سرویس استانهای هنرآنلاین: بر خلاف آنچه تصور می‌شود ماه رمضان ماه بی‌رونقی تئاتر و اجرای نمایش‌های صحنه‌ای نیست. تجربه ثابت کرده در روزهای این ماه مبارک درصد مخاطبان تئاتر نه تنها کاهش نمی‌یابد بلکه حتی تعداد اجرای نمایش‌ها بیشتر از هر زمان دیگری است.

شاید گواه این ادعا هم این باشد که در این روزها علاوه بر پایتخت که تعداد قابل توجهی از نمایش‌ها با حضور هنرمندان با سابقه و چهره روی صحنه می‌رود، شهرهای مختلف کشور نیز در حد بضاعت خود چراغ صحنه‌های تئاتر را روشن نگه داشته‌اند.

نمایش کمدی "میرزا فرفره" در کاشان

نمایش کمدی و سیاه‌بازی "میرزافرفره" نوشته داوود فتحعلی بیگی به کارگردانی رضا رادبخت که از سوم خرداد ماه اجراهای خود را آغاز کرده تا پایان این هفته 12 خرداد ماه با حمایت روابط عمومی شهرداری منطقه یک کاشان در تالار فرهنگ و ارشاد کاشان روی صحنه می‌رود.

حسین حداد، عباس تفرشی، مهدی رضایی، بهداد مشایخی، مارال تعمیری و مونا سیاهکار در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

نمایش "سالن شماره صفر" در اصفهان

نمایش "سالن شماره صفر" به نویسندگی کیانوش ابراهیمی و کارگردانی حمیدرضا یحیی آبادی کاری از گروه تئاتر زندگی تا ۱۲ خرداد ماه ساعت 20:30 در سالن اصلی مجموعه فرهنگی هنری فرشچیان به روی صحنه می‌رود.

حمیدرضا یحیی آبادی در رابطه با موضوع این نمایش می‌گوید: سبک و شیوه اجرایی این نمایش سورئال است. زنی با نیت قبلی و به قصد انتقام با نقشه‌ای که از قبل طراحی کرده است وارد مجموعه‌ای آزمایشی می‌شود. مجموعه‌ای که شوهر او قبل از مرگ در آنجا کار می‌کرده است. این در حالی‌ست که زن متهم به قتل شوهرش شده است و از بیماری اسکیزو افکتیو رنج می‌برد. با ورود زن به مجموعه، ما شاهد زندگی افراد آنجا می‌شویم و در پایان متوجه می‌شویم که زن قاتل شوهر خود نیست.

حمیدرضا یحیی آبادی، مهسا فهیم پور، امیرحسین خامسی پور، ریحانه ناجی، رضا معینی‌کیا، نوید تجلی از جمله بازیگران این نمایش هستند.

"سندروم پای بی قرار" در مشهد

نمایش "سندروم پایِ بی قرار" به نویسندگی رئوف دشتی و علی حاتمی نژاد تا 12 خردادماه ساعت 21 در تماشاخانه اشراق مشهد روی صحنه می‌رود.

علی حاتمی نژاد نویسنده نمایش نامه با بیان اینکه موضوع نمایش مهاجرت است، می‌گوید: امروزه مهاجرت یک پدیده اجتماعی، سیاسی و از اتفاق‌های مهم در جوامع بشری است.

به گفته او؛ نگاه این نمایش به موضوع مهاجرت کاملاً بی طرفانه است و با الگو برداری از اردوگاه‌های مهاجران استرالیا نوشته شده است که به معضلات و آسیب‌های روحی و اجتماعی مهاجرت می‌پردازد.

نمایش "رادیکال" در یزد

نمایش "رادیکال" به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا شهامتی نمایشى متفاوت از گروه هنرى دهه هفتادی‌ها، ‏نخستین نمایشی است که در ژانر وحشت در سالن یک سینمای پنج بعدی در یزد اجرا می‌شود.

فرزانه ابراهیمى فرد، آزاده ابراهیمى فرد، بهزاد یزدانى و با همراهى سینا ارس خان در این نمایش بازی می‌کنند.

حمیدرضا شهامتی در باره این نمایش می‌گوید؛ امیدوارم پیشکسوتان و هنرمندان شهرمان به دیدن این نمایش بیایند و با نقدها و راهنمایی‌هایشان، گروه جوان دهه هفتادی‌ها که نخستین تجربه خود در این ژانر را روى صحنه برده‌اند، حمایت کنند.

نمایش "رادیکال" تا 12 خرداد هرشب در دو سانس ساعت ٢٠:٣٠ و ٢١:٣٠ در سالن سینما پنج بعدی پارک کوهستان یزد اجرا می‌شود و درپوستر این نمایش، پیشنهاد شده که افراد زیر ١٣سال و بیماران قلبى و عصبى این نمایش را نبینند.

"پیتزا مخلوط و بی بی دریا" در بندرعباس

نمایش "پیتزا مخلوط وبی بی دریا" به نویسندگی وکارگردانی رضا جوشعار تا 12 خرداد درتماشاخانه آفتاب بندرعباس روی صحنه می‌رود.

دراین نمایش جواد بهرامی وهومان محسن زاده ایفای نقش می‌کنند.

نمایش "آوانگارد" در ساری

نمایش "آوانگارد" به نویسندگی فاطمه مکاری و کارگردانی مشترک سامان صادقی و آصف بادام تا 13 خردادماه هر ب ساعت 21 در سالن زنده‌یاد سلمان هراتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران روی می‌رود.

ندا حبیبی، سینا قاسمی و سامان صادقی در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

"آوانگارد" درامی پیشرو درباره یک سوپراستار سینماست که بر اثر اتفاقاتی، ناخواسته مرتکب تصادف منجر به قتل و درگیر حواشی بسیاری می‌شود. این ماجرا سبب می‌شود زندگی و حیطه کاری او تحت الشعاع قرار گیرد.

نمایش "اینجا زمانی پناهگاه بود" در رشت

تئاتر فیزیکال "اینجا زمانی پناهگاه بود" کاری از هنرجویان آموزشگاه تخصصی تئاتر گیلان با اجرای محمد رضا سجیرانی تا 12 خردادماه ساعت 19:30 در آکادمی تئاتر گیلان واقع در خیابان امام خمینی (ره)، کوچه‌ی شهید رضا مهربان، پشت فروشگاه بزرگ ایران برک اجرا می‌شود.

این نمایشِ سولوفیزیکال درباره‌ پناهگاه و پناهجویان است که این روزها بیشتر از هر زمانی شاهد آن هستیم، اما شیوه‌ اجرایی متن با زبان بدن و نزدیک به تئاتری است که جهانیان به آن تئاتر ناب می‌گویند.