به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، عمران خودآموز در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این همایش در ادامه سلسله همایش های بزرگداشت مفاخر فرهنگی استان با مشارکت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران شعبه ایلام، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری ایلام، فرمانداری و اداره فرهنگ و ارشاد ایلامی چرداول برگزار خواهد شد.

وی محورهای این همایش را زندگی، زمانه و فعالیت های اجتماعی این شاعر، جلوه های فرهنگ عامه در شعر حیدری زادی، درون مایه ها و اندیشه های شعری علی شاه خان، توجه وی به شاعران و شخصیت های زمان خود، صناعات ادبی، صور خیال و جنبه های بلاغی، جلوه های هنری، عارفانه ها، شعر آیینی، تاثیر قرآن و حدیث، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، طبیعت و طبیعت سرایی و جایگاه زبان و شعر حیدری زادی در زبان کردی اعلام کرد.

خودآموز با بیان اینکه علاوه بر این محورها دبیرخانه همایش پذیرای سایر اشعار و تولیدهای هنری مرتبط با شاعر است، یادآور شد: محدودیتی برای ارائه آثار وجود ندارد و مجموعه آثار ارسالی در صورت دارا بودن شرایط در فصلنامه علمی، ترویجی فرهنگ ایلام منتشر می شود.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام آخرین مهلت دریافت آثار را ٢٥ فروردین ماه سال ٩٦ و زمان برگزاری این همایش را ٣٠ فروردین اعلام کرد و از علاقه مندان خواست آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره واقع در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان چرداول ارسال کنند.

به گفته وی، علاقه مندان از استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان، خوزستان و ایلام می توانند با ارسال اثر در این همایش منطقه ای شرکت کنند.

زنده یاد علی شاه خان حیدری زادی شاعر مجموعه دار ئاسو و یکی از چهره های نام آشنای شعر کردی ایلامی است که در سال ١٣٢٠ در روستای زنجیره شهرستان چرداول به دنیا آمد و در ١٩فروردین سال ٨٢ روی در نقاب خاک کشید.

سلامت زبان، سلاست گفتار، تنوع مضمون و صفا و صمیمیت و مهرجویی از شاخصه های شهری این شاعر بود.

زنده یاد علی شاه خان حیدری زادی علاوه بر شاعر بودن دستی بر هنر خطاطی و نقاشی نیز داشته و بین مردم به عنوان فردی مصلح و خیر معروف بوده است.