به گزارش هنرآنلاین، به نقل از مهر، احمد محبی صبح چهارشنبه 6 اردیبهشت ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: این جشنواره برای نخستین بار به صورت منطقه ای در استان برگزار می شود.

وی با بیان اینکه موسیقی نواحی به نغمه ها و سازهای موسیقی مناطق مختلف کشور اختصاص دارد، بیان کرد: به دلیل اهمیتی که این موسیقی دارد و استقبال گروه های مختلف امسال تلاش شد این جشنواره به صورت منطقه ای برگزار شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مقدمات برگزاری این جشنواره از حدود چهار ماه قبل آغاز شده است، عنوان داشت: در این مدت گروه هایی از چهار استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی برای شرکت در جشنواره اعلام آمادگی کرده اند.

محبی با بیان اینکه در حوزه موسیقی نواحی گروههای توانمندی مشغول به فعالیت هستند، بیان داشت: به دلیل اینکه استان های شرکت کننده بیشتر از استان های مرزی هستند از این رو موسیقی بیشتر نواحی منطقه از نوع رزمی است.

وی ادامه داد: موسیقی منطقه بیشتر از کارهای گروهی، همیاری، کاشت، داشت و برداشت محصول الهام گرفته و این یکی از شاخصه اصلی موسیقی نواحی شرق کشور محسوب می شود.

نتوانسته ایم به معنای واقعی از موسیقی نواحی حمایت کنیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه اگر از این نوع موسیقی حمایت و صیانت نکنیم به ورطه فراموشی سپرده می شود و چیزی به عنوان موسیقی نواحی در سال های آینده نخواهیم داشت، افزود: اغلب افرادی که هم اکنون در این حوزه فعالیت می کنند افراد با سنین بالا هستند و جوانان تمایل به ادامه راه بزرگان ندارند.

محبی با بیان اینکه نتوانسته ایم به معنای واقعی از موسیقی نواحی حمایت کنیم و آن را معرفی کنیم، بیان کرد:  ظرفیت های بسیار زیادی در این موسیقی وجود دارد که اگر به خوبی معرفی شود اقبال عمومی به موسیقی های غربی و زیرزمینی کمتر خواهد شد.

وی بیان داشت: در سنوات گذشته اگر موسیقی نواحی به جشنواره راه پیدا می کرد به دلیل اینکه شاخصه محلی و بومی داشت در داخل و خارج کشور مورد حمایت قرار می گرفت اما این رویه به فراموشی سپرده شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: در همین راستا تلاش می شود در صورت موفقیت این جشنواره در سال های آینده به صورت ملی برگزار شود.