به گزارش هنرآنلاین، عارف رمضان‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب، در خصوص وضعیت هنر در شهر مشهد، اظهار کرد: متاسفانه رشته هنر در شهر مشهد وضعیت قابل قبولی ندارد چرا که اصلا به هنر اهمیت داده نمی‌شود، به همین دلیل است که هنر، فرهنگ یک جامعه را می‌سازد و این‌جاست که متوجه می‌شویم یک جامعه تا چه میزان به هنرهای مختلف از جمله گرافیک‌های سطح شهر، جلد محصولات و المان‌هایی که در شهر وجود دارد؛ نیازمند است.

وی افزود: در حال حاضر شهر مشهد افراد با استعدادی را در خود جای داده اما متاسفانه به قدری جو هنری در این شهر کمرنگ شده که هنرمندان به ناچار راهی تهران و یا کشورهای دیگر می‌شوند و حتی کارهای هنری‌ای که در سطح شهر وجود دارد کم‌تر شاهد آن‌ها هستیم و جایی نیست که استعدادهای جوانان شکوفا شود. 

پیشرفت و خلاقیت باید سرلوحه یک هنرمند باشد

این هنرمند نقاش مشهدی تصریح کرد: در زمینه هنر عواملی وجود دارد که سطحی هستند و تقریبا آموزشگاه معتبری در مشهد وجود ندارد اما اگر چنین آموزشگاهی وجود داشته باشد آن چنان معتبر نیست و  به همان سبک قدیمی30 -40 سال پیش تدریس را انجام می‌دهند.

رمضان‌پور عنوان کرد: عده‌ای از افراد تصور می‌کنند هنر در حدی که هنرجو چیزی یاد بگیرد کافی است؛ اما یک هنرمند باید در کارهای هنری خود پیشرفت و خلاقیت داشته باشد چرا که ممکن است زمانی برسد که این دست کارهای هنری نیازهای مردم را برآورده نکند و متاسفانه باید گفت مشهد بیشتر شهری تجاری است تا اینکه هدفش بازتاب هنر در سطح شهر به علاقه‌مندان باشد. 

وی در پاسخ به این سوال که باید چه اقداماتی را انجام داد تا وضعیت هنر از تجاری بودن خارج شود، خاطر نشان کرد: در این زمینه حرف‌های ساختاری وجود دارد که باید از پایه درست شود و مسئولان برای این موضوع باید تدبیری بیاندیشند زیرا افراد در سطح یک شهر خیلی نمی‌توانند کارساز باشند، ممکن است در فضای خانواده روی چند نفر تاثیر بگذارند اما بنده موافق نیستم که یک نفر کل جامعه را تغییر دهد و باید از طریق مسئولین به موضوع اهمیت داده شود. 

این هنرمند خطاط مشهدی اظهار کرد: به طور کلی باید سطح جامعه تغییر کند، مردم باید بدانند که کارهای هنری تنها مختص بازیگری نیست و ذائقه مردم تغییر کرده و در این زمینه کاری نمی‌توان انجام داد برای این که موضوعات هنری به صورت بنیادی حل شود باید مسئولین روی موضوع کار و سرمایه‌گذاری کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آموزش را در رشته‌های هنری چگونه ارزیابی می‌کند، افزود: تا جایی که بنده اطلاع دارم وضعیت آموزش در کلاس‌های خصوصی به گونه‌ای است که خلاقیت هنرجویان را از بین می‌برند و دلیل آن این است که وقتی در کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کنید در بهترین حالت فردی می‌شوید مانند استادتان که به شما آموزش داده و اصل آموزش این نیست؛ آموزش چیزی است که فرد این احساس را داشته باشد که چیزی را به کار خود اضافه کند و باید در کارهای هنری خلاقیت را به کار گیرد.

هنر نیاز به تازه شدن دارد

این هنرمند خطاط مشهدی تصریح کرد: فردی که رشته‌های هنری را تدریس می‌کند باید به هنرجو آموزش دهد که هنر نیاز به تازه شدن و خلاقیت دارد در حال حاضر هنر نقاشی هزاران رشته مختلف پیدا کرده و کشورهای توسعه یافته در کشور ما هنوز همان سبک سنتی و قدیمی خود را حفظ کردند حتی ما در خطاطی هم نتوانستیم خط‌های جدیدی را ارائه دهیم.

رمضان‌پورگفت: بنده معتقدم که باید چارچوب‌ها را برداشت و خلاقیت را وارد هنر کرد تا جذاب‌تر شود چرا که مردم طالب آثار جدید و چشم‌نوازند و ما جوانان با استعداد زیادی را در این زمینه داریم و اگر روی این جوانان سرمایه‌گذاری شود قطعا می‌توانیم موفق‌تر وارد این رشته هنری شویم.

وی عنوان کرد: شهر مشهد به دلیل اینکه شهر بزرگی است بسیاری از جوانان با استعداد را دارد که متاسفانه این توانایی و استعداد به نتیجه‌ای نمی‌رسد، کار هنری ابزار قدرتمند یک کشور است و خوب است که مسئولان در این زمینه یک بازنگری و تغییر رویه در بهبود وضعیت هنر داشته باشند.

 وی در خصوص فضای کاری خود در حوزه هنر، افزود: تقریبا از دوران کودکی کار هنر را دنبال می‌کردم اما از 13 سالگی به صورت حرفه‌ای‌تر کار را شروع و تا همین چند سال اخیر پیشرفت بیشتری را در کار خود شاهد بودم و تقریبا 5-6 سال است که کاملا به صورت حرفه‌ای و تجاری این طراحی را دنبال می‌کنم.

این نقاش مشهدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضعیت کاری خود را در چه سطحی می‌بیند، خاطر نشان کرد: مخاطب باید در مورد کارهای هنری بنده نظر دهد اما بازتاب و واکنشی که از مخاطب دیدم رضایت بخش بوده، اما به عقیده خودم هنوز جای پیشرفت در کار وجود دارد. 

رمضان‌پور در خصوص ویژگی‌های منحصر به فرد کارهای هنری خود اظهار کرد: شانسی که بنده در این زمینه آوردم این بود که برای آموختن کار هنر، کلاس نرفتم چرا که اعتقادی به کلاس و آموزش ندارم زیرا باعث می‌شود تا خلاقیت از هنرمندان گرفته شود و ذهن آن‌ها را به چیزهایی محدود ‌کند.  

وی تصریح کرد: بنده عقیده دارم که اگر برای آموزش کلاس برویم قطعا با چارچوب‌هایی مواجه و مجبور می‌شویم بر اساس همان چارچوب‌ها طراحی‌‌هایی را داشته باشیم به همین دلیل من کلاس نرفتم و توانستم خلاقیت‌هایی را که در نظر داشتم به کار گیرم.

وی عنوان کرد: تصور می‌کنم که سبک کاری من به گونه‌ای است که شاید در ایران هم به این صورت طراحی نکرده باشند و اگر شیوه کارم را ببینند قطعا با مخالفت آن‌ها روبرو می‌شوم اما فکر می‌کنم که کار بسیار قشنگ‌تر و بهتر صورت می‌گیرد برای طراحی نقاشی، از گرفتن فرچه و قلمو تا کاغذی که استفاده می‌شود دارای اهمیت است که باید به آن توجه شود.

این هنرمند نقاش مشهدی گفت: به طور کلی هنر را بسیار دوست دارم و تقریبا تمامی رشته‌های هنری از جمله موسیقی و گفتن شعر و ترانه را هم تجربه کردم اما اگر به صورت حرفه‌ای‌ یک رشته را بخواهم ادامه دهم، این طراحی است که قطعا آن را انتخاب می‌کنم.

رمضان‌پور اظهارکرد: بنده برای نمایش کارهای هنری‌ چندین بار نمایشگاه برگزار کردم و چند آموزشگاه هم وجود داشت که تدریس انجام دادم اما فضای کاری بیرون به دلیل عیب و ایرادهایی که وجود دارد برای من زیاد مناسب نبود چرا که فضای بیرون بیشتر منوط به پول درآوردن است و هیچ انگیزه‌ای برای ارتقای هنری ندارند.

این هنرمند خطاط مشهدی تصریح کرد: زمانی که هدف افراد تنها ایجاد منبع درآمد باشد؛ گویی عشق از هنر گرفته شده و پول هدف کار می‌شود برای همین است که مجبور شدم محیط خانه را برای ارائه کارهای هنری انتخاب کنم و اصلا مساله مالی آن برای من مهم نیست و بیشتر اصل کار هنری اهمیت دارد که باید به خوبی انجام شود.