سرویس استانهای هنرآنلاین: شهرستان‌های مختلف کشور به مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) و گرامیداشت شهدای 15 خرداد برنامه‌های هنری و فرهنگی ویژه‌ای را تدارک دیده‌اند که بخشی از این برنامه‌ها را در این گزارش مرور می‌کنیم.

مسابقه نقاشی و انشانویسی "مهربان‌ترین پدربزرگ دنیا" در گنبدکاووس

مسابقه نقاشی و انشانویسی "مهربان‌ترین پدربزرگ دنیا" با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گنبدکاووس و در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود.

آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با شخصیت حضرت امام خمینی (ره) و تشریح دیدگاه‌های آن امام به عنوان احیاگر ارزش‌های اسلامی یکی از مهم‌ترین اهداف این مسابقه است.

پس از داوری آثار به چهار برگزیده در بخش انشانویسی و هفت برگزیده در بخش نقاشی هدایایی به رسم یادبود اهدا خواهد شد.

برنامه فرهنگی هنری ویژه ارتحال امام (ره) در گیلان

اجرای شب شعر با عنوان "منشور انقلاب اسلامی" در رشت، برگزاری مسابقه‌های خوشنویسی و نقاشی از تمثال امام خمینی‌(ره)، مسابقه کتاب‌خوانی از وصیت‌نامه سیاسی، الهی امام خمینی (ره) در سراسر استان، اجرای نمایش‌های مذهبی و شب شعر و برپایی نمایشگاه‌های کتاب، عکس و پوستر همچون نمایشگاه عکس "کوچ آفتاب" در شهرستان رودبار، اکران فیلم سینمایی" شهید یونس رودباری" که توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان تولید شده است در سینما زیتون رودبار از جمله برنامه‌هایی است که به مناسبت گرامیداشت سالروز ایام الله رحلت بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و قیام 15 خرداد در استان گیلان تدارک دیده شده است.

ویژه‌برنامه‌های فرهنگی هنری گرامیداشت ارتحال امام خمینی (ره) در چهارمحال و بختیاری

به گفته جواد کارگران مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، برپایی عصر شعر امیر بیداری، نمایشگاه عکس "آفتاب دل‌ها"، کتابت خوشنویسی از غزلیات امام خمینی (ره)، برگزاری مسابقه از وصیت‌نامه سیاسی الهی امام راحل، اجرای طرح اهدای کتاب "به یاد خورشید"، برگزاری کارگاه عملی هنرهای تجسمی" تصویر خورشید" و برگزاری طرح اسامی روح الله و اهدای جایزه به ١٤ نفر از مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای گرامیداشت ارتحال امام راحل طی روزهای 14 و 15 خردادماه در استان چهارمحال و بختیاری است.

 برپایی نمایشگاه عکس تا اجرای سوگواره "شعر آفتاب جماران" در کرمانشاه

افتتاح نمایشگاه عکس ویژه رحلت امام خمینی (ره)، برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی با موضوع ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره)، اجرای سوگواره "شعر آفتاب جماران" در شهرستان‌های صحنه، سنقر و کنگاور نیز از ویژه‌برنامه‌های سالگرد رحلت امام خمینی (ره) در مرکز و شهرستان‌های استان کرمانشاه است.

نمایشگاه عکس و پوستر "یادیار" در اراک

به مناسبت سالگرد رحلت بنیان‌گذار انقلاب اسلامی طی برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده نمایشگاه عکس امام راحل (ره) از ۱۳ خردادماه به مدت ٣ روز در محوطه مصلای بیت‌المقدس اراک گشایش برپا خواهد بود.

عکس‌هایی از دوران کودکی امام راحل (ره) تا زمان رحلت و نیز عکس مقام معظم رهبری در این نمایشگاه به معرض دید عموم مردم گذاشته می‌شود و در کنار این نمایشگاه آثار فرهنگی امام راحل و بروشورهایی از زندگی‌نامه امام خمینی (ره) به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود.

برپایی نمایشگاهی از آثار مکتوب حضرت امام خمینی (ره) در شاهرود

به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد رحلت ملکوتی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، نمایشگاهی از آثار مکتوب امام خمینی (ره) در مجتمع فرهنگی هنری مهر شاهرود از 13 تا 20 خردادماه پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود. در این نمایشگاه بیش از ٦٠ جلد کتاب با عنوان‌های دیدگاه‌های امام خمینی (ره) در زمینه‌های حکومت اسلامی و ولایت فقیه، فرهنگی، عدل الهی، معارف و هدایت‌ها، خاطره و حکایت‌ها، تعلیم و تربیت، تاریخ معاصر، صحیفه انقلاب و ارائه شده است.

برنامه‌های فرهنگی و هنری کانون خوزستان به مناسبت سالگرد ارتحال امام (ره)

به گفته غلامرضا شنبدی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان خوزستان 59 مرکز ثابت و سیار کانون خوزستان به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد ارتحال بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران و قیام خونین 15 خرداد سال 1342 با اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی، کودکان و نوجوانان استان را با آرمان‌ها، زندگی و شخصیت بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و وقایع قیام خونین 15 خرداد آشنا خواهند کرد.

در برنامه گرامیداشت سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره) و قیام خونین 15 خرداد بیش از 20 عنوان کتاب‌ منتشرشده کانون همچون "گل‌های باغ خاطره"، "در طلوع آزادی"، "امام آمد"، "آن جمعه"، "نماز سبز"، "نیمکت‌های پاییزی"، "شکست طبس" و ... توسط مربیان به بچه‌ها معرفی می‌شود.

شنبدی یکی دیگر از برنامه‌های کانون به مناسبت این ایام را برگزاری نمایشگاه عکس "سلامی بر آفتاب" عنوان کرد و افزود: این نمایشگاه مجموعه عکس‌هایی از ولادت تا رحلت امام خمینی (ره) است که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره یک اهواز برپا خواهد شد.

وی یادآور شد: برنامه‌های تدارک دیده‌شده کانون از روز شنبه 13 خردادماه به مدت 3 روز در مراکز فرهنگی هنری کانون در تمام شهرستان‌های استان اجرا خواهد شد.

سوگواره‌های استانی و تعزیه در کرمان

سوگواره‌های استانی و تعزیه نیز به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی (ره) از 14 خردادماه در کرمان برگزار می‌شود.