به گزارش هنرآنلاین، به نقل از مهر، محمد جوروند در نشست خبری اظهار کرد: پنجمین کنگره ملی ادبی ملک ملکوت (یادواره دوکوهه اندیمشک) را در اندیمشک در روز ۱۳ اسفند برگزار می کنیم. در حوزه ادبیات، شعر و داستان کم کاری شده که به دنبال جبران آن هستیم.

وی افزود: هنوز ارشاد متولی جشنواره های مهمی مثل دفاع مقدس، شعر انقلاب نیست. در حوزه شعر و ادبیات داستانی برنامه های مهمی را تعریف کردیم که از جمله آنها جایزه ادبی شعر مرحوم ملافاضل سکرانی است.

جوروند بیان کرد: دوکوهه محل عروج رزمندگان و بسیجیان در دوران دفاع مقدس بود. این پادگان در واقع محلی ملکوتی، معنوی و آسمانی است که هنوز هم می توان آثار ردپای شهدا را در آن جستجو کرد.

وی عنوان کرد: بازشناسی و احیای آموزه های دفاع مقدس، ثبت موقعیت ها و اماکن دوران دفاع مقدس و نقش آنها در ادبیات پایداری از جمله اهداف برگزاری کنگره ادبی ملک ملکوت است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: به نظرم با برگزاری چنین کنگره هایی و پیوند دادن آنها به حوزه ادبیات در این دوره می توان به ثبت ادبی بسیاری از واقعه های مهم این استان اقدام کرد.

جوروند با اشاره به اعتلای ادبیات پایداری به عنوان یکی دیگر از اهداف این کنگره ها گفت: هویت بخشی به شعر و ادبیات پایداری نیز جزو اهداف این کنگره است.

وی یادآور شد: در حوزه شعر می توان به حضور شاعران نام آوری چون حسین مهرآذین، ارمغان و اکبر بهداروند اشاره کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ادامه داد: داوران نهایی داستان قاسمعلی فراست، خسرو باباخانی و محمدرضا یزدانی پور هستند. همچنین غلامرضا طریقی، بهروز جلیلی و ارمغان بهداروند از داوران بخش شعر هستند.

جوروند با اشاره به صدور فراخوان در آذر ماه خبر داد: ۶۰۰ اثر از ۲۵۰ شاعر و نویسنده از ۲۹ استان کشور توسط دبیرخانه کنگره دریافت شده که در این میان ۳۳۰ مورد شعر از ۱۱۶ شاعر و ۲۷۰ داستان از ۱۳۴ نویسنده است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه جشنواره های بسیار خوبی از جمله تئاتر لاله های سرخ اندیشمک، تئاتر باغملک، تئاتر کودک دزفول، جشنواره تئاتر و فیلم فجر خوزستان و همچنین جشنواره موسیقی استانی در خوزستان برگزار کردیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به اینکه فیلم سازان خوزستانی تولیدات بسیار خوبی را در جشنواره فیلم کوتاه داشتند، خبر داد: به شدت دنبال این هستیم که دبیرخانه بحث شعر دفاع مقدس را به استان خوزستان منتقل کنیم.