به گزارش هنرآنلاین، سید جواد اشکذری با اشاره به اینکه تئاتر خراسان ‌رضوی در زمینه‌های مختلف به‌خصوص به جهت حضور و برگزاری در جشنواره‌های ملی و استانی از رشد بسیار خوبی برخوردار بوده است، بیان کرد: تئاتر خراسان در سال گذشته به اوج خوبی رسیده بود.

وی با اعلام این که اجراهای عمومی و استقبال از تئاتر در استان‌ها به‌خصوص مشهد به‌ قدری خوب بوده که می‌توان برای اقتصاد تئاتر به‌طور ریشه‌ای فکر کرد، افزود: در تلاش هستیم تا اقتصاد تئاتر را همانند مشهد در سایر شهرهای استان هم شکوفا کنیم.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان ‌رضوی تمرکززدایی از مشهد و پرداختن بیشتر به شهرستان‌ها را شعار امسال انجمن نمایش استان دانست و اظهار کرد: تئاتر به عنوان یک هنر فرهنگ ‌ساز باید مدنظر قرار گیرد.

وی با تأکید براینکه اگر در کنار فرهنگ اقتصاد نباشد به شکست خواهد انجامید، بیان کرد: با توجه به اینکه از حمایت ‌های دولتی تا حدودی محروم هستیم و به سمت خصوصی ‌سازی در حرکت هستیم به همین جهت باید نگاه اقتصادی به تئاتر داشت.

اشکذری با بیان اینکه در شهرستان‌ها هزینه ‌های بلیط آن ‌قدر پایین است که جواب گوی هزینه ‌های ابتدایی نمایش نیست، بیان کرد: مبلغ بلیط ها برای تئاتر بسیار کم است که اگر همین را هم نخرند، اقتصاد تئاتر رو به نابودی خواهد رفت.

وی در ادامه با اشاره به این که هفت شهر استان خراسان ظرفیت‌های بالایی در اجراهای عمومی دارند، افزود: معتقدیم برگزاری جشنواره‌ها در مشهد بسیار زیاد شده و باید در استان خراسان تقسیم شوند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی با اعلام این که در تلاش هستیم جشنواره‌های مختلف را در شهرستان‌های استان برگزار کنیم، اظهار کرد: بخشی از مشکلات به مسائل سخت‌افزاری مرتبط است.

اشکذری با بیان اینکه سطح تئاتر مشهد ملی محسوب می‌شود و باید با تئاتر های تهران مقایسه شود نه تئاتر سایر مراکز استان ‌ها، گفت: به ‌رغم این که در هیچ دوره‌ای از جشنواره فجر نداشتیم که ١٤ کاندیدا داشته باشیم اما در سی و پنجمین دوره جشنواره فجر این اتفاق افتاد و جوایز ارزشمندی به هنرمندان این استان تعلق گرفت.

وی با اشاره به اینکه اگر تئاتر شهرستان‌ها کمتر حمایت می‌شود بخشی از آن به خود هنرمندان و مدیران شهرستان و بخشی به‌ غفلت مدیران استان مرتبط هست، اظهار کرد: در چند سال گذشته هنر تئاتر در شهرستانهای خراسان رضوی به دلیل عدم حمایت و توجه رو به نابودی رفته بود اما در سال ٩٦ با شعار حمایت از تئاتر به شهرستان‌های خراسان توجه ویژه‌ای خواهد شد.

وی با بیان اینکه تئاتر در شهرستان ‌ها آن‌قدر ظرفیت و استعداد دارد که می ‌تواند به تئاتر مشهد تنه بزند، عنوان کرد: بدون شک امسال سال خوبی برای تئاتر شهرستان‌های خراسان است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی در ادامه با اشاره به اینکه اگر پرچم هنر خراسان برافراشته شده به خاطر تئاتری است که دارد، بیان کرد: اکنون ٢٠ انجمن نمایش در شهرهای خراسان داریم.

وی با بیان اینکه اکنون ٢٣ گروه نمایشی الف، ب و ج در خراسان داریم که سهم کاشمر و بردسکن هر کدام یک گروه، تربت‌حیدریه سه، نیشابور ٤ و باقی گروه‌ها از مشهد هستند، گفت: متأسفانه سبزوار و قوچان با تمامی استعدادهایی که دارند هیچ گروه نمایشی ندارند.

اشکذری با اعلام این که در تلاش هستیم گروه‌های خراسان را به ٤٠ گروه افزایش دهیم، به وضعیت سالن‌های نمایش در سطح استان اشاره کرد و گفت: متأسفانه در این خصوص شرایط خوبی نداریم.

وی با بیان این که هر چند تولیدات ما بیشتر شده اما تنها چیزی که ما را رنج می‌دهد وضعیت سالن‌ها است، افزود: متأسفانه تعداد سالن‌های نمایش بسیار اندک هستند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی با اشاره به اینکه تمامی امکانات سخت ‌افزاری در شهرستان ‌های استان تنها جواب گوی ٣٠  درصد از تولیدات هستند که همان‌ها هم فرسوده شده‌اند، بیان کرد: به دلیل کمبود سالن مناسب اکنون به ترافیکی از تولیدات رسیده‌ایم و به‌خصوص در مشهد در صف اجرا هستند.

وی با بیان اینکه در مشهد تنها یک سالن قاب صحنه‌ای داریم که همان هم جواب گو نیست، اظهار کرد: تلاش داریم در سطح استان تماشاخانه‌های خصوصی را احداث کنیم.

اشکذری با اعلام این که بدون شک با یک سالن بلک باکس نمی‌شود جشنواره برگزار کرد، بیان کرد: امیدواریم در کاشمر هر چه زودتر سالن بلاک باکس احداث شود هرچند تاکنون زمین مورد نیاز تأمین و اکنون به دنبال آهن‌ها هستیم.

وی همچنین به مشکلات تئاتر خراسان اشاره کرد و گفت: عدم توجه به موضوع آموزش یکی از مشکلاتی هست که تا کنون مهجور مانده است.

  1. رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی با بیان اینکه به شدت نگاه غریزی در حال جایگزین شدن نگاه علمی در تئاتر است، افزود: به‌رغم اینکه تئاتر یک هنر روشنفکری علمی و آکادمیک است، اما متأسفانه آنچه می‌بینیم افرادی که وارد این هنر می‌شوند از آموزش گریزان هستند.

وی با اشاره به اینکه حتی اطلاعات پیشکسوتان باید به روز رسانی شود، بیان کرد: هنرمندان تمایلی به فراگیری آموزش ندارند و اگر هم در کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کنند تنها برای گرفتن مدرک است.

اشکذری با اعلام اینکه متولی اصلی هنر در شهرستان ‌ها اداره فرهنگ و ارشاد که می‌طلبد بیشتر به آموزش توجه کنند، گفت: قطعا اگر آموزش باشد به کیفیت تولیدات بسیار کمک خواهد شد و این موجب می‌شود تماشاگران بیشتر حمایت کرده و چرخه تولید، شور و نشاط تاتری در شهرها بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه به دنبال نشست ‌های آموزشی در استان هستیم، بیان کرد: حتی دیدن فیلم‌های مختلف، تئاتر و نقد و بررسی خود یک نوع آموزش است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان‌رضوی با بیان اینکه هرچند وجود آموزشگاه های تئاتر خوب است، اما داشتن دانشگاه تئاتر ضروری است و گفت: در شهرستان‌ها کمتر بر اساس نیاز جامعه کار تولید می‌شود و این باید آسیب‌شناسی شود.

اشکذری با بیان اینکه اگر ارتباط بین تماشاچی و هنرمند برقرار نشود شاهد عدم استقبال شهروندان خواهیم بود، افزود: امیدواریم امسال مشکلات رفع و رونق بیشتری را شاهد باشیم.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی با اعلام اینکه در شهرهای سبزوار، کاشمر، تربت‌حیدریه، تربت‌جام، چناران و قوچان تئاتر اجرا می‌شود، بیان کرد: اگر اجراهای عمومی استمرار نداشته باشد، ارتباط بین تماشاچی و این هنر قطع می‌شود.