سرویس استان‌های هنرآنلاین: رئیس مجمع نمایندگان فارس در این دیدار گفت: حوزه فرهنگ و هنر یکی از ارکان اصلی توسعه هر جامعه‌ای می تواند باشد؛ ما باید تلاش کنیم فضایی فراهم شود که دارای بستر مناسبی برای فعالیت های فرهنگی و هنری باشد.

رضا انصاری افزود: ما ضمن اینکه در مجمع نمایندگان استان فارس به فرهنگ و هنر توجه داریم، اخیرا که مسئولیت مجمع به اینجانب داده شد این حوزه را مورد توجه جدی قرار دادم.

وی همچنین از نشست مشترک با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: در این نشست مفید مواردی مطرح شد که مورد توافق سید رضا صالحی امیری قرار گرفت.

دولت آینده توجه بیشتری به هنر کند

رئیس مجمع نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی همسویی متولیان فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان فارس در جهت افزایش سهم این استان در جذب منابع برای حوزه فرهنگ و هنر را مورد تاکید قرار داد و افزود: وظیفه ما در مجلس تلاش در جهت متقاعد کردن دولت به توجه بیشتر نسبت به حوزه فرهنگ و هنر است؛ علیرغم اینکه دولت تدبیر و امید تلاش‌ها و توجه فراوانی در حوزه فرهنگ و هنر داشته، اما انتظار می‌رود در دولت آینده توجه بیشتری به فرهنگ و هنر شود

انصاری توجه دولت آینده را به حوزه فرهنگ و هنر مورد توجه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی فارغ از هر جناح و دسته‌بندی سیاسی دانست و افزود: برای پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای کشور این سرلوحه مجمع نمایندگان است.

وی در عین حال نگاه مجمع به فرهنگ و هنر را تقویت فرهنگ دینی در جامعه عنوان کرد و افزود: در نشست مشترک با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به حمایت از کانون‌های قرآنی و تقویت باورهای دینی توسط کانون‌های فرهنگی تاکید ویژه‌ای داشتیم زیرا اعتقاد داریم باید با سرمایه‌گذاری در این حوزه زمینه‌های نشاط، شادابی، پویایی و امید به آینده را در نسل جوان زنده نگه داشت.

رئیس مجمع نمایندگان فارس تلاش در جهت افزایش باورهای دینی نسل جوان را نقطه مشترک نمایندگان مجلس و مسئولان فرهنگی دانست.

تخصیص ٢٠ میلیارد ریال برای تالار مرکزی شیراز

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در دیدار با رئیس مجمع نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی و فرماندار داراب از بازنگری در ساختار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگی‌ها با کارکرد و شرح وظایف ادارات خبر داد و گفت: از این پس نمایندگی‌ها می‌توانند از عنوان اداره و اختیارات کامل آن بهره ببرند.

بهزاد مریدی اعلام داشت: در نشست مجمع نمایندگان فارس با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، موضوع تبدیل نمایندگی‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی به اداره، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و معاونت توسعه و منابع انسانی وزارتخانه تصریح کرد که تفاوتی بین نمایندگی و اداره به هیچ وجه وجود ندارد و من بعد نمایندگی‌ها با مزیت‌ها و ساختار و شرح وظایف ادارات ادامه خواهند داد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این رابطه افزود: چند شهر و شهرستان خرامه؛ رستم؛ گراش و اوز من بعد از این تحت عنوان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد.

این مقام فرهنگی استان بیان کرد: در نشست مجمع نمایندگان با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون موضاعات مختلف از جمله تالار مرکزی شیراز؛ تاسیس خانه‌های فرهنگ در شهرهای فاقد اداره، تکمیل پروژه‌های گوناگون و تجهیزات سالن‌ها بحث و تبادل نظر شکل پذیرفت و ٢٠ میلیارد ریال اعتبار نیز از طریق وزارتخانه برای تالار مرکزی در سال ٩٦ اختصاص یافت.

مریدی با اشاره به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تنظیم سند فرهنگی شهر شیراز، افزود: برای آنکه بتوانیم سند فرهنگی دیار فرهنگ پرور فارس و شیراز را تنظیم کنیم نیاز به انجام کار پژوهشی بسیار قوی و دقیق داریم. اگر بخواهیم از پتانسل‌های فرهنگی به خوبی استفاده کنیم باید در پژوهش‌های خود به مسایل مربوط به حوزه‌های مختلف فرهنگ، ادب و هنر دقت داشته باشیم و باید بررسی کرد و دید که تاثیر کدام عوامل بر فرهنگ مردم بیشتر است، بنابراین باید یک چشم‌انداز مناسب و صحیح را برای خود تعریف و با برنامه‌ریزی به سمت آن حرکت کنیم.

وی ادامه داد: با استفاده از کارشناسان فرهنگی که این حوزه را نیز به خوبی می‌شناسند سند فرهنگی تهیه و باید در این سند شرح وظایف به خوبی مشخص شود تا اساسنامه‌ای مدون تدوین گردد و با توجه به اینکه تنظیم سند فرهنگی کار بسیار سنگین و گسترده‌تر از ساختن فیلم و انتشار چندین کتاب است، اگر در انتخاب روش‌های فرهنگی دقت نکنیم آن روش‌ها می‌توانند به یک ضد تبلیغ برای ما تبدیل شوند.

این استاد دانشگاه عملیاتی بودن برنامه‌ها را از دیگر ویژگی‌های سند راهبردی فرهنگ برشمرد و گفت: در تنظیم این سند، علاوه بر شناسایی مسایل و مشکلات پیش رو، شرح وظایف دستگاه‌های نقش آفرین در حوزه فرهنگ نیز باید به گونه‌ای طرح شود که قابل اجرا باشد و نتایج آن در عمل بتوانیم به صورت ملموس مشاهد شود و دستگاه‌های فعال در حوزه فرهنگ باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که برنامه‌های فرهنگی آنها در سطح شهر و نقاطی مانند اماکن تجاری، تفریحی، فرهنگی و ورزشی اجرا شود و در این راه انجمن‌ها نیز باید حضور فعالانه‌ای داشته باشند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان، رهنمون‌های رهبر معظم انقلاب را مبنای تنظیم سند راهبردی فرهنگ عمومی استان دانست و گفت: کلیات این طرح، باید از سند شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور پیروی کند و برنامه‌های راهبردی بسیاری نیز در همین زمینه توسط دستگاه‌های اجرایی لازم است تا اجرا شود.

مریدی با تاکید بر تاسیس خانه‌های فرهنگ در شهرهای فاقد اداره و تکمیل پروژه‌های گوناگون گفت: ادارات و سازمان‌هـا در خصوص مشارکت‌دهی فعال مردم برای تأمین منابع اعتباری و سازمان‌دهی مدیریتی فعالیت‌ها، بهتر است تلاش کرده و در کنار آن بخش خصوصی و مردمی نیز در عرصه خدمات‌رسانی فرهنگی تشویق به حضور موثر و قابل قبولی شوند.

او بیان داشت: موازی‌کاری و تداخل وظایف، تعدد مراکز تصمیم‌گیری در حوزه امور فرهنگی، روابط ارگانیک و هماهنگی تعریف شده بین سازمان‌های فرهنگی، اتکا به منابع مالی دولتی و فعال‌سازی منابع مالی بخش خصوصی، از مواردی هستند که نیاز به بازنگری دارد و همچنین، توجه به نوگرایی و نداشتن مدیریت سلیقه‌ای، نیز مورد توجه است.

بهزاد مریدی گفت: در سال گذشته ٨٠ درصد جشنواره‌ها توسط انجمن‌ها و اتحادیه‌ها برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این نشست که با حضور رضا انصاری، رئیس مجمع نمایندگان و عبدالرضا قاسم پور فرماندار داراب برپا شد، با اشاره به اینکه در این دولت تاکید بر تقویت و حمایت از تشکل‌ها و انجمن‌های فرهنگی و هنری است با تشریح اقداماتی که در سه سال گذشته پیرامون مشخص شدن وضعیت انجمن‌ها و تشکل‌های هنرمندان و فرهنگ‌وران انجام گرفت افزود: هر یک از شهرستان‌ها پس از طی مراحل انتخابات نمایندگان خود را به مرکز اعلام کرده که در مجموع ٣٥ نماینده در مجمع عمومی هر یک از رشته‌ها قرار گرفتند.

وی اعلام کرد: حرکت به سوی فعالیت گروهی و جمعی از اهدافی است که انجمن‌ها و تشکل‌های فرهنگی و هنری در دوره جدید فعالیت خود دنبال می‌کنند. دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس از ثبت ١٤ انجمن و تشکل در حوزه فرهنگ و هنر استان خبر داد و افزود: این اتحادیه‌ها و انجمن‌ها برای ما بسیار حایز اهمیت بودند و بدین خاطر در اداره کل دارای مکان‌های مجزا هستند.

مریدی تاکید کرد: هیچ یک از روسای فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌ها دخل و تصرفی در برگزاری انتخابات نداشته‌اند.

انجمن‌ها درحال گسترش هستند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس با اعلام اینکه تشکل‌ها و انجمن‌ها به شدت در حال گسترش هستند افزود: فرهنگ و ارشاد اسلامی به مرور نقش حمایتی و نظارتی خواهد داشت و تشکل‌ها و انجمن‌ها نقش تولی‌گری را برعهده می‌گیرند.

وی نمونه ای تولی گری را برگزاری جشنواره‌ها از سال ١٣٩٤ توسط انجمن‌ها عنوان کرد و گفت: در سال گذشته ٨٠ درصد جشنواره‌ها توسط آنها برگزار شد و در سال جاری تا به امروز بر اساس سیاست‌های ارشاد تحت هیچ شرایطی کار اجرایی نخواهیم کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس از واگذاری امور نمایشگاه بزرگ کتاب استان فارس در سال جاری به انجمن ناشران استان خبر داد و گفت: ناشران در کنار انجمن اهل قلم فارس نقش متولی اصلی نمایشگاه کتاب را برعهده خواهند داشت.

الهه بهرامی