سرویس استان‌های هنرآنلاین: شامگاه پنجشنبه در این آیین که به ابتکار کانون ادب پارس، انجمن ادبی یاران یکشنبه، انجمن اهل قلم فارس با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شخصیت والای استاد غلامحسن اولاد به عنوان شاعری دردمند گفت: در حوزه فرهنگ، هنر، ادبیات و اندیشه شرایط وقتی زمین گیر می شود که کارها سلبی است.

فرج الله رجبی که به همراه فرماندار شیراز و نماینده مردم لار در مجلس شورای اسلامی در این مراسم حضور یافت در ادامه افزود: در حوزه فرهنگ و هنر در بخش کارهای ایجابی دستاوردی که نداشتیم بلکه در امور سلبی هم سنگ تمام گذاشتیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه در کشورداری برای حل معضلات فرهنگی چاره ای جز گرفتن دست اهالی ادب و هنر نیست، عنوان کرد: مگر می شود در این حوزه افراد را محدود و محصور کرد و انتظار موفقیت هم داشت.

رجبی حاصل برپایی بزرگداشت بزرگان را ایجاد فضای ایجابی دانست و افزود: نمی شود با جلوگیری از فعالیت اهل فرهنگ انتظار تولید فرهنگی داشت، چراکه از تضارب آرا نباید ترسید.

وی افزود: امروز به یاری گسترش فضای مجازی امکان محیرالعقولی ایجاد شده که کنترل آن با اندیشه سلبی امکان پذیر نیست.

م.اندیش معادلات جهان را به هم زد

در ابتدای این نکوداشت که با شعرخوانی شعرا وادبا همراه شد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه غلامحسن اولاد تمامی معادلات جهان را به هم زده بود گفت:  او چه آن زمان که زیست در دنیای ما و چه آن گاه که در بهاران زیبا به دیاری شتافت که سراسر نور است و روشنی؛ غزلسرای اندیشه ورزی بود که حتی تخلص خویش را بر مبنای اندیشه قرار داد.

بهزاد مریدی شعر اولاد را انفجاری در ناخودآگاه دانست و افزود: او بر بام خلاقیت و از ورای ذهن نیک اندیش بر قلم و زبانش جاری می شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس در ادامه گفت: اولاد برای ما همیشه زنده است زیرا حضوری ژرف در عاطفه فردی، ملی و قومی ما دارد؛ شعر او از آنجا که هیچگاه پژواک مسایل یک قوم یا ملی گرایی تنگ نظرانه نبوده است و همواره بدنبال مطرح ساختن خصایص کلی و انسانی بوده است دایره نفوذ بسیاری دارد.

مریدی، ادامه داد: شعر سراینده مجموعه "صحرای بایزیدی" در تاریخ ادبیات ما خواهد ماند، اما مقید به قراردادهای تاریخی نیست و چهارچوب و محدودیت نمی پذیرد. بدین خاطر است که از این پس و در این فصل بهارانه ای از غلامحسن اولاد برای خود زمزمه خواهیم کرد و دوری اش را تاب می آوریم که اهل آسمان بود و به ماوای خویش بازگشت.

این مقام فرهنگی استان افزود: در اسفند ماه ٩٤ و ایام شعر و ادب، سالنی در دانشکده فرهنگ و هنر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به نام وی نامگذاری شد و بنا داریم تا به یاد این استاد فقید در چهلمین روز درگذشتش "شب شعر اولاد" را برپا کرده و در هر ماه این آیین ادامه پیدا خواهد کرد.

همچنین در این آیین یک پژوهشگر، نویسنده و شاعر و استاد دانشگاه مرگ را حقیقی ترین حقیقت جهان دانست که اولاد به آن باور داشت.

شیراز مدفن بزرگترین اندیشمندان جهان اسلام است

محمدرضا خالصی این شاعر تازه رخ در نقاب خاک کشیده را از دردکشیده های فرهنگ ایران دانست و گفت: در شیراز بزرگترین اندیشمندان جهان اسلام از دیرباز مدفون هستند که لازم است شناخته شوند.

وی با نام بردن از شخصیت و ادیبی به نام "فاضل شیرازی" که در محله درب شیخ شیراز مدفون است و هیچگاه یادی از او نشده عنوان کرد: تیغ آخته بر گردن فرهنگوران را باید به مهر، علاقه و قدرشناسی تبدیل کرد و تا زنده ایم در کنار یکدیگر باشیم.

در ادامه نکوداشت غلامحسن اولاد که ٥ فروردین ماه امسال چشم از جهان فروبست دکتر ناصر امامی رئیس کانون ادب پارس به شعرخوانی پرداخت، سپس همایون یزدان پور که اجرای این برنامه را برعهده داشت اشعاری از این شاعر را قرائت کرد.

در آیین نکوداشت زنده یاد غلامحسن اولاد؛ داریوش نویدگویی عضو مجمع خیرین شهرساز شیراز و مدیر انتشارات نوید از اختصاص زمینی به وسعت ٥ هزار مترمربع جهت ایجاد قطعه هنرمندان و نام آوران فارس خبر داد که به زودی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

باغ آتش، بهار و تکه مهتاب، تریشه های غزل، کنار خوشه گندم، در باغ خسته بعداز ظهر و ... از جمله آثار و تالیف های این غزل پرداز ایران است که به چاپ رسیده و به زودی دو عنوان کتاب دیگر با نام های "آن مرد که بر سر نماز گردن می زد" و "سایه های ترک خورده" از آثار بجا مانده از غلامحسن اولاد منتشر خواهند شد.