به گزارش هنرآنلاین، نصیر بارکزهی  در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فستیوال بین المللی برای استعدادیابی موسیقی بلوچی در قالب جشنواره بهار در چابهار برگزار شد و توانست در هر شب سه ساعت از اوقات بیش از سه هزار گردشگر و مسافر را به شادی تبدیل کند.

وی افزود: هدف اصلی برای برگزاری این فستیوال استعدادیابی و اجرای موسیقی بلوچی، معرفی آداب و رسوم و فرهنگ غنی اقوام بلوچ به گردشگران سراسر ایران اسلامی و شناسایی قابلیت های این سبک موسیقی بود.

وی با بیان اینکه در نوروز سال گذشته (1395) استعدادیابی موسیقی بلوچی در دریای بزرگ چابهار با هزینه بیش از 2میلیارد و 200 میلیون ریالی موسسه فرهنگی وهنری زیمل بلوچستان برگزار شد، خاطرنشان کرد: سازمان منطقه آزاد برای نخستین بار این برنامه پرطرفدار موسیقی را با رویکردی جدید و با استفاده از توان و استعداد هنرمندان ناشناخته و بومی بلوچ در کنار هنرمندان مطرح کشوری و استانی برگزار کرد.

وی اظهار داشت: جشنواره بهار در چابهار از اول فرودین در 2 بخش با اجرای برنامه های شاد و متنوع فرهنگی و هنری بومی و ملی آغاز شد و مورد استقبال گرم مهمانان نورزی قرار گرفت.

وی گفت: در فستیوال بین المللی برای استعدادیابی موسیقی بلوچی 20 نفر از خوانندگان بلوچ با یکدیگر به رقابت پرداختند که در نهایت پس از اعلام نظر داوران و آرای شرکت کنندگان، مولابخش رئیسی با هفت هزار و 50 رای نفر اول، نبی بخش برمه با 6 هزار و 190 رای و نعیم بلوچ با سه هزار و 50 رای به عنوان برتر شناخته شدند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد چابهار گفت: علاوه بر فستیوال استعدادیابی موسیقی بلوچی، برنامه های شاد و متنوع کمدی توسط وقارعلی بلوچ از کشور پاکستان، برگزاری کنسرت های موسیقی توسط خوانندگان مطرح بین المللی از جمله محمد علی محمد حسنی، اجرای طنز و تقلید صدا و برنامه سرگرمی و همچنین گروههای موسیقی از کشور افغانستان و ایران اسلامی از دیگر برنامه های این جشنواره بودند.

بارکزهی اجرای موسیقی در استیج سیار همراه موسیقی سنتی بلوچی، برگزاری جنگ های شادی همراه با ساز و دهل بلوچی و سیستانی و رقص دوچاپی، سه چاپی و شمشیر در نقاط مختلف پلاژ ساحلی تیس، مجموعه مراکز خرید و سایر نقاط پیش بینی شده در محدوده منطقه آزاد چابهار را از دیگر برنامه های شاد فرهنگی وهنری عنوان کرد.

قائم مقام ستاد اجرایی خدمات سفر منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: برگزاری جشنواره فرهنگی هنری زیمل به کانون توجه هزاران شهروند و مسافر نوروزی تبدیل شد و آوازه این جشنواره در مدت کوتاهی از مرزهای منطقه آزاد فراتر و در سفرنامه بسیاری از هموطنان مسافر در چابهار ثبت شد.

بارکزهی از همکاری و مساعدت مدیریت سازمان منطقه آزاد، موسسه فرهنگی هنری زیمل بلوچستان و هنرمندان قدردانی کرد و افزود: سازمان منطقه آزاد هر سال سعی بر اجرای برنامه شاد و متنوع فرهنگی هنری دارد تا لحظات شاد و خوشی را برای هموطنان رقم زند.

مدیر موسسه فرهنگی و هنری زیمل بلوچستان نیز  اظهار داشت: فستیوال بین المللی استعدادیابی موسیقی (خوانندگی) ویژه خوانندگان بلوچ زبان با حضور هنرمندان بومی از ایران اسلامی و کشور دوست و همسایه افغانستان با هدف معرفی موسیقی غنی بلوچی در منطقه آزاد چابهار برگزار شد.

آدم بلوچ افزود: موسیقی بلوچی دارای قدمت طولانی به اندازه تاریخ، فرهنگ و ادب این نقطه از ایران اسلامی است که بخوبی توانست به افزایش شمار مسافران و گردشگران داخلی و خارجی در تنها بندر اقیانوسی ایران کمک کند.

وی ادامه داد: فستیوال بین المللی استعدادیابی موسیقی (خوانندگی) ویژه خوانندگان بلوچ زبان بصورت زنده در صفحه شبکه اجتماعی اینستاگرام پخش شده است و پس از پایان هر اجرای موسیقی شرکت کنندگان و بینندگان رای خود را از کیفیت برنامه موسیقی اعلام کردند.