به گزارش هنرآنلاین به نقل از ایسنا، پرفسور هاید ماریکخ برنده جایزه نوبل ریاضی، همسر و دانشجوی والتر هینتس است که پیش از این پژوهش‌های گسترده‌ای در حوزه عیلام و هخامنشی به سرانجام رسانده است.

کخ طی بازدید از سایت‌ها و محوطه‌های تاریخی اشکفت سلمان، کول فرح، خنگ اژدر، خنگ کمالوند و خنگ یارعلیوند اظهار  داشت: منظر فرهنگی و تاریخی ایذه با شاخص‌های ممتاز جهانی هر چه سریع‌تر باید به صورت ثبت دایم جهانی رسمی شود.

وی همچنین اعزام دانشجویان مقاطع دکتری و بالاتر را در حوزه عیلام‌شناسی از مراکز مهم علمی جهان به ایذه از برنامه‌های خود دانست و افزود: با مشارکت پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر به تعاملات علمی و پژوهشی آتی  امیدواریم. 

شاهنامه‌خوانی و حافظ‌خوانی خردسالان بختیاری و نیز اهدای لباس سنتی بختیاری و لوح سپاس به پاس نیم قرن خدمات پژوهشی این بانوی ایراندوست و ایرانشناس از برنامه‌های جانبی این نشست تخصصی بود.

هاید ماری کخ متولد 17 دسامبر 1943 میلادی ایران‌شناس اهل آلمان است. او کتاب "از زبان داریوش" را در سال‌های افول ایران‌شناسی دهه ۱۹۹۰ نوشت. هاید ماری کخ نخستین مرحله تحصیلات دانشگاهی خود را با دریافت درجه فوق‌لیسانس ریاضی گذراند و شاید اگر به ‌تصادف و به‌ سبب شغل همسر باستان‌شناسِ خود با پروفسور والتر هینتس، ایران‌شناس آلمانی، آشنا نمی‌شد هرگز به تاریخ و فرهنگ ایران روی نمی‌آورد. 

کخ بعدها در رشته ایران‌شناسی تحصیل کرد و در این رشته تا درجه پروفسوری پیش رفت. تمامی پژوهش‌های وی درباره فارس و تخت ‌جمشید و امور اجتماعی ایران زمان هخامنشیان و براساس الواح گلیِ خزانه تخت‌ جمشید بوده است.