به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان، علیرضا قاسم‌خان کارگردان سینما گفت: موسیقی نواحی به دلیل سابقه، قدمت، عمق و ارزشی که در فرهنگ ایران دارد، جایگاهش برای بسیاری از محققان و هنرمندان مشخص است.

وی  که قرار است سه مستندش در رابطه با موسیقی نواحی ایران در دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی به نمایش درآید، در خصوص این اتفاق گفت: پیوند موسیقی و فیلم مستند ثمرات فراوانی برای فرهنگ و موسیقی کشور خواهد داشت.این نوع موسیقی باید ثبت و ضبط شده و به دست عموم مردم برسد که وظیفه فیلم مستند است که این کار را در قالب یک پروژه سینمایی انجام دهد.

معاون پژوهشی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ادامه افزود: فیلم مستند این کار را می‌تواند از طریق دو مسیر پیگیری کند؛ نخست آن‌که موسیقی آیینی و مقامی هر یک از استادان مناطق مختلف را ثبت کند و سپس آن‌که تمام مدیاهای ثبت شده را به جامعه جوان‌تر مخاطبان موسیقی معرفی کند.

علیرضا قاسم‌خان درباره پیشینه مستندهای مربوط به موسیقی نواحی گفت: فیلم مستند به خصوص در سال‌های پس از انقلاب همواره دو وظیفه ثبت و معرفی موسیقی مقامی را دنبال کرده و این اتفاق در دهه ۷۰ به اوج خودش رسیده است. در دهه ۷۰ به موسیقی مقامی توجه ویژه‌ای شد و از هنرمندان این حوزه برای اجراها در فستیوال‌هایی چون فستیوال فجر دعوت شد که این اتفاقات نظر فیلمسازها را هم به سمت خود جلب کرد.

قاسم‌خان ادامه داد: در حال حاضر توجه مستندسازها به موسیقی نواحی کمتر از دهه ۷۰ شده است، اما همچنان روند مستندسازی ادامه دارد و در سال‌های اخیر مجموعه‌ای از فیلم‌های مستند راجع به آخرین نوازندگان حوزه موسیقی نواحی ساخته شده است.

این مستندساز درباره ایده اکران فیلم‌های مستند راجع به موسیقی نواحی در دهمین دوره جشنواره نواحی کرمان توضیح داد: من در گفتگویی که با دبیر دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی و مسئولین انجمن موسیقی داشتم، پیشنهاد کردم که در کنار جشنواره مقامی یک بخشی برگزار شود که در قالب آن تعدادی از فیلمهای مستندی که درباره موسیقی نواحی ساخته شده به نمایش در بیاید.

علیرضا قاسم‌خان با اشاره بر اهمیت ساخت فیلم‌های مستند در ثبت موسیقی نواحی کشور بیان کرد: چنان‌چه میان هنرمندان موسیقی با فیلمسازان رابطه بیشتری برقرار شود، مطمئناً فیلم‌های مستند بهتر و ثمرات بیشتری عاید فرهنگ و موسیقی کشور خواهد شد.

معاون پژوهشی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درخصوص تولیدات مستند موسیقایی این مرکز در زمینه موسیقی نواحی خاطر نشان کرد: امسال مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی حدود ۲۰ فیلم درباره موسیقی نواحی تولید کرده است که این فیلم‌ها دارای ارزش‌های بالایی هستند. این فیلم‌ها بعضاً در مورد اساتید درگذشته موسیقی نواحی هستند و مابقی راجع به اساتیدی که در قید حیات هستند و در مناطق مختلف زندگی می‌کنند.

علیرضا قاسم‌خان در پایان اظهار داشت: ثبت آثار موسیقی نواحی توسط فیلم‌های مستند یک گنجینه و حافظه تاریخی از موسیقی به وجود آورده است. جشنواره موسیقی نواحی باید زمینه‌ای ایجاد کند که این فیلم‌ها دیده شوند. اگر این اتفاقات بیافتد ما ثمراتش را در سال‌های آینده خواهیم دید و این فیلم‌ها حتماً در سال‌های آینده به کار محققین و مردم عزیزمان خواهد آمد.

دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران به دبیری احمد صدری تیرماه ۱۳۹۶در کرمان برگزار خواهد شد.