به گزارش هنرآنلاین، به نقل از  ایسنا، مراسم "کومسای" روز جمعه (15 اردیبهشت) با حضور پرشور مردم در جوار مقبره "پیر شالیار" در اورامان برگزار شد.

این مراسم هر سال در فصل بهار و اواسط اردیبهشت ماه با حضور پرشور مردم منطقه اورامانات و گردشگران و جهانگردان زیادی برگزار می‌شود.

این مراسم شامل ذبح دام قربانی، دف‌زنی، نوعی رقص، خوردن آش و شب‌نشینی و خواندن شعر و دعاست . 

از جلوه‌های این مراسم رسم شکستن سنگ است بدین ترتیب که قطعه سنگی در اطراف مزار پیر شالیار وجود دارد که بنا به اعتقادات اهالی هورامان هر مقدار از آن که شکسته شود سال دیگر به همان اندازه جایگزین می‌شود.

در افسانه‌های مردم منطقه اورامانات پیری اسطوره‌ای به نام "پیر شالیار" هست که می‌گویند صاحب کرامات بوده است . 

از جمله کرامات عجیبی که درباره او روایت می‌کنند ماجرای شفایافتن "شاه بهار خاتون" دختر شاه بخارا است که "پیر شالیار" او را شفا می‌دهد.

یکی دیگر از آیین‌های سنتی منطقه اورامان، مراسم سالانه جشن عروسی پیرشالیار، یکی از جشن‌های رایج است که هر سال 45 روز بعد از شروع فصل زمستان و هم زمان با جشن سده به مدت چند روز در روستای اورامان تخت برگزار می‌شود. این مراسم، سالگرد ازدواج پیری افسانه‌ای به نام "شالیار" است که ریشه در اسطوره‌ها و اعتقادات و آیین‌های قدیم مردم این سرزمین دارد.

شهر اورامان تخت به دلیل نوع معماری، سبک زندگی، طبیعت زیبا و مراسم پیر شالیار شهرت خاصی دارد، به همین دلیل گردشگران زیادی در تمام فصول سال به این منطقه سفر می‌کنند.

اورامان در 75 کیلومتری شهرستان مریوان قرار گرفته و از توابع شهرستان سروآباد است.