به گزارش هنرآنلاین، محمد حسن‌ زاده کارگردان نمایش "نیمروز" که در دهمین جشنواره سراسری رضوی به بخش بازبینی راه یافته است، با اشاره به موضوع این نمایش، افزود: ماجرای این نمایش در بیمارستان رقم می‌خورد که یک نفر مرگ مغزی شده و مادر او معتقد است که فرزندش زنده است از طرف دیگر با دختری روبه‌رو می‌شویم که بر اثر خطای پزشکی کبدش دچار مشکل شده و خانواده آن دختر از طریق فردی متوجه می‌شوند که این پسر مرگ مغزی شده و اکنون به‌دنبال گرفتن عضو از خانواده پسر هستند.

وی در ادامه گفته‌های خود با اشاره به اینکه فردی که مرگ مغزی شده به صورت عمدی دچار این سانحه شده است، اظهار کرد: همه چیز به موضوع تقسیم ارث بر می‌گردد و اصرار برادر فردی که مرگ مغزی شده در خصوص اهدای عضو، این است که می‌خواهد از شر برادر خود خلاص شود تا ارث به او برسد و با آمدن همسر فردی که مرگ مغزی شده از فرانسه همه چیز مشخص می‌شود.

حسن‌زاده در پاسخ به این سوال که فرهنگ رضوی در این نمایشنامه چه جایگاهی دارد، بیان کرد: ما عموماً در فیلم و تئاترها در خصوص فردی که مرگ مغزی شده یا به کما رفته، به این سمت می‌رویم که حتما شفایی وجود دارد و شفا به معنای سلامت کامل فرد است برخی مواقع شفا به این معنا است که فرد از این دنیا خلاص شود حتماً شفا به معنای سلامت کامل نیست. مردن فردی که در این وضعیت قرار دارد نوعی شفا و کرامت از جانب امام رضا(ع) است.

این کارگردان تئاتر در خصوص انتخاب اسم نمایش "نیمروز"، عنوان کرد: به دلیل آن که موضوع نمایش در نیمروز اتفاق می‌افتد، این اسم را انتخاب کردیم.

حسن‌زاده در خصوص  نوشتن نمایشنامه تصریح کرد: این نمایشنامه طرح دیگری داشت که با اضافه شدن یکی از نویسندگان به نمایش، نگاه داستان عوض شد و از فضای بین ایران و فرانسه تبدیل به فضایی در ایران شد و حدود ۳ ماه نوشتن این نمایشنامه طول کشید که دو بار بازنویسی شد و اکنون در بازنویسی مجدد به سر می‌برد.

کارگردان نمایش "نیمروز" در پاسخ به این سوال که اگر بخواهید ارزیابی در خصوص جشنواره نمایشنامه‌نویسی سراسری رضوی طی این سال‌ها داشته باشید، عنوان کرد: جشنواره‌های دینی و مذهبی که با یک موضوع خاص هستند عموما بیشتر توسط افرادی مورد استقبال قرار می‌گیرد که انس و الفت بیشتری با آن موضوع دارند. خراسانی‌ها هم انس دیرینه‌ای با امام رضا(ع) دارند.

جشنواره رضوی به صورت پیوسته نیست

وی ادامه داد: در حال حاضر آن چیزی که در جشنواره رضوی اتفاق می‌افتد، خوب است اما موضوعی که سال‌ها توسط هنرمندان تئاتر گفته می‌شود، این است که جشنواره رضوی به صورت پیوسته نیست و اجرا افراد در طول سال تکرار نمی‌شود حتی در شهرهای دیگر هم به نمایش گذاشته نمی‌شود.

این کارگردان اظهار کرد: این موضوع، ایرادی است که بر همه جشنواره‌های ما نهفته است، بارها از مسئولان مربوطه خواهش کرده‌ایم که کمک و حمایت کنند تا بتوانیم آثار خود را در بقیه شهرها و استان‌ها اجرا کنیم و این پرسه اجرا در طول سال ادامه داشته باشد و به سال‌های بعد وصل شود.

ضعف جشنواره نمایشنامه‌نویسی رضوی نبود اطمینان به نویسندگان بومی

حسن‌زاده با اشاره به عمده‌ترین ضعف‌ جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی سراسری رضوی، بیان کرد: ما نمایشنامه خوب زیاد داریم، مشکل عمده هنرمندان عرصه تئاتر این است که خیلی کم می‌گردند و به اولین نمایشنامه‌ای که می‌رسند، اکتفا می‌کنند و به نویسندگان استانی و بومی خود اطمینان ندارند درحالیکه متن و نمایش زیاد است.

وی ادامه داد: گروهی که در حال تمرین نمایشی هستند باید به نویسنده بومی اعتماد کنند و بعد در فرایند تمرین یک و دو ماهه ابهامات نمایش را در طول تمرین برطرف کنند.همانند خیلی از آثار نمایشی در خارج از کشور که از این طریق به موفقیت‌هایی رسیده‌ است.

حمایت مالی از گروه‌های نمایشی 

کارگردان نمایش "نیمروز" با اشاره به نوآوری‌هایی که باید در جشنواره سراسری رضوی انجام شود، افزود: به نظر من در این جشنواره، حمایت مالی از گروه‌هایی که انتخاب می‌شوند مهم‌ترین موضوع است، با این کار می‌توان افراد را ملزم کرد که در طول سال اثرشان را در دو و سه شهر اجرا کنند.

آستان قدس رضوی حامی مالی و معنوی جشنواره سراسری رضوی باشد

وی در پایان گفته‌های خود بیان کرد: معتقد هستم که باید آستان قدس رضوی از جشنواره رضوی که مرتبط با امام رضا(ع) است، حمایت کند و به عنوان حامی مالی و معنوی در کنار جشنواره باشد، آستان قدس می‎تواند بخشی از فرایند سیاست فرهنگی خود را به نمایش‌نامه‌هایی که در خصوص امام رضا(ع) و جشنواره رضوی نوشته می‌شود، اختصاص دهد.