به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، بر اساس این فراخوان شهرستان گرمسار شهریور ماه امسال میزبان این دو رویداد مهم هنری است.

در بخشی از این فراخوان آمده است: جشنواره های تئاتر استانی مروری بر تولیدات و فعالیت سالیانه تئاتر استان و در راستای حمایت از اجرای عمومی آثار در شهرستانها با هدف ارتقاء سطح کیفی آثار و ارتباط موثر تماشاگران با آثار نمایشی بوده و بر تبلور توانمندی هنرمندان ایران اسلامی تاکید داشته است.

در فراخوان مذکور با تاکید بر اینکه هویت بخشی و استقلال جشنواره های مذکور به عنوان رخدادی که در پی اجراهای عمومی و گسترش دایره مخاطبان آثار است، با تمرکز بر زوایای ظریف زندگی مردمان هر اقلیم و پاسخگویی به نیازهای ایشان قابل دستیابی است می خوانیم:  بر این اساس بیست و هشتمین جشنواره تئاتر صحنه ای و اولین جشنواره تئاتر خیابانی استان سمنان توسط انجمن هنرهای نمایشی استان با حمایت و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستانها، در راستای تقویت اجراهای عمومی و ارتباط هر چه بیشتر تئاتر و تماشاگر در شهرستان گرمسار به طور متمرکز  برگزار خواهد شد.

تقویت سطح آگاهیهای فرهنگی و هنری در قالب هنر نمایش، ایجاد زمینه کافی جهت شناخت و تشویق استعدادها و خلق اثار ارزشمند تئاتر صحنه ای و خیابانی،  فرآهم آوردن زمینه رقابت سالم میان پدید آورندگان آثار نمایشی تعامل و پیشرفت گروهی در حوزه فرهنگ و هنر به ویژه هنر تئاتر از اهداف این جشنواره بیان شده است.

اقتصاد مقاومتی ، تولید – اشتغال، بحران آب، ترویج فرهنگ اصیل ایرانی – اسلامی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با نگاهی ویژه به شهدای مدافع حرم ،موضوعات شهروندی و فرهنگ مدنی و شهر نشینی، اشاعه و ترویج حمایت از محیط زیست و منابع طبیعی با نگاهی ویژه به بحران آب، آگاهی بخشی در باره آسیب های اجتماعی ناشی از اعتیاد ، بیکاری، طلاق و ازدواج، ترویج فرهنگ صلح و دوستی با احترام به سایر ادیان و ملل در راستای مبارزه با تروریسم فرهنگی و اجتماعی، رویکرد فرهنگ ایرانی – اخلاقی به مقوله تهاجم فرهنگی با نگاه ویژه به استفاده از شبکه های مجازی  و آزاد از محورهای جشنواره تئاتر استان سمنان ذکر شده است.    

 بر اساس فراخوان مذکور و گاه شمار آن، متون نمایشی متقاضی اعم از صحنهای و خیابانی در جشنواره هر شهرستان تا تاریخ 30 خرداد ٩٦ باید تحویل دفتر انجمن نمایش آن شهرستان شود و  مهلت ارسال آثار متقاضی به دفتر دبیرخانه تا 30 مرداد است.

بیست و هشتمین جشنواره تئاتر صحنه ای و اولین جشنواره تئاتر خیابانی متمرکز در شهرستان گرمسار نیمه دوم شهریور ماه  اجرا می شود و بخش رقابتی جشنواره صرفا اختصاص به آثار ایرانی با اولویت متون نویسندگان بومی خواهد داشت و متون اقتباسی ( آداپته ایرانی شده ) نیز می تواند در بخشهای رقابتی حضور داشته باشد.

همچنین تمامی آثار حاضر در بخش رقابتی جشنواره باید تا دو هفته پیش از برگزاری جشنواره مذکور، حداقل بین ٥ تا ١٥ اجرای عمومی در شهرستان محل تولید داشته باشند و در جشنواره تئاتر استانی صرفا آثار بخش رقابتی مورد داوری و انتخاب قرار خواهند گرفت.

حضور آثار شرکت کننده ای که در سایر جشنواره های هنری شرکت داشته اند به شرط تولید در یک سال هنری (حد فاصل جشنواره سال گذشته تا مرداد ماه ٩٦ ) بلامانع است و ارائه مجوز کتبی نویسنده برای اجرای عمومی و شرکت در جشنواره به هنگام ارائه درخواست از سوی کارگردان الزامی است و چنانچه در هر مرحله ای از انتخاب آثار ، مغایرتی با بندهای پیش گفته اثبات شود  انجمن نمایش ، گروه نمایشی را از ادامه راه باز خواهد داشت.

متقاضیان برای حضور در جشنواره لازم است با ارائه مدارک، آمادگی خود را برای حضور در جشنواره و شرکت در مراحل ارزیابی و انتخاب به دبیرخانه جشنواره اعلام کنند. این مدارک شامل تکمیل فرم شرکت در جشنواره با این تبصره که درج دقیق مشخصات کامل گروه – شماره تماس – آدرس و ایمیل بسیار مهم است چرا که در مراحل بعدی جشنواره ها این اطلاعات مبنای تصمیم گیری ها و امور ستادی قرار خواهند گرفت.

همچنین کارگردانان در هنگام تنظیم و ارائه فرم مذکور دقت لازم را به عمل آورند زیرا این فرم ها ملاک برنامه ریزی های بعدی خواهد بود و هیچ گونه تغییری در نام نمایش یا بازیگران و عوامل پس از اتمام جشنواره تئاتر استانی امکان پذیر نخواهد بود.

همچنین ارسال یک نسخه ( تایپ شده ) متن و لوح فشرده در محیط word  به همراه مجوز کتبی نویسنده، تاییدیه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مبنی بر اجرای عمومی از دیگر مدارک است و  گروه های متقاضی آمادگی خود را مبنی بر شرکت در جشنواره به دفاتر انجمن نمایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان محل سکونت اعلام کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه حضور در جشنواره و نیز دریافت فرمهای مورد نیاز از طریق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستانها اقدام کنند. 

دبیرخانه جشنواره با تاکید براینکه هیچگونه تعهدی نسبت به تقاضاهای پس از موعد مقرر ندارد،  متذکر شد آثار حتما باید  به تصویب شورای نظارت بر نمایش هر شهرستان رسیده باشد.

 کلیه گروه های شرکت کننده در جشنواره متناسب با نوع اجرا (عوامل ، دکور و ....) از حمایت مالی انجمن هنرهای نمایشی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برخوردار خواهند شد و به آثار برگزیده راه یافته به جشنواره بین المللی تئاتر فجر کمک هزینه جداگانه ای پرداخت خواهد شد.

بخش های جشنواره صحنه ای در این بخش بنا به تشخیص هیات داوران مرحله نخست حداکثر تا ٨ اثر نمایشی مورد پذیرش دبیرخانه جشنواره قرار می گیرد و در بخش خیابانی در این بخش نیز بنا به تشخیص هیئت داوران مرحله نخست حداکثر تا ٨  اثر نمایشی مورد  پذیرش دبیرخانه جشنواره قرار می گیرد و  هر اثر پذیرفته شده در جشنواره خیابانی سه اجرا در جشنواره خواهد داشت.

دبیرخانه جشنواره تئاتر صحنه ای و خیابانی واقع در  گرمسار – نبش میدان شهید تفضلی – مجتمع فرهنگی هنری خورشید تابان – دفتر انجمن هنرهای نمایشی با شماره تماس ٣٤٢٢٣١٣٧ -٠٢٣ آماده پاسخگویی است.

این جشنواره ها توسط انجمن هنرهای نمایشی استان سمنان و انجمن هنرهای نمایشی دفتر گرمسار با همکاری معاونت فرهنگی هنری اداره کل  و  اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گرمسار و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستانها برگزار می شود.