به گزارش هنرآنلاین، جواد کلیدری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص ساده نویسی در شعر اظهار کرد:به عقیده من برخی افراد شعر نو و قابل درک را، ساده نویسی در شعر خطاب می‌کنند. ساده نویسی شکلی از اشعار معاصر است که در اشعار فروغ نیز وجود دارد که نباید آن را به شلختگی و سادگی معنا و  مفهوم تعبیر کرد .

وی اشاره کرد: تصور می‌کنم ساده‌نویسی به سمتی سوق پیدا می‌کند و عده‌ای شعری که ساده، بیان و درک شود را ساده می‌پندارند چنین شعری با نثر تفاوت نداشته است اما عده ایی شعر من را نیز  ساده نویسی خطاب می‌کنند.

این شاعر خراسانی با اشاره به بیت "گفته بودم چو بیایی غم دل با تو بگویم/چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی" از سعدی،  عنوان کرد: این نوع شعر را مردم ساده‌نویسی خطاب می‌کنند شعرهایی که قرن‌ها و سال ها از سعدی خوانده‌اید و این شعر سهل و ممتنع است این سهل و ممتنع بودن شعر سعدی است که نمی‌توان گفت شعر پیش ‌پا افتاده و ساده است. شعر سعدی سهل الوصول به دست نمی‌آید؛ اتفاقا از حیث تبحر سعدی است که آن طور ساده و روان می‌نویسد. 

کلیدری اشاره کرد: در شعر نو و سپید نیز ما کسانی را داریم که می‌توانند شعر را ساده بیان کنند اما پایدار به سهل و ممتنع باشند. شعر ساده شعری است که بعداز تجربه به نیما، فروغ و سهراب و... به دست آمده و حاصل آن شعر نیز تمام آن تجربه‌ها و ویژگی‌هایی است که در شعر وجود دارد.

وی با بیان این مطلب که ساده‌نویسی یعنی شعر بی‌معنا نداشته باشیم و مخاطب بتواند راحت آن را درک کند، افزود: در شعرهای فروغ نیز رگه‌هایی از ساده بودن- نه این که شعر ساده‌نویسی باشد- می‌بینیم که شعر را ساده درک می‌کنیم و برای ما ملموس است مثلا ما شعرهایی داریم که خود شاعران هم با آنها خویشاوندی ذهنی و فکری دارند ولی آن ها را درک نمی‌کنند بنابراین مخاطب عام هم نمی‌تواند به درک خوبی برسد.

این شاعر خراسانی خاطر نشان کرد: خدا رحمت کند فروغ را که می‌گفت ما نباید زبان را پایین بیاوریم؛ علت عدم حفظ شعر معاصر این است که مردم ما ارتباطی با شعر ندارند. فروغ نیز از آن چهره‌هایی است که به  سهل و ممتنعی که من مرادم است نزدیک بود در چهارپاره‌های ابتدایی در سال اولش می‌بینیم ساده و روان سخن می‌گوید اما در دوران پختگی در کتاب "تولدی دیگر" نیز می‌بینیم که در کنار این پختگی ساده‌نویسی را هم دخیل می‌کند.

کلیدری در ادامه گفت: دلم پر است از کسانی که شعر ساده‌نویسی را شعر ساده می‌بینند ولی ساده‌نویسی همان سهل و ممتنع است.