سرویس استان‌های هنرآنلاین: رئیس انجمن هنرهای سنتی استان فارس با اشاره به معرفی، تجلیل و شناسایی استادان گفت: در همین راستا، برنامه بازدید از هنرمندان و پیشکسوتان شیراز و سایر شهرستان‌های این دیار هنر پرور انجام می‌شود تا قدردان زحمات بی شائبه آنها در طی سال‌های خلق اثرشان باشیم و این انجمن به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، بازدید و دیدار از این فرهیختگان عرصه هنر فارس را آغاز کرده و امید به ادامه این امر مهم دارد.

این بانوی مسئول افزود: به همین بهانه اعضاء هیأت مدیره به دیدار استاد برجسته و پیشکسوت آینه کاری احمد ظریف صنایعی رفتند تا در آیینی از وی تجلیل و قدردانی کنند. استاد احمد ظریف صنایعی متولد ١٣٢٤ از خانواده هنرمند در شیراز متولد شد. پدر، پدربزرگ و عمویش از استادان به نام آینه‌کاری بودند. او از سن ٧ سالگی در کنار پدر شروع به آموختن این هنر کرد و در سن ١٤ سالگی به عنوان استاد کارآینه کار آینه‌کاری حرم شاهچراغ را شروع کردند. این اتفاق به دلیل حضورشان در کنار استادانی چون محمدحسن ظریف صنایعی (پدر) و استاد محمد ظریف صنایعی ( پدر بزرگ) بود.

وی همچنین صحن‌های حرم امام رضا(ع)، سید علاءالدین حسین(ع) آستانه و ٣٧ مسجد و امامزاده را در کنار تزینات معماری منازل با آینه‌های رنگی و نقوش سنتی انجام داده‌اند. ارزش کارهای استاد نه تنها در ظرافت آینه کاری‌هایش بلکه در استفاده از طراحی و نقوش اسلیمی، رسمی، مقرنس و ترکیب‌بندی آنها است. استاد حدود ٦٠ سال سابقه فعالیت در این هنر را دارند و این هنر ارزنده را به پسر خود محمدرضا ظریف صنایعی انتقال داده‌اند و ایشان نیز یکی از استادان برجسته این هنر هستند.

رئیس انجمن هنرهای سنتی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در پایان اظهار داشت: معرفی و شناسایی هنرمندان و شناسنامه‌دار کردن کارگاه‌ها از دیگر برنامه‌های این انجمن با همکاری موسسه فرهنگی و هنری بنیان مطالعات مهرآیین در سال جدید است که آغاز این فعالیت از فروردین سال جاری کلید خورده است.

گفتنی است، در این دیدار که توسط انجمن هنرهای سنتی فارس و همراهی پسر استاد ترتیب داده شد، رئیس انجمن هنر های سنتی فارس ملیحه طهماسبی و اعضا هیات مدیره انجمن استان استاد سید احمد حمیدی، استاد غلام فلاح‌پور و فاطمه جعفری و رئیس انجمن شیراز معصومه ستوده به همراه سارا بردبار از اعضاء انجمن به دیدار استاد رفته و نشستی صمیمی با وی و خانواده نام برده داشتند.

الهه بهرامی