سرویس استان های هنرآنلاین: مهدی رنجبر در توضیح عملکرد حوزه فعالیتی خود، گفت:تسهیل گری های  حوزه سینما، مردم را دوباره به سالن ها بازگرداند و سینما با سال های سرد و سالن های بی مخاطب خداحافظی کرد .

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با برشمردن اقدامات انجام شده در این معاونت در سال گذشته، اظهار داشت:معاونت هنری و سینمایی این اداره کل در سال ٩٥ با تاکید بر کیفیت مطلوب آثار ارائه شده در بخش های مختلف سینمایی،نمایش،موسیقی و حوزه تجسمی موفقیت های قابل توجهی بدست آورد.

وی با اشاره به اینکه در این برهه زمانی جشنواره های مختلف هنری با بهترین سطح به اجرا درآمد، اظهار داشت:به جرائت می توان گفت برنامه های سال گذشته فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با کمترین بودجه و هزینه و با بهترین سطح به اجرا درآمد.

او با تاکید بر افزایش سالن های سینمایی استان فارس در سال ۹۵ ،عنوان داشت: در این بازه زمانی ١٥ سالن سینمایی در استان گشایش یافت که شامل ٧ سالن سینما در شهرستان های کازرون،فسا،لارستان،گراش و آباده و ٨ سالن سینما و سینماتک در شیراز بود.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با تاکید بر بستر فراهم شده در حوزه سینما توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید ،گفت: این رویدادهای مثبت در طرح های سلام سینما،نظارت کمی و کیفی بر فیلم ها ، تسهیل ارسال آثار و نیز حضور جوانان و نوجوانان در جشنواره های جهانی و رقابت های بین المللی خود را نشان داد.

رنجبر تمام این تسهیل گری ها را زمینه ساز آشتی دوباره مردم با سالن ها و خداحافظی با سال های سرد و بی مخاطب سینما خطاب کرد.

وی با اشاره به تاسیس سینما هنر و تجربه در شیراز نیز عنوان داشت: در آذر ماه ٩٤ سینما هنر و تجربه قدم به شیراز نهاد و پس از اینکه این سینما مخاطب خود را شناخت تلاش شد جایگاه مناسبی برای مخاطب آن تدارک دیده شود و به سالنی مختص هنرمندان و علاقمندان در پردیس گلستان انتقال یافت.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به جزئیات گشایش سالن های سینمایی در شهر شیراز ،یادآور شد: در سال ۹۵ پردیس سینما گلستان با ۳ سالن و با گنجایش بیش از ۴۰۰ تماشاچی افتتاح شد و به بهره برداری رسید در کنار آن افتتاح دو سینما تک پیرسوک و خانه هنر شیراز نیز اتفاق خوشایندی بود که در این حوزه رقم خورد.

وی به راه اندازی سالن سینما غزل نیز اشاره داشت و افزود:سینما غزل که سال گذشته در شیراز به بهره برداری رسید به نمایش فیلم های برتر جهان اختصاص دارد.

رنجبر با تاکید بر اینکه موفقیت های سینمای فارس در سطح ملی نیز ادامه یافت ،تصریح کرد:سال گذشته ٢ فیلم از  ١٠ فیلم راه یافته به بخش اصلی جشنواره فیلم فجر از فیلمسازان شیرازی بود و محمد کارت با مستند "آوانتاژ" و سعید کشاورز با "فوق ماراتن" به بخش رقابتی و اصلی جشنواره فیلم فجر راه یافتند و علی نیکومنش نیز با مستند آن مرد زنده است به سینما حقیقت پیوست.

تعامل دو سویه با هنرمندان اروپایی

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در بخش دیگری از اظهاراتش با ابراز خرسندی از اینکه تعامل دوسویه میان هنرمندان ایرانی و اروپایی برقرار شده ، عنوان داشت:با تعامل و همکاری با سازمان ارتباطات اسلامی کشور ،گروهی از هنرمندان استان در رشته های تجسمی،موسیقی،تئاتر ، شعر و ادبیات به قاره های آسیا ،آفریقا و اروپا به جهت تبادل فرهنگی و هنری اعزام شدند.

وی اضافه کرد: همچنین تبادل فرهنگی ایران و فرانسه در حوزه موسیقی نیز رقم خورد و ١٤٠ موسیقیدان فرانسوی در قالب ارکستری در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به اجرای برنامه پرداختند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بیان داشت: سال گذشته ورود در حوزه موسیقی بیشتر در بخش آموزش و برپایی کارگاه های آواز و موسیقی سنتی که پیشتر مغفول مانده بود نمود پیدا کرد .

برگزاری جشنواره فجر استانی موسیقی با حضور برترین های کشور و با شرکت ٢٧ گروه هنری به مدت ٨ روز در سه سالن مجهز اتفاق خوشایند دیگری بود که در حوزه موسیقی رقم خورد.

ورود بخش خصوصی به عرصه های هنری

مهدی رنجبر با اشاره به برگزاری دو سالانه سرو نقره ای که عواید خوبی از فروش و عرضه آثار هنری متوجه هنرمندان کرد، یادآور شد: با حمایت دولت ورود بخش خصوصی به عرصه های مختلف هنری میسر شد و هم اکنون ٣١ نگارخانه فعال در استان (٢٧ نگارخانه در شیراز و ٤ نگارخانه در شهرستان ها)داریم که جدیدترین محصولات حوزه تجسمی را ارائه می دهند.

وی با تاکید بر اینکه نمونه عملکرد مثبت بخش خصوصی در حوزه نگارخانه ها بوده و این بخش توانسته درآمد زایی مطلوبی داشته باشد،گفت:سال گذشته نگارخانه استاد غلامی در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گشایش یافت و تجهیز و بازسازی نگارخانه وصال که تعاملی دوسویه با نگارخانه های بزرگ اروپا دارد توانست ظرفیت مطلوبی برای ارائه آثار هنرمندان فراهم آورد.

او همچنین به راه اندازی نگارخانه های "تار و پود"،"سیاه و سفید" و "سروناز" نیز در این این مقطع اشاره کرد.

معاون هنری و سینمایی این اداره کل با تاکید بر موفقیت های حاصله  در حوزه تئاتر ، یادآور شد:در حوزه نمایش به غیر از راه اندازی سالن استاد سپاسدار ،سالن استاد هودی تجهیز شد و هم اکنون تالار لایق نیز برای اردیبهشت تئاتر فارس آماده می شود.

وی با تاکید بر اینکه برای نخستین بار در شیراز بخش خصوصی به حوزه تئاتر ورود کرد تا زمینه درآمدزایی هنرمندان این عرصه را فراهم آورده، تصریح کرد: دو سالن تئاتر کتاب شهر که هم اکنون مشغول فعالیت است و سالن زنده یاد پورشکیبایی که طی روزهای آینده افتتاح می شود توسط بخش خصوصی راه اندازی شده است.

رنجبر با اشاره به حضور دو نماینده فارس در جشنواره تئاتر فجر و موفقیت های این دو نمایش ،یادآور شد : نمایش "پنجاه و چهارمین سالگرد تولد خسرو مرادی" از شیراز و "دا "از فسا پس از چند سال دوری از صحنه های ملی تئاتر به عنوان نمایندگان فارس در جشنواره ها حاضر شدند.

رنجبر برگزاری کارگاههای مختلف آموزشی که با مشارکت دانشگاه های هنری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شد را  بخش دیگری از اقدامات این معاونت در سال گذشته برشمرد.

وی ادامه داد: هم اکنون ٧٠ درصد اجراهای سالن های نمایش شیراز را دانشجویان دانشگاه های مختلف ( فرهنگ و هنر ،دانشگاه هنر و صدرا) به خود اختصاص داده اند که این مساله نمایانگر ورود قشر آکادمیک و تحصیل کرده به این عرصه است.

واسپاری فعالیت ها به انجمن های فرهنگی و هنری

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به برگزاری انتخابات انجمن های فرهنگی هنری که اتفاقی کم نظیر بود،بیان داشت: در راستای تقویت بخش خصوصی، ١٤ انجمن فرهنگی و هنری در استان مشخص و با برگزاری انتخابات اعضای هیئت رئیسه آن مشخص و بخش اعظم فعالیت های فرهنگی و هنری برون سپاری شد.

رنجبر همچنین یادآور شد: با معرفی روسا و اعضای انجمن های فرهنگی و هنری، فعالیت این انجمن ها سازمان یافته تر از قبل دنبال شد و به زودی تمامی فعالیت های فرهنگی و هنری این اداره کل واسپاری خواهد شد.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به موضوع دانشگاه تابستانه و برگزاری دوره های آموزشی در این دانشگاه نیز اشاره داشت و گفت: برای اولین بار در سال ٩٥ همایش بین المللی اقتصاد هنر با حضور اساتید برجسته سراسر کشور در دانشگاه هنر شیراز برگزار شد و امید می رود برگزاری همایش های ملی در سال جاری نیز ادامه داشته باشد.