سرویس استان های هنرآنلاین: در آیین رونمایی کتاب "فارسیان در برابر مغولان" که با حضور نویسنده اثر، استادان برجسته ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و گروهی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته ادبیات در سالن سعدی دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز برگزار شد؛ بهزاد مریدی با بیان اینکه استاد عبدالرسول خیراندیش که شاید نام نیک او بر هیچ کس پوشیده نیست از معدود مورخانی به شمار آید که آرام ، متین و سرفراز باقی مانده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن اهل قلم استان فارس با توجه به اینکه این انجمن بنا دارد سپاسگزار اهل قلم این استان پهناور باشد ادامه داد: مسیر رونمایی‌ها از این پس به واسطه انجمن اهل قلم به گونه‌ای دیگر پیش خواهد رفت و صرف رونمایی به تنهایی ملاک کار نیست.

مریدی با اشاره به اینکه در گذشته آیین‌های رونمایی کتاب از ماهیت آن فاصله گرفته بود افزود: معرفی کتاب به عنوان اثری ارزشمند وجهه لازم را نداشت و از این پس این روند شکل کامل‌تری خواهد یافت.

وی در ادامه عنوان کرد: امروز در حالی کتاب "فارسیان در برابر مغولان" رونمایی می‌شود که ایران ادوار گوناگونی را به چشم دیده است.

ادوار تاریخی تمدن‌ها را از دل تاریخ بیرون می‌کشند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس با اشاره به ادوار تاریخی سرزمین ایران عنوان کرد: این دوره‌ها برای ما تمدن‌های مختلفی را از دل تاریخ بیرون می‌کشند که کشف‌های تازه‌ای به نسل‌ها ارایه می‌دادند؛ شاید یکی از بدترین رویدادهای گیتی حضور مغولان در اوراسیا و ایران و کشورهایی بود که آسیب‌های آن تا سده‌ها به جا ماند و شگفت است.

مریدی در عین حال عنوان کرد: هیچ‌گاه تسلط مغولان و سلوکیان نتوانست بر تصورات و آیینهای این سرزمین‌ها تاثیر بگذارد زیرا که فرهنگ این نقاط قدرتمند بود.

در ادامه ناشر کتاب "فارسیان در برابر مغولان" در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینکه اثر نامبرده در حدود ٢ سال موفق به انتشار شد بیان کرد: شاید برای این کار ٦ یا ٧ بار کتاب را خواندم و این لذت بخش‌ترین قسمت کار بود.

در پایان این نشسست که با حضور چهره‌های مطرح ادبی و فرهنگی شیراز برگزار شد عبدالرسول خیراندیش، نویسنده کتاب "فارسیان در برابر مغولان" با عنوان "مشروعیت بروکراتیک در شیراز از دیلیمیان یا ایلوجویان" سخنرانی کرد و در ابتدا گفت: در نگارش این کتاب خود را مدیون آرامشی که همسرم برای نوشتن بخشی ناآرام از تاریخ می‌دانم.

وی سپس با سپاسگزاری از ناشر کتاب که سال‌ها با وی در مجله "کتاب ماه" همکاری داشته و موفق به برگزاری آیین رونمایی ١٥٠ عنوان کتاب شده‌اند اظهار کرد: این رونمایی‌ها میراثی از شیراز به شمار می‌رود.

خیراندیش با اشاره به اینکه در نگارش کتاب "فارسیان در برابر مغولان" دینی به این شهر، دیار و کشور داشته افزود: برای این کار روش نوشتنم بدین شکل بود که متن پیوسته‌ای را تالیف کردم که هسته درونی هر فصل به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: این کتاب بیش و پیش از هر چیز ساده انگارانه بودن قول به تسلیم فارسیان در برابر مغولان را به چالش می‌کشد و این کار را از رهگذر نشان دادن پیچیدگی شرایطی که تحولات تاریخی در آن رخ داده‌اند، انجام می‌دهد.

خیراندیش در ادامه گفت: در واقع فارس در طول سالیان حملات مغولان توسط آنان به صورتی جدی تهدید نشد بلکه فشار همسایگان فارس، پدیده‌ای موثر به شمار می‌آمد.

نویسنده کتاب "فارسیان در برابر مغولان" همچنین عنوان کرد: مغولان بیش از شمشیر، به نیروی قلم، یعنی از طریق تحولات دیوانی و حقوقی به اهداف خود برای بهره‌برداری اقتصادی از فارس اقدام کردند. هرچند فارسیان نیز با شمشیر و قلم مقابله کردند، اما سر انجام رویارویی اصلی به عرصه سیاست و فرهنگ کشیده شد که پیروز آن فارسیان بودند.

در پایان به رسم یاد بود، مدالیون قلم مربوط به انجمن آثار و مفاخر استان فارس توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به عبدالرسول خیراندیش اهدا شد.

آیین رونمایی کتاب "فارسیان در برابر مغولان" توسط انجمن اهل قلم استان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شد.