سرویس استانهای هنرآنلاین : سوم خرداد، سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر، یکی از پررنگ‌ترین و پرافتخارترین روزهای تقویم ایرانیان است. به همین مناسبت بیشتر شهرهای کشور در این روز با اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری مختلف سعی در زنده نگه داشتن این حماسه جاویدان دارند.

 

نمایش "چغوک" در اندیمشک

به مناسبت گرامیداشت حماسه سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر هنرهای نمایشی اندیمشک‌، نمایش "چغوک" در این شهرستان روی صحنه می‌رود. ‎

"چغوک" زندگی شخصی در زمان هشت سال دفاع مقدس در شهر آبادان را به نمایش می‌گذارد که هنگام مرور خاطرات گذشته‎اش که با جنگ گره خورده، منتظر بازگشت پسرش از جنگ است.

"چغوک" کاری از شمس‌الله اکبری که به نویسندگی جمشید خانیان  و با بازی مهدی محمدی سوم و چهارم خرداد  از ساعت 19 در تالار خورشید خانه هنر اندیمشک اجرا می‌شود.  

نمایش خیابانی "آلزایمر" در گرگان

نمایش خیابانی "آلزایمر" به کارگردانی غلامعلی رضایی به مناسبت فرارسیدن حماسه سوم خرداد و بزرگداشت این روز در تالار فخرالدین اسعد گرگانی اجرا می‌شود. این نمایش عصر سوم و چهارم خردادماه در فضای باز تالار فخرالدین اسعد گرگانی برای عموم به نمایش گذاشته می‌شود بر همین اساس علاقه‌مندان می‌توانند به‌منظور استفاده از این نمایش زیبا در ساعت تعیین‌شده در محل حضور یابند.

گفتنی است نمایش خیابانی" آلزایمر" با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گرگان و گروه نمایش "ترجه" به‌منظور گرامیداشت یاد و خاطره رشادت‌های غیورمردان هشت سال دفاع مقدس و شهادت‌طلبی فرزندان ایران اسلامی در عملیات فتح غرورانگیز خرمشهر اجرا می‌شود.

برگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی، عکس و خوشنویسی در آذربایجان‌غربی

منوچهر زاده علی معاون فرهنگی وهنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی از برگزاری جشن آزادسازی خرمشهر همزمان با سوم خرداد ماه در مناطق مختلف این استان خبر داد.

وی با اشاره به اینکه مراسم‌های بزرگداشت سوم خردادماه در شهرستان‌های مختلف استان برگزار می‌شود، ادامه داد: نمایشگاه هنرهای تجسمی، عکس و خوشنویسی در شهرستان‌های تکاب، مهاباد و میاندوآب برای بازدید شهروندان با همراهی هنرمندان برپا می‌شود.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی توزیع بیش از ١٠٠٠ جلد کتاب در حوزه دفاع مقدس در بین ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان، رونمایی از کتاب‌های تازه‌ تألیف در حوزه دفاع مقدس و نقد کتاب نویسندگان استانی از جمله یادنامه زنان شهیده و ... را از جمله برنامه‌‍‌های تدارک دیده برای این ایام برشمرد.

وی با اشاره به اجرای نمایش‌های خیابانی و صحنه‌ای با موضوع مقاومت و پایداری در  شهرستان و برگزاری  نشست فرهنگی، ادبی و هنری با موضوع "ایثار، شهادت، جهاد و پایداری" در شهرستان‌ها و مرکز استان، بیان داشت: برای زنده نگه داشتن فرهنگ ناب اسلامی و ایرانی از این قبیل فرصت‌ها باید استفاده حداکثری به عمل آورده سپس برنامه‌های مفید و مختلفی به مرحله اجرا گذاشت.

نمایشگاه  "شقایق مرز خیال" در زنجان

"شقایق مرز خیال" عنوان نمایشگاهی است که از سوم خرداد ماه میزبان نگاه‌های عمیق هنردوستان است تا به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر، مخاطبان را به تماشای مجموعه عکس‌های شقایق‌ دشت‌های زنجان ببرد.

این نمایشگاه عکس به صورت نمادین و با موضوع شقایق است که در ادبیات و هنرهای تصویری، شایق جایگاه خود را با عنوان شهید و شهادت به دست آورده است.

نمایشگاه "شقایق مرز خیال" از سوم تا ششم خرداد (به جز روز جمعه) در گالری هنر فرهنگسرای امام خمینی(ره) زنجان دایر بوده و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ١٠ تا ١٢ ظهر و ١٧ تا ٢٠ عصر از آن بازدید کنند.

برگزاری پنجمین محفل طنز" قندشکن" در یزد

محمدصادق کوچک زاده رییس حوزه هنری یزد از برگزاری پنجمین محفل ماهانه طنز استان در روز سوم خرداد به میزبانی این نهاد انقلابی در یزد خبر داد.

کوچک‌زاده با اشاره به نقش هنر در ترویج ارزش‌های انقلاب اسلامی، اظهار کرد: پنجمین محفل ماهانه طنز استان با عنوان "قندشکن" در نارنجستان هنر حوزه هنری یزد برگزار می‌شود.

وی‌ حضور یکی از طنز پردازان مطرح کشوری را از جمله ویژگی های این محفل هنری دانست و بیان کرد: این مراسم به میزبانی حوزه هنری یزد و با حضور شاعران و طنزپردازان شاخص یزدی شامگاه چهارشنبه سوم خردادماه برگزار می‌شود.

رییس حوزه هنری یزد افزود: در این محفل شرکت کنندگان آثار خود را با موضوع مناجات و آزاد قرائت می‌کنند که در پایان به اثر منتخب جایزه‌ای اهدا خواهد شد.

وی ضمن دعوت از علاقه‌مندان به ویژه هنرمندان، شاعران، نویسندگان و طنزپردازان جوان برای شرکت در این محفل ادبی، گفت: مهلت ارسال آثار برای خوانش در این نشست را تا ظهر روز سوم خرداد اعلام کرد.