وی افزود: آن‌ها وقتی با تالارهای آستان قدس و معماری اسلامی، کتابخانه بزرگ آستان قدس، فردوسی و مفاخر مشهد و استان، چهره‌های برتر علمی دانشگاه عظیم فردوسی و توسعه فرهنگی و اقتصادی مشهد مواجه شوند، نگرش مناسبی را پیدا می‌کنند که از اهداف شهرهای اسلامی دنبال می‌شود.

دبیری درخصوص نقش پایتختی فرهنگی جهان اسلام در ارتقا فرهنگ مردم شهر مشهد، عنوان کرد: اتحاد مدیران و دست اندرکاران و توجه به استفاده از ظرفیت‌های پژوهش‌های کاربردی باید صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: به مشارکت بخش خصوصی باید بیش از گذشته توجه شود و نقش آفرینی این‌ها بیشتر شود. این امر به یک همت ملی و شهری نیاز دارد.

وی با بیان اینکه ارتقا فرهنگی نیازمند کار طولانی مدت است، اضافه کرد: از امسال تا تقریباً ده سال دیگر که شهر دیگری از ایران انتخاب شود ما عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را یدک می‌کشیم و از ظرفیتهای آن برای ارتقا فرهنگی شهر استفاده می‌کنیم.