سرویس استان های هنرآنلاین: بهزاد مریدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در حاشیه برپایی انتخابات انجمن‌های تجسمی و موسیقی شیراز که در سالن مهر و غزل و کافه کتاب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه انتخابات انجمن‌ها بر اساس سیاست‌ها و راهبردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر واگذاری تولی گری حوزه فرهنگ و هنر به تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد است، تصریح کرد: در تمام شهرها مجمع و اتحادیه‌ای شکل گرفته که بر اساس مضامین اساسنامه متخصصین هر شهرستان امکان حضور در انتخابات انجمن‌ها را داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس عنوان داشت: این رویه اتفاق خوبی بود که در حوزه نمایش آغاز شد و در مجموع در کل شهرستان‌ها ۳ هزار نفر به پای صندوق‌ها آمدند و اگرچه امکان رأی دادن برای همه این افراد فراهم نبود اما چیزی در حدود ۵۰ درصد امکان یافتند که در این انتخابات شرکت کنند.

مریدی با اشاره به اینکه امروز جمعیت کثیری در حوزه موسیقی و تجسمی در انتخابات شرکت داشتند، تصریح کرد: جمعیتی بالغ بر ۲ هزار نفر برای شرکت در انتخابات اعلام آمادگی کردند، هرچند همگی نتوانستند بر اساس ضوابط موجود رأی دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس عنوان داشت: استقبال امروز نشان داد که در فضای فرهنگ و هنر تمایل به مشارکت داریم و NGO ها و سایر تشکل‌ها نیز تمایل به مشارکت در این بخش‌ها دارند و جریان همفکری و خرد جمعی دنبال می‌شود و این مسئله حاصل تلاش همگانی هنرمندان و هنروران بوده است.

این مقام فرهنگی استان تلاش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس را کاندیدا و برگزیده شدن افراد شایسته بر اساس اساسنامه‌ها دانست و افزود: حضور جدی علاقه‌مندان نشان از تمایلشان بر انتخاب افراد اصلح است و اگرچه در ابتدا با هجوم شرکت‌کنندگان نقصانی وجود داشت اما شعف حضور این افراد در این اقدام مشارکتی بیشتر از نارسایی‌های موجود بود.

بهزاد مریدی حضور چند هزارنفری افراد و اعضا برای شیراز را خارج از پیش‌بینی تعبیر کرد و افزود: اگرچه تعداد زیادی از افراد حضور یافته شرایط شرکت در انتخابات را نداشتند اما نفس کار که همان مشارکت جمعی بود قابل تقدیر و ستودنی است.

تولی گری فعالیت‌های هنری به اهلش سپرده می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد اهمیت واگذاری فعالیت‌ها به انجمن‌های فرهنگی و هنری نیز بیان داشت: واقعیت این است که دولت نهاد نظارتی است نه نهاد تولی گری و بنا نیست دولت برگزارکننده جشنواره‌های مختلف باشد، باید این اقدامات به دست اهلش سپرده شود و هیچ‌کس به جز اعضای انجمن‌ها نمی‌توانند به درستی این کار را انجام دهند چراکه آن‌ها شناخت کافی از این بخش‌ها دارند.

وی ادامه داد: هدف ما تعدد و کثرت انجمن‌های استانی است و ایجاد انجمن نمایش، موسیقی و تجسمی فارس به این مفهوم نیست که باز نمی‌توان انجمن نمایش موسیقی و تجسمی دیگر در استان تشکیل داد. هنرمندان ما می‌توانند و این ممکن خواهد بود که انجمن دیگری داشته باشند و این مسئله قطعاً در فعالیت‌های هنری ما تأثیرگذار خواهد بود و اتفاق مبارکی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به اینکه انتخابات انجمن‌ها در قالب شورای سیاست‌گذاری باعث می‌شود از بعد حمایتی تغییرات ملموسی نیز دیده شود اظهار کرد: فضایی فراهم شده است که انسان‌های حرفه‌ای وارد کار شوند و این افراد در حوزه‌های حمایتی می‌توانند از نهادهای مدنی و حاکمیتی کمک گیرند. وقتی اعضای انجمن صاحب نفوذ باشند بدیهی است که متولی خود را تنها فرهنگ و ارشاد نمی‌بیند و می‌توانند از سایر نهادها و دستگاه‌ها کمک گرفته و مسائل مربوط با فرهنگ و هنر را به گفتگو بگذارند زیرا انجمن‌ها یک نهاد عمومی مستقل هستند که اداره ارشاد تنها جنبه نظارتی بر آن‌ها دارد.

مریدی اساسنامه انجمن‌ها را در عین حال قابل تغییر دانست و گفت: اعضای هیئت رئیسه می‌توانند بنشینند و تغییراتی در بخش‌های مختلف به صلاحدید ایجاد کنند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به اینکه تمامی انجمن‌هایی که هیئت امنایی اداره می‌شوند به غیر از انجمن‌هایی که سازوکار مشخص از پیش تعیین‌شده دارند تا پایان سال ۹۶ به صورت هیئت رئیسه خواهند شد، یادآور شد: هنرمندان ما این فرصت‌ها را درک کرده و این مسئله را مورد توجه قرار داده‌اند که نباید عقب‌نشینی کرد و به سمت انتصابات رفت بلکه این انتخابات است که نشان‌دهنده اخلاق و تمدن است.

بر پایه این گزارش، انتخابات انجمن‌های موسیقی و هنرهای تجسمی در تالار حافظ فرهنگ و ارشاد فارس و سالن‌های مهر و غزل و کافه کتاب و سایر شهرستان‌ها آغاز شد و نتایج انتخابات با پایان یافتن شمارش آرا در تمامی شهرستان‌های فارس اعلام خواهد شد.

روسای انجمن نمایش شیراز و فارس معرفی شدند

انتخابات شورای سیاست‌گذاری نمایش فارس برگزار شد و طی آن بهاره شفیعی؛ حمید وامق؛ ابوالفضل فرهادی، منوچهر محسنی و آقای وثوقی با بیشترین آرا به عنوان اعضا هیئت رئیسه انجمن فارس انتخاب شدند و در این میان حمید وامق به عنوان رئیس انجمن نمایش فارس و ایمان دبیری نیز برای ریاست شیراز برگزیده شد.

معرفی اعضای شورای سیاست‌گذاری انجمن تجسمی شیراز

نتایج رأی‌گیری شورای سیاست‌گذاری انجمن تجسمی فارس در حوزه شیراز مشخص و برگزیدگان این بخش‌ها معرفی شدند و از میان ١٨٥ رأی، ۶ نفر اعضای اصلی شورای سیاست‌گذاری شیراز به ترتیب آرا معرفی و ٢ نفر به عنوان علی‌البدل انتخاب شدند.

شش نفر اصلی به ترتیب ابراهیم خضری با ٨٣ رأی، ماریا کازرونی ٧٨ رأی، امیرعباس کاشف با ٧٦ رأی، مرضیه احمدی فخر ٧١ رأی، فاطمه گل کارفرد ٦٧ رأی، مصطفی راسخی ٦٢ رأی و دو نفر علی‌البدل نیز به ترتیب شهاب مباشری ٤٥ رأی و زهرا طایی با ٤٢ رأی برگزیده شدند.

شورای سیاست‌گذاری موسیقی شیراز اعضایش را شناخت

نتایج رأی‌گیری شورای سیاست‌گذاری انجمن موسیقی فارس در حوزه شیراز اعلام و برگزیدگان این بخش معرفی شدند و از میان ٦٤٢ رأی اخذشده، ۶ نفر به ترتیب آرا به عنوان اعضای شورا در شیراز و ٢ نفر به عنوان علی‌البدل انتخاب شدند که به این ترتیب شش نفر اعضای اصلی شامل حسام هوشیار با ٢٣٢ رأی، جهانبخش رستمی با ٢١٢ رأی، هدایت رضایی ٢٠٤ رأی، محمد جاویدی پور ٢٠٣ رأی، علیرضا گلشن ١٧٩رأی، سیدکمال صندوق ساز با ١٤٢ رأی هستند و دو نفر علی‌البدل نیز به ترتیب مهران مداحان شیرازی با ١٣٩ رأی و محمد یزدان پناه با ١١٨ رأی معرفی شدند.