به گزارش هنرآنلاین، به نقل از ایسنا ، سی‎ و دومین دوره این جشنواره بین‎المللی، از سوم تا چهاردهم ماه می میلادی (13 تا 23 اردیبهشت نود و شش) در شهر مونیخ آلمان برگزار می‎شود.

فیلم "مسافران" رحمانی که در اهواز فیلم‌برداری شده است، در بخش مسابقه اصلی جشنواره روی پرده می‎رود.

در این رویداد که یکی از معتبرترین جشنواره‏ های معتبر مستند در دنیا شناخته می‎شود، به جز "مسافران" از ایران، 9 فیلم دیگر از کشورهای آمریکا، نروژ، دانمارک، سویس، اسپانیا، فرانسه، بلژیک، ایتالیا و یک فیلم از کشور آلمان در بخش مسابقه اصلی به نمایش در می‎آیند و با هم به رقابت خواهند پرداخت.

ریاست هیات داوران را در این دوره اینتی کوردرا کارگردان و تهیه‎کننده شناخته‌شده مکزیکی بر عهده دارد.

طبق اعلان رسمی جشنواره، اکران، افتتاحیه فیلم تجربی "مسافران" در روز پنج‌شنبه چهارم می ساعت 18 به وقت آلمان در سالن فیلموزیوم شهر مونیخ به نمایش درمی‎آید و پس از آن نشست نقد و بررسی فیلم  در همان سالن با حضور منتقدان و فیلم‎سازان برگزار خواهد شد.

سه نمایش دیگر این فیلم در روزهای جمعه پنجم می ساعت 20 در سینمای گستیج، دوشنبه 9 می در سینما شهر و شنبه 13 می در گستیج روی پرده خواهد رفت.

مستند بلند "مسافران" به گفت‎وگوی آدم‎ها در یک تاکسی می‌پردازد و فرم متمایز این مستند، حذف فرمیک فیلمبردار و ایجاد دکوپاژ در بستر امر واقع است که بر اساس حرکت اتومبیل و گرانیکا دوربین، زاویه دوربین به صورت اتفاقی انتخاب می‎شود و عنصر هدایت بیرونی بر آن تاثیری ندارد تا به این ترتیب عوامل پشت دوربین در خدمت گفت‎وگوی بی‌واسطه و بدون روتوش مردم عادی حذف شود؛ از این رو مسافران این خودرو به راحتی جهان درونی خود را مقابل دوربین مشاهده‌‎گر رحمانی که خود به‌عنوان راننده در فیلم حضور دارد بیان می‎کنند.

محمود رحمانی فیلمساز مستقل ایرانی در سال 2009 با فیلم تجربی "ملف گند" به‌عنوان بلندترین پلان سکانس سینمای مستند ایران در این جشنواره در بخش مسابقه حضور داشت و در سال 2011 در بیست‎وششمین دوره از این جشنواره توانسته بود به خاطر ایجاد فرمی تازه، آنچه شکل سینمای مستند را در جهان به جلو برده است در تلفیق خلاقانه یک پرتره با محیط زیست برای فیلم "مادرم بلوط"، جایزه ویژه هیات داوران آن سال را برای یک دستاورد سینمایی از آن خود کند. دانیل اشپانزل دبیر جشنواره در مراسم اختتامیه و بعد از اعطای این جایزه به فیلم "مادرم بلوط" اذعان داشت؛ فیلم‎های محمود رحمانی فیلم‎هایی نیستند برای جایزه گرفتن، فیلم‎هایی هستند که به جشنواره‎ها اعتبار می‎دهند.

اولین اکران فیلم "مسافران" در ماه مارچ در فستیوال فیلم بلژیک بوده است که موفق به کسب جایزه ویژه هیات داوران به عنوان فیلم‎ساز مستقل این دوره شد. پخش بین‎المللی فیلم مسافران را شرکت فرانسوی نوری پیکچرز بر عهده دارد.

"مسافران"، پنجمین فیلم محمود رحمانی است و دیگر آثار این فیلمساز مستقل هم فیلم‎هایی تجربه‎گرا هستند که تاکنون در نقاط مختلف جهان به نمایش در آمده‎اند و برای فیلم‎هایش چون "نفت سفید"، "مدار صفر درجه"، "ملف گند" و "مادرم بلوط" جوایز متعدد ملی و بین‎المللی را دریافت کرده است.

سایر عوامل مستند "مسافران" عبارتند از صدابردار: بهشاد مطیعی؛ تدوین: فرید دغاغله؛ صداگذار: آرش اسحاقی؛ دستیار کارگردان: هادی خواجوی و بلال طاهری؛ مدیر تولید: فرزاد کیان‎منش؛ تهیه‌کننده: کتایون شهابی و محمود رحمانی