سرویس استان های هنرآنلاین: مهدی امیدبخش معاون فرهنگی و مطبوعاتی فرهنگ و ارشاد فارس جمعه شب در آیین بزرگداشت ره‌بین که با عنوان "لطفاً به احترام هنر مقدس تئاتر قیام بفرمایید" در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد برگزار شد، گفت: آرمین ره‌بین بیش از هر کسی در حوزه تئاتر یک چهره پژوهشی بود.

امیدبخش با تصریح اینکه این هنرمند روی حوزه پژوهشی تئاتر تاکید می‌ورزید، افزود: تعهد می‌دهم رویدادی به نام آرمین ره‌بین رقم بخورد و با کسب اجازه از خانواده این هنرمند فقید هر سال با حضور همه علاقه‌مندان هنر تئاتر برگزار شود.

وی با اعلام اینکه برگزاری رویدادی پژوهشی در حوزه تئاتر با بهره گرفتن از نام آرمین ره‌بین در فارس از برنامه‌های آینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است، افزود: امیدواریم بتوانیم به واسطه این رویداد روحی تازه در کالبد تئاتر فارس به خاطر نام و اعتبار آرمین ره‌بین داشته باشیم.

معاون فرهنگی ارشاد فارس پیرامون آخرین اثر مکتوب ره‌بین که در این آیین رونمایی شد، عنوان کرد: انتشارات تخت جمشید چاپ این اثر را برعهده گرفت تا در این رویداد که به احترام هنر تئاتر و یکی از فعالان آن برگزار می‌شود در اختیار علاقه مندان این عرصه قرار گیرد.

وی افزود: این کتاب موضوع پایان نامه دوره کارشناسی ره‌بین است که با اجازه خانواده این هنرمند فقید به صورت همت عالی توسط علاقه مندان تهیه و صرف امور خیریه به یاد او می‌شود.

در ابتدای این برنامه که توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، انجمن نمایش و دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، حمزه سارویی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، گفت: تماشای صحنه‌های تئاتر به انسان مفهوم دیگری می‌بخشد.

حمزه سارویی گفت: زنده یاد آرمین ره‌بین انسانی بود که به کارش عشق می‌ورزید و عاشقانه مسئولیت خود را دوست داشت و با صبر و حوصله و تدبیر و عشق گام بر می‌داشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شیراز در ادامه عنوان کرد: او ساعت‌ها برای اینکه بتواند مسائل و مشکلات دانشجویان را حل کند تلاش می‌کرد محیطی فراهم کند که دانشجویان به نحو احسن در راستای هنر خویش از آن استفاده کنند.

سارویی، فقدان این هنرمند را ناباورانه دانست و گفت: کلام، رفتار، گفتار و ... در بین ما هست و مانا خواهد بود زیرا او انسانی بود که به ما انسان بودن و تدبیر و اندیشه را آموخت.

در ادامه دکتر عزیز شبانی استاد دانشگاه و شاعر با ذکر این جمله که "یک نیستان ناله است" در این آیین، با اشاره به اربعین آرمین ره‌بین، گفت: هنرمند دمنده روح در کالبد جان است و آرمین، عیسایی بود که صلیب خویش را بر دوش خود می‌کشید.

وی با اشاره به سه محوری که ره‌بین در هنر گرد آورده است، گفت: آگاهی، عشق به فرزندان مردم و خاکساری به هنر از ویژگی‌هایی بود که مرزهای وجود را به جاودانگی می‌کشاند.

در این آیین که با حضور استادان، دانشجویان و هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر فارس برگزار شد، استاد علی قصرالدشتی هنرمند پیکرتراش، سردیس آرمین ره‌بین را طراحی و ساخت و مهدیا علیزاده هنرمند آوازخوان به اجرا پرداخت.

الهه بهرامی