به گزارش هنرآنلاین، به نقل از ایرنا، آثار، معماری و بقایای بناهای باستانی هزاره اول قبل از میلاد، دوره های تاریخی مادها، اشکانیان، ساسانیان و ایلخانان که نمونه آن در کمتر جایی از ایران و جهان وجود دارد، در این مجموعه قرار گرفته و این اثر کم نظیر همه ساله میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است. 

آتشکده مشهور "آذرگشنسب" به عنوان یکی از سه آتشکده مهم دوره ساسانی در مجموعه تخت سلیمان تکاب واقع شده و دریاچه ای شکفت انگیز و اسرارآمیز جلوه ای منحصر به فرد به این اثر بخشیده است. 

مجموعه جهانی تخت سلیمان در بین سه مکان پر بازدید نوروزی آذربایجان غربی قرار دارد و بر این اساس این مجموعه در نروز امسال میزان جشن نوروزگاه تا هشتم فروردین سال جاری است. 

اجرای آئین های سنتی از جمله موسیقی عاشیقی، تکم گردانی و بازارهای های محلی ویژه نوروز از مهمترین بخش های جشن نوروزگاه در مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان است که فرهنگ بومی و محلی را به فرهنگ و تاریخ غنی ایران زمین گره زده و بازدیدکنندگان را از عصر حاضر تا عمق تاریخ فرو برده است. 

مدیر مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان گفت: در این جشن مفاهیم و آئین های نوروزی با استفاده از شیوه های مستندنگاری و مستندسازی با برگزاری برنامه های بومی به صورت زنده معرفی می شود. 

محمد فتحی افزود: مستندسازی آئین های بومی نوروز برای ثبت عناصر فرهنگی به خصوص در حوزه مباحث مردم شناسی می تواند یکی از موارد اساسی برای حفظ مولفه های فرهنگی اقوام مختلف باشد.

وی اظهار کرد: در جشن نوروزگاه تکاب، آئین های سنتی از جمله تکم گردانی، موسیقی عاشیقی، پهن کردن بایرام سفراسی منطبق بر آداب و سنت های منطقه اجرا می شود.

فتحی بیان کرد: در جشن نوروزگاه همچنین نمایشگاهی از آثار صنایع دستی اهالی تکاب و جشنواره ای از غذاهای بومی منطقه برپا شده است. 

گردشگر تهرانی این اثر جهانی نیز گفت: آب و هوای پاک، آسمان آبی و آثار تاریخی کهن و باستانی ایران هر گردشگری را ترغیب میکند تا بار دیگر از این مکان بازدید کند. 

محمد حسین یزدان پناه اظهار کرد: مجموعه تاریخی تخت سلیمان بی نظیر است و کمتر کسی فکر می کند که در شهرستان دورافتادهای مثل تکاب آثار تاریخی منحصر به فردی با بیش از هزار سال قدمت وجود داشته باشد که لنگه آن را نمی توان در جای دیگری یافت. 

ایمان محمدزاده، گردشگر اهل اصفهان نیز که از این اثر بازدید کرده بود، گفت: آثار تاریخی این مجموعه، تخت جمشید را در ذهن هر بازدیدکننده ای تداعی می کند اما تنوع آثار دوره های مختلف تاریخی از جمله مادها و ساسانیان، تخت سلیمان را منحصر به فرد کرده است. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تکاب نیز گفت: آثار کهن و قدیمی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد در این مجموعه قرار دارد ولی بیشترین آثار و معماری موجود مربوط به دوره ساسانیان است. 

امیر مطلوبی اظهار کرد: قدیمی ترین آثار موجود مجموعه جهانی تخت سلیمان مربوط به آتشکده "آذرگشنسب "، معبد آناهیتا و ایوان خسرو مربوط به دوره ساسانی است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: اجرای نوروزگاه یکی از شعارهای اصلی این سازمان برای داشتن نوروزی متفاوت در سال جاری بوده و هدف از برگزاری آن احیا آداب و رسوم نوروزی است. 

جلیل جباری افزود: نوروزگاه شامل نمایشگاهی از محصولات و صنایع دستی، سوغات بومی ارومیه، توانمندی های زنان و همچنین برنامه های دیگری چون تکم گردانی، پخت نقل و برنامه های ویژه جشن نوروز است.

مجموعه جهانی میراث فرهنگی و گردشگری تخت سلیمان در حدود 45 کیلومتری شمال شرقی تکاب در آذربایجان غربی قرار دارد.