به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام،علی محمد نیاکان در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: در راستای تجلیل و نکوداشت مفاخر فرهنگی و ادبی ایلام و با موافقت اعضای انجمن آثار و مفاخر شعبه استان که استاندار ایلام در راس این تشکل قرار دارد، ششمین همایش استان با نام و یاد مرحوم علی شاه خان حیدری زادی اواخر فروردین ماه در چرداول برگزار می‌شود. 

وی افزود: این شاعر خوشنام و کرد زبان دارای بیش از ٤٢ دفتر شعر در قطع رحلی و به خط نستعلیق به همراه نقاشی های خود شاعر بود که در نوع خود در غرب کشور کم نظیر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام با بیان اینکه هیچ شاعری در گذشته و حال به اندازه سروده های مکتوب مرحوم علی شاه خان حیدری زادی شعر نگفته است، یادآور شد: همایش بزرگداشت مفاخر فرهنگی ایلام به صورت منطقه ای و با حضور اندیشمندان، استادان و صاحب نظران کشوری در شهر سرابله ٣٠ فروردین در مجتمع گردشگری نشمیل برگزار می شود.

نیاکان تاکید کرد: کمیته های علمی، اجرایی و مردمی این همایش مشخص و تاکنون ١٠ جلسه کارشناسی تشکیل و پوستر فراخوان نیز طراحی و توزیع شده است.

به گفته وی، دریافت مقاله ها از شرکت کنندگان در این همایش از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و محورهای این همایش شامل زندگی نامه، زمانه و فعالیت های اجتماعی علی شاه خان حیدری زادی، جلوه های فرهنگ عامه در شعر این شاعر بزرگ، درون مایه ها و اندیشه های شهری حیدری زادی و توجه و اهتمام علی شاه خان به شاعران و شخصیت های زمان خود است.

نیاکان دیگر محورهای این همایش منطقه ای را صناعات ادبی، صور خیال، جنبه های بلاغی در آثار حیدری زادی، جلوه های هنری (خط، نقاشی) در آثار شاعر، عارفانه های حیدری زادی، شعر آیینی در آیینه شعر علی شاه خان، دفاع مقدس و جلوه های ایثار و شهادت در اشعار شاعر، انقلاب اسلامی و بازتاب آن در شعر شاعر، طبیعت و طبیعت سرایی در آثار شاعر و جایگاه زن در اشعار کردی حیدری زادی اعلام کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام اضافه کرد: پژوهشگران می توانند مقالات خود را تا ٢٥ فروردین به نشانی پست الکترونیکی Alishah.hrz@gmail.com ارسال کنند که آثار  برگزیده ضمن ارائه در همایش به صورت سخنرانی یا پوستر و دریافت لوح و جایزه در فصلنامه علمی - ترویجی فرهنگ ایلام به چاپ خواهد رسید.

گفتنی است،زنده یاد علی شاه خان حیدری زادی شاعر مجموعه دار ئاسوو یکی از چهره های نام آشنای شعر کردی ایلامی است که در سال ١٣٢٠ در روستای زنجیره شهرستان چرداول به دنیا آمد و در ١٩فروردین سال ٨٢ روی در نقاب خاک کشید.

سلامت زبان، سلاست گفتار، تنوع مضمون و صفا و صمیمیت و مهرجویی از شاخصه های شهری این شاعر بود.

زنده یاد علی شاه خان حیدری زادی علاوه بر شاعر بودن هنر خطاطی و نقاشی نیز داشته و بین مردم به عنوان فردی مصلح و خیر معروف بوده است.