سرویس استانهای هنرآنلاین: همایش ملی "ریحانةالنبی" در بخش‌های مختلف قرآن و عترت جشنواره‌های ادبی طی روزهای ۲۳ تا ۲۹ اسفندماه جاری به‌میزبانی شهرستان مهر استان فارس برگزار می‌شود.

این همایش شامل بخش‌های جشنواره قرآن و عترت ویژه بزرگداشت سفیران قرآنی، جایزه ادبی ریحانه در بخش‌های شعر، داستانک و داستان کوتاه، همایش ملی قرآن و عترت از منظر اسلام‌شناسان یران و جهان و جشن‌های مردمی کوثر است.

در بخش‌هایی از اهداف و مقدمه این همایش آمده است: "خاندان وحی نبوت به عنوان بهترین اولیای الهی دارای سبک زندگی الهی بودند و زندگی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برای کسانی که بخواهند به بهترین حیات دنیوی و اخروی دست یابند.

این مسئله آنقدر پر اهمیت است که در برخی احادیث شیعه التزام و تبعیت عملی از سبک زندگی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) پیروی از فرامین الهی بیان شده است.

از میان معصومین(ع) آن که زندگی پر برکتش به خصوص برای زنان مسلمان همچون خورشیدی نورافشانی می‌کند، وجود نازنین حضرت فاطمه زهرا(س) است که آشنایی با سبک زندگی آن حضرت بسیار برای ما راهگشا خواهد بود".

نخستین روز این همایش به برگزاری مراسم افتتاحیه قرآن و عترت و بزرگداشت سفیران قرآنی و نخبگان قرآنی ملی و بین المللی اختصاص دارد و بخش بعدازظهر این روز نیز نشست تخصصی قرآن و مهارت‌های زندگی با سخنرانی محمد بیستونی توسط مؤسسه تفسیر جوان ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان اختصاص دارد.

از جمله برنامه‌های جذاب روز نخست اجرای برنامه‌های نوابغ قرآنی با حضور مسئولان ارشد کشوری و استانی و اقشار مختلف مردم است و در ادامه نیز بازدید میهمانان همایش از اماکن تاریخی و فرهنگی اجرا خواهد شد.

کلنگ‌زنی تماشاخانه و نگارخانه ریحانه و افتتاح نمایشگاه آثار هنرهای سنتی و تجسمی با محوریت قرآن و عترت و برگزاری جشن‌های مردمی کوثر همراه با مولودی‌خوانی هنرمندان شهرستان اوز از دیگر برنامه‌های روز نخست همایش است.

برنامه شاخص سه‌شنبه، ۲۴ اسفندماه و دومین روز همایش اجرای اختتامیه جایزه ادبی ریحانه در بخش‌های شعر، داستانک و داستان کوتاه است که محورهای این جایزه نیز شامل ابعاد وجودی بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س)، حضرت فاطمه زهرا(س) و ارتباط با خدا و خویشتن، حضرت فاطمه زهرا(س) و جامعه اسلامی، حضرت فاطمه(س) و خانواده است.

بعد ازظهر این روز نیز به برگزاری کارگاه‌های تخصصی نقدنویسی، شعر و داستان‌نویسی اختصاص دارد و پایان‌بخش برنامه‌های این روز نیز برگزاری جشن‌های مردمی کوثر خواهد بود.

در روز چهارشنبه، ۲۵ اسفندماه و سومین روز همایش نیز همایش ملی قرآن و عترت از منظر اسلام‌شناسان ایران و جهان برگزار خواهد شد که مراسم افتتاحیه این همایش از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱ در سالن پالایشگاه پارسیان شهرستان مهر برگزار خواهد شد و بعدازظهر این روز نیز به برگزاری پانل‌های  تخصصی همایش اختصاص خواهد داشت و پایان‌بخش برنامه‌های این روز نیز جشن‌های مردمی کوثر اعلام شده است.

محورهای همایش ملی قرآن و عترت از منظر اسلام‌شناسان ایران و جهان شامل جایگاه اخلاق در فرهنگ قرآن از منظر عترت، وحدت اسلامی بر پایه قرآن و عترت، فقه اخلاق‌مدار ضامن سلامت و سعادت جامعه در عرف قرآن، حکومت دینی از منظر قرآن و عترت/ اخلاق و سیاست در قرآن و تعالیم عترت، کرامت انسان و حرمت آن در نگاه قرآن و عترت، تحمل، سعه صدر، احترام به نظر دیگران و مدارا از صفات برجسته پیامبر(ص) در قرآن، واکاوی صفات نیک اخلاقی در آیات قرآن، جایگاه عقل و اندیشه در قرآن و تعالیم اهل بیت(ع)، ستیز قرآن و عترت با جهل و خرافه و اهداف جامعه دینی از نگاه قرآن و عترت است.

پانل تخصصی همایش ملی قرآن و عترت از منظر اسلام‌شناسان ایران و جهان نیز در صبح روز پنج‌شنبه، ۲۶ اسفند نیز برگزار خواهد شد و بعد ازظهر این روز نیز همانند روزهای قبل جشن های مردمی کوثر اعلام شده است.

برنامه‌های روزهای پنجم، ششم و هفتم این همایش نیز به برگزاری نمایشگاه آثار هنرهای سنتی، تجسمی با محوریت قرآن و عترت و جشن‌های مردمی کوثر اختصاص دارد.

این همایش به‌همت مرکز اسلامی فاطمیه شهرستان مهر و با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، استانداری فارس، دانشگاه آزاد اسلامی، ماهنامه طوبی، مؤسسه آموزش عالی پارس، دانشگاه پیام‌نور فارس، پایگاه استنادی جهان اسلام، دانشگاه شیراز، پالایشگاه گاز پارسیان، شهرداری مهر، آموزش و پرورش مهر، فرمانداری مهر، سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برگزار شده است.

الهه بهرامی