به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه شنبه در آئین نشست صمیمی با اصحاب فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی و اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی کاریکاتور با موضوع اقتصاد مقاومتی در مجتمع فرهنگی و هنری ٢٩ بهمن تبریز، افزود: بستر کار فرهنگی باید در فضای ثبات و آرامش باشد.

وی اظهار کرد: نمی‌توانیم در یک بستر مناقشه آمیز کار فرهنگی انجام دهیم و اولین اقدام دولت ایجاد ثبات و آرامش در فضای فرهنگی بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآوری کرد: سیاست رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایجاد محیط با ثبات برای کار فرهنگی و فهم لازم از حرمت و کرامت اصحاب فرهنگ و هنر است.

صالحی امیری با بیان اینکه هنرمندان نیاز به صدقه ندارند، بلکه باید کرامت آن‌ها پاس داشته شود، ادامه داد: هنرمند از منزلت و کرامت بالایی برخوردار است و باید جایگاه آن هم به رسمیت شناخته و هم پاس داشته شود و این کار با شعار، فریب و تبلیغ نمی‌شود، بلکه هنرمند باید در عمل احساس کرامت و منزلت کند.

وی نیاز جامعه هنر را امنیت دانست و گفت: در جامعه باید امنیت فکر، قلم و زبان برقرار باشد و قلم برای نوشتن باید روان، فکر آزاد و زبان برای بیان جاری باشد و در جامعه‌ای که فکر، قلم و بیان آزادی ندارد آن جامعه رنگ آرامش را نخواهد دید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: باید امنیت را برای اصحاب فرهنگ و هنر فراهم کنیم نه اینکه این حوزه را امنیتی کنیم و باید بدانیم که زبان هنر، زبان نقد است زیرا که هنرمند دردمند است.

صالحی امیری با تأکید بر لزوم توجه به معیشت و دغدغه‌های زیستی و سلامتی هنرمندان و بیان اینکه بخشی از هنرمندان از معیشت لازم برخوردار نیستند، افزود: گرچه تلاش کرده‌ایم بیش از ٣٠ هزار نفر از هنرمندان را مشمول بیمه کنیم تا سلامت آن‌ها تأمین شود و از طریق نظام‌های مالیاتی هزینه‌های مالیاتی آن‌ها را کاهش دهیم، اما همچنان جامعه فرهنگ و هنر نیازمند توجه بیشتر است.

اقتصاد سینمای ایران به حرکت درآمده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در سال ٩٢ فروش سینمای ما ٢٦٠ میلیارد ریال بود و این رقم در سال ٩٥ به حدود یک هزار و ٧٧٠ میلیارد ریال رسید، گفت: پیام این میزان فروش، به حرکت درآمدن اقتصاد سینمای ایران است.

صالحی امیری افزود: در سال ٩٢ تعداد تماشاکنندگان در سینمای ایران ٨ میلیون نفر بود در حالی که این تعداد در سال ٩٥ به ٢٥ میلیون نفر رسید و این امر نشان‌دهنده این است که جوان نیاز به نشاط دارد و باید ما بستر نشاط و مصرف فرهنگی را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه سینمای ایران جهانی شده است، اظهار کرد: سینمای ایران باید از مرزهای داخلی عبور کند و این توانمندی در جامعه ایرانی وجود دارد زیرا که به اسکار دست یافته و در سال گذشته بیش از ٣٧٠ جایزه بین‌المللی گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سفر اخیر و رسمی خود به الجزایر و تونس گفت: در این سفر روسای جمهوری، نخست‌وزیر و وزرای آن‌ها از افتخارات سینمای ایران صحبت می‌کردند و از تجلیل سینمای ایران در دنیا لذت می‌بردند.

صالحی امیری ادامه داد: تعداد سالن‌های سینمای ایران از ٣٢٠ سالن در سال ٩٢ به ٤٨٠ سالن در سال ٩٥ رسیده و در سال ٩٦ نیز ١٠٠ سالن جدید به سینماهای کشور اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه کتاب و نشر با وجود مشکلات بر سر راه آن، دولت تلاش کرده بخشی از این مشکلات را برطرف کند، اظهار کرد: در سال ٩١ حدود ٦٤ هزار و ١٥١ عنوان کتاب در کشور چاپ شده که این تعداد در سال ٩٥ به ٨٨ هزار و ٥٠٤ عنوان رسیده و این آمار نشان از افزایش حدود ٦ هزار عنوان کتاب بیشتر در هر سال و احساس امنیت بیشتر مؤلفان برای نوشتن و فکر کردن است.

صالحی امیری افزود: برای حمایت از جامعه نشر، با افزایش تعرفه کاغذ به شدت مخالفت کردیم و در آخرین جلسه دولت در سال ٩٥ رئیس‌جمهوری نیز با آن مخالفت کرد تا جامعه نشر از نظر تأمین کاغذ دچار مشکل نشود.

امضای ٢ تفاهم‌نامه معافیت مالیاتی و بیمه‌ای برای اصحاب فرهنگ و هنر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در ٢ روز گذشته با وزیر اقتصاد توافقنامه معافیت‌های مالیاتی برای اصحاب فرهنگ، هنر و نشر امضا کردیم و این اقدام در هفته جاری به صورت رسمی اعلام می‌شود.

صالحی امیزی افزود: در دو روز آینده نیز تفاهم‌نامه و توافقنامه معافیت‌ها در حوزه بیمه با رئیس سازمان تأمین اجتماعی برای کمک به این جامعه فرهنگی امضا می‌شود.

وی با بیان اینکه زنجیره نشر در این کشور نیازمند کمک بیشتری است، یادآوری کرد: این زنجیره شامل مؤلف، ناشر، چاپخانه، کتابخانه، کتاب‌فروشی و کتاب‌خوانی بوده و برای اینکه به هدف متعالی افزایش کتاب‌خوانی در جامعه برسیم باید به این زنجیره توجه کنیم و این کار در دستور جدی ما است و برنامه‌های جدی برای آن تدوین کرده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حوزه رسانه و مطبوعات کل مجوزهای صادره برای نشریات، مطبوعات، روزنامه‌ها و مجلات در کشور پس از انقلاب، ١٣ هزار و ٦٠٠ عنوان بود، گفت: فقط در این دولت در سه و نیم سال گذشته ٦ هزار و ٤٢٠ مجوز صادرشده و این امر نشان می‌دهد که ٤٧ درصد کل مجوزهای صادرشده پس از انقلاب مربوط به این دولت است.

صالحی امیری افزود: این آمار نشان می‌دهد رسانه‌ها و صاحبان قلم آزادی بیشتری برای ارتباط با افکار عمومی پیدا کرده‌اند و جریان آزادی اطلاعات در کشور هم در مجلس شورای اسلامی قانون شد.

وی گفت: در حوزه تئاتر و هنر در سال ٩٢ در تهران حداکثر شبانه ٣٠ تا ٤٠ تئاتر به روی صحنه می‌رفت در حالی که اکنون هر شب در تهران ١٠٠ تا ١١٠ تئاتر روی صحنه می‌رود که این آمار نشان از رشد ٢٠٠ درصدی در این حوزه در سال‌های اخیر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این رشد شاخص‌ها در سایر حوزه‌ها نیز محقق شده است، گفت: بزرگ‌ترین منبع هنرهای تجسمی در منطقه حتی در خاورمیانه از آن ما است و موزه هنرهای معاصر ما رتبه دوم را در دنیا دارد.

صالحی امیری، ارزش آثار این موزه را حدود ٣ میلیارد دلار اعلام کرد و ادامه داد: این مخازن غنی بیانگر ظرفیت بالای وجود هنرمندان در کشور است.

وی یادآوری کرد: در حوزه قرآن و مسائل دینی این دولت باور دارد که توسعه بدون توسعه دینی ناممکن است و از این منظر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در سراسر کشور ایجاد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: هم‌اکنون ٢٣ هزار کانون فعال فرهنگی و هنری مساجد در کشور وجود دارد که ٧ هزار کانون در این دولت ایجاد شده است.

صالحی امیری افزود: در حوزه قرآن قدم‌های بسیار مؤثر و بزرگی برداشته‌ایم که برگزاری مسابقه‌های بین‌المللی قرآن به همت سازمان اوقاف، نمونه‌ای از این اقدام‌ها است.

امنیت فضای مجازی و فضای مجازی امن، سیاست دولت است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه فضای مجازی، این دولت امنیت فضای مجاری را برای مردم تأمین کرده و همزمان با توسعه این فضا به صیانت از آن توجه دارد.

صالحی امیری افزود: بر اساس مصوبات شورای عالی فضای مجازی جهت‌گیری ما در این فضا، توسعه فضای مجازی، ایجاد امنیت برای دسترسی همگان به این فضا و صیانت از آن است.

وی یادآوری کرد: هم‌اکنون جامعه از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی حداکثر استفاده را می‌برد و ما باید تلاش کنیم این فضا امن باشد و از آن صیانت کنیم.

دولت به حوزه فرهنگ و هنر باور درونی دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دولت به حوزه فرهنگ و هنر باور درونی دارد، گفت: به تدریج مسئولیت‌های اجرایی حوزه فرهنگ و هنر به اصحاب آن واگذار می‌شود.

صالحی امیری افزود: در این راستا در حوزه سینما برای اولین بار خانه سینما در این دولت احیا شد، خانه سینما، موسیقی و تئاتر را به عنوان متولیان و مدیران صندوق هنر معرفی و به آن‌ها سپردیم و مسئولیت اجرای نمایشگاه بین‌المللی تهران را به اتحادیه نشر و ناشران واگذار کردیم.

وی اظهار کرد: برای توسعه فعالیت‌های قرآنی ٢ هزار و ٥٠٠ موسسه قرآنی را ایجاد کرده و از آن‌ها حمایت می‌کنیم و برای واگذاری همه امور هنری به اصحاب فرهنگ و هنر مجوز ایجاد ٦ هزار و ٣٠٠ موسسه فرهنگی را به مردم دادیم و دولت در آن‌ها هیچ دخالتی ندارد.

صالحی امیری یادآوری کرد: وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه مفهوم، سیاست‌گذاری، حمایت و نظارت خلاصه می‌شود و امور اجرایی و تصدی‌گری فرهنگ را به اصحاب آن واگذار می‌کنیم.

 ایران آزادی و دموکراسی را از آذربایجان دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایران‌زمین، آزادی، دموکراسی، رسانه، مطبوعات، چاپ، اخلاق و همه زیبایی‌ها را از این اقلیم دارد و هر آذری باید به آذربایجانی بودن خود افتخار کند چراکه افتخاری بزرگ است.

صالحی امیری با اشاره به برگزاری نشست هیئت‌مدیره بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان افزود: با برگزاری این نشست به همه دنیا اعلام می‌کنیم که آذربایجان زنده است زیرا ایران زنده است.

وی اظهار کرد: تبریز و آذربایجان مانند نگین درخشانی در این سرزمین می‌درخشد و در ١٠٠ سال گذشته و ماقبل آن و ما بعد آن از این جغرافیا همیشه در تعالی فرهنگ ملی و دینی بهره‌مند هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تبریز شهر رازها و رمزها بوده و همچنان این سرزمین ناشناخته مانده است، یادآوری کرد: اگر از دموکراسی سخن می‌گوییم مدیون مردان بزرگی از این خطه هستیم که در مشروطیت پرچم آزادی را برافراشتند، اگر از رسانه و آزادی افکار عمومی سخن می‌گوییم بزرگان این عرصه از این خطه برخاسته‌اند و اگر از سواد و دانش سخن می‌گوییم چاپ، نشر، تألیف و بسیاری از نسخ خطی ما از این جغرافیا بوده که اکنون در مخازن بزرگ بسیاری از کتابخانه‌های دنیا است.

نگاه به اقتصاد مقاومتی باید از حوزه شعار خارج و به اجماع ملی تبدیل شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نگاه به اقتصاد مقاومتی باید از حوزه شعار، بنر و همایش خارج و به یک باور جمعی و اجماع ملی تبدیل شود.

صالحی امیری، افزود: در جامعه‌ای که انگ زنی، تخریب، شایعه، عملیات روانی، فساد، انتقام‌جویی و ده‌ها چالش اخلاقی وجود دارد در آن اقتصاد مقاومتی شکل نخواهد گرفت.

وی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی در ایران شکل نمی‌گیرد مگر اینکه گفتمان سازی فرهنگی شکل بگیرد و برای این امر، الزاماً کار باید از حوزه فرهنگ آغاز شود و برای اینکه گفتمان فرهنگی شکل بگیرد نیازمند درک صحیح از مفهوم گفتمان هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه گفتمان سازی کار سخت و پیچیده و بلندمدت است، یادآوری کرد: وقتی از گفتمان صحبت می‌کنیم یعنی از گفتمان عاشورا، نوروز و دفاع مقدس سخن می‌گوییم و نمی‌شود آن‌ها را نادیده گرفت چراکه آن‌ها به یک باور درونی جمعی نهادینه‌شده در ملت تبدیل شده است.

صالحی امیری اظهار کرد: برای گفتمان سازی باید جامعه احساس نیاز کند و همانند خوراک، پوشاک، حمل‌ونقل، بهداشت، آموزش، درمان و سلامت، اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه شفابخش باید تبدیل به یک نیاز اجتماعی شود.

وی مهم‌ترین نیاز برای گفتمان سازی را عبور از سد دولت و تبدیل به مطالبه عمومی اعلام کرد و گفت: باید این امر از مدارس آغاز و به زبان فیلم، موسیقی، تئاتر، شعر و رمان دربیاید و در جامعه جاری شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اقتصاد مقاومتی در بستر جامعه اخلاقی و جامعه‌ای که در آن اجماع و باور ملی برای یک تحول و توسعه ملی وجود داشته باشد، شکل می‌گیرد.

صالحی امیری با بیان اینکه زبان امروز جامعه زبان هنر، کاریکاتور، شعر و نقد است، افزود: کاریکاتور زبان دوم جامعه ایران است و دردها و واقعیت‌های نهفته در متن جامعه را بیان می‌کند.

وی گفت: کسی که هنر کاریکاتور دارد با دردهای جامعه آشناتر است و با زبان مردم سخن می‌گوید و به عنوان نقادان صادق باید مورد تجلیل قرار گیرند.

وی افزود: دولت تدبیر و امید همه نقادان را به رسمیت می‌شناسد و به آن‌ها ارج می‌گذارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شرکت در چند جشنواره استانی و بین‌المللی سفر دو روزه‌ای به آذربایجان شرقی داشته است.