سرویس استان های هنرآنلاین: نمایش "رینوپلاستی" به نویسندگی، بازیگری و کارگردانی شهاب زارع و عکاسی سپهر نعمت الهی است که ماجرای نمایش در واقع، داستان مردی معمولی و خوشحال با یک زندگی معمولی و راحت است که یک روز با شنیدن حرفی ساده همه چیزش به شکلی طنزآمیز و شاید مضحک به هم می ریزد و به تصوراتش در مورد همه چیز زندگیش شک می کند و حالا برای بینندگان وضع و حال زندگی و تجربیاتش را شرح می دهد.

شهاب زارع در باره سبک و شیوه اجرای این نمایش گفت: تئاتر یاد شده در قالب "مونولوگ" (تک گویی) نوشته شده است، هر چند شیوه اجرایی آن ترکیبی از "مونولوگ و سولیلوگ" است، یعنی شخصیت نمایش کل ماجرا را خود به تنهایی روایت می کند و همزمان گاهی هم انگار با خودش بلند بلند فکر می کند که همین بلند بلند فکر کردن "مونولوگ" به حساب می آید و قسمتهایی که برای بینندگان روایت می شود را در اصطلاح تئاتری به آن "سولیلوگ" می گویند.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلوزیون به میزان وفاداریش در پرداختن به اصل متن این نمایش اشاره کرد و  گفت: من زمانی که نمایشنامه "رینوپلاستی" را می نوشتم، مدام حال و هوای اجرایی آن را به عنوان بازیگر و کارگردان هم در نظر داشتم و بنابراین هدفم این بود که جملات حالت محاوره ای و روان داشته باشند و در عین سادگی مفهوم را هم منتقل کنند و همچنین، موقع تمرین برای اجرا هم تغییراتی که داده ام بسیار اندک و تنها در حدی بوده که بعضی جملات به اصطلاح بهتر در دهان بچرخند و یا طبیعیتر ادا شوند و مهمتر از همه موضوع  "Through Line"  بود، که روش و تکنیکی است برای اینکه شخصیت روی صحنه هر چه ملموس تر اجرا شود.

زارع شیوه رسیده به نقش را از اهم ساختار یک کار نمایشی دانست و اظهار داشت: برای تجسم و خلق هر نقشی روشی خاص آن نقش وجود دارد که هر بازیگری با توجه به شخصیت فردی خودش و پیشینه آموزش و تکنیک بازیگری که داشته آن را کشف و اجرا می کند که کشف این شیوه یک روند است و لزوما در آن واحد اتفاق نمی افتد. یک مجموعه اصول مشترکی هستند که تقریبا در مورد اجرای هر نقش تئاتری لازم است رعایت شوند و این نمایش هم از آن مستثنا نیست.

او افزود: اصولی مانند خواندن متن نمایش تا جایی که مفهوم و ریتم هر جمله و بعد هم ریتم کلی سراسر نمایشنامه توسط بازیگر درک شود و بعد از همه این ها و اضافه کردن نکات ریز نمایشی و بداهه پردازی، می رسیم به این اصل که جملات آنقدر تکرار شوند تا وارد حافظه عضلانی بازیگر شوند و تازه اینجاست که زمینه خلق و زنده شدن نقش فراهم می شود.

موضوع و تم اصلی کار نمایش یاد شده "هویت" است که شهاب زارع در این باره بیان کرد: اینکه هویت ما از چه منابعی تاثیر می گیرد و چقدر از آن متعلق به خود ما و فکر شده است و چقدرش غیر مستقیم و ناخودآگاه وارد ذهن شده. اصلا ایده نوشتن این متن از اینجا به خاطرم رسید که روزی با خودم فکر کردم واقعا چقدر از افکار و ایده های من اصیل و شخصی هستند؟ چقدر از چیزهایی که فکر می کنم مهم هستند، واقعا از فکر خودم می آیند و نه از دیگران و یا رسانه ها؟ و حاصل چنین سوالاتی شد این نمایشنامه!

شهاب زارع بازیگر، نویسنده و کارگردان؛ دانش آموخته دانشگاه هنر تهران، دانشکده سینما تئاتر است. از سال ١٣٧٣ فعالیت در زمینه تئاتر را در شیراز آغاز کرده و تا کنون در بیش از بیست نمایش صحنه ای، پانزده فیلم کوتاه و سه فیلم بلند سینمایی و یک سریال تلویزیونی ایفای نقش داشته است.  آخرین ایفای نقش سینمایی او بازی در فیلم "فروشنده" اصغر فرهادی بوده است که سکانس مورد نظر بنا به ملاحظات کارگردان و برای طولانیتر نشدن زمان فیلم از نسخه فعلی آن حذف شد.

نمایش "رینوپلاستی" در سال ١٣٨٩ در فستیوال منولیو در تهران روی صحنه رفت و متن برگزیده فستیوال شد. 

علاقه مندان می توانند برای دریافت کارت ورود نمایش "رینوپلاستی" به نویسندگی، بازیگری و کارگردانی "شهاب زارع" که از بیست و دوم تا سی و یکم اردیبهشت ماه جاری در تماشاخانه استاد شکیبایی مجموعه فرهنگی هنری کیان، ساعت 7 هرشب اجرا می شود از طریق سایت "ایران تیک"، هماهنگ کنند.