سرویس استان های هنرآنلاین: مردم روستای امامزاده بزم سال ها است با برنامه های فرهنگی و کتاب عجین هستند. وجود بقعه مبارک حضرت شاه میرحمزه(ع)، این روستا را محور فرهنگی و دینی شهرستان بوانات و حتی شمال استان فارس کرده است.

روستا، هرسال میزبان همایش چاووش خوانی و تعزیه است و گردهمایی های چند ده هزار نفری در مناسبت های مختلف مذهبی آنجا برگزار می شود.

در این برنامهها کتاب و هنر همیشه نقش محوری داشته و بچه های مسجد حضرت ابوالفضل(ع) در ترویج فرهنگ کتابخوانی نقش محوری دارند. امسال اما تصمیم گرفته شد به این فعالیت های جدی، سر و شکلی دیگر داده شود. کمپین ترویج کتابخوانی در روستاهای استان فارس با محوریت امام زاده بزم با عنوان "روستاییان فرزانه" اعلام موجودیت کرد و چیزی نگذشت که این کمپین با کمک های مردمان کتابدوست روستا و حمایت مؤسسه فرهنگی مهر صبا و دهیاری، توانست کتابخانه در گردش "نگین فیروزه ای" را در بقعه شاه میر حمزه(ع) راه اندازی کند؛ کتابخانه ای که با سیستم جهانی "کتاب در گردش" یا book crossing  اداره می شود و مردمان امامزاده بزم و روستاهای همجوار از ٢٠٠٠ کتاب آن بهره می برند. بعد از آن شورای اسلامی روستا و دهیاری هم به میدان آمدند.

آن ها مصوب کردند دو خیابان اصلی روستا به نام "کتاب" و "کتابخوانی" نامگذاری شوند و اِلِمان کتاب در ورودی روستا نصب شود. مسابقه کتابخوانی "خونه به خونه" هم توسط کمپین روستاییان فرزانه و بچه های کانون فرهنگی هنری مسجد ابوالفضل(ع)  و امامزاده بزم اجرا و مسابقه ای از کتاب "دیار آشنا" بعد از توزیع خانه به خانه در روستا، برگزار شد.

طیبه رضایی عضو فعال کمپین و کتابدار دوست داشتنی کتابخانه عمومی بوانات هم با طرح "سه شنبه های مهربان" مهمان مدرسه حمزه شهید این روستا شد. او گاه با همراهی همکارش فاطمه باقری از آنجا به مدارس روستاهای همسایه امامزاده بزم هم سر می زند،  برای بچه ها کتاب می خواند، قصه می گوید، کتاب هدیه می دهد و روزی به یاد ماندنی را در کنار یار مهربان برای بچه های محروم روستاها رقم می زند.

اما این تمام ماجرا نیست. کمپین "روستاییان فرزانه" طرح هایی در دست اجرا دارد که به گفته محمد علی زارعی، دهیار روستا، انتخاب نشدن روستا در جمع ١٠ روستای برگزیده خللی در اجرای آن ها به وجود نمی آورد؛ او البته این را هم می گوید که مردم امامزاده بزم مشتاق برگزیده شدن هستند و این اتفاق انگیزه آن ها را برای ماندن در روستا و ترویج کتابخوانی مضاعف می کند. این دهیار جوان که نمی تواند ذوق و شادی خود را از شنیدن خبر انتخاب روستای امامزاده بزم پنهان کند می گوید: روستای ما شاید عنوان هدف گردشگری را یدک می کشد اما خشکسالی و مهاجرت، آسیب جدی به آن زده است، با این حال کسب این عنوان برای روستایی که از کمترین امکانات فرهنگی و حتی کتابخانه محروم است، مایه مباهات و انگیزه است.

زارعی گفت: اگر این عنوان به دست آید با جوایز آن، خانه نوساز خودم را برای تبدیل شدن به کتابخانه ای عمومی اختصاص می دهم تا نام امامزاده بزم بیش از این ها بلند شود.

این روزها در روستای امامزاده بزم عطر کتاب بیش از گذشته پیچیده است، روستایی که محرومیت را روسیاه کرده است و پیرمردهایش حالا تکیه به دیوارهای قلعه قدیمی می زنند و کتاب می خوانند جوان های روستا هم چشم به آینده ای روشن دارند؛ آینده ای که گرچه خشکسالی گریبان آن را گرفته است اما یار مهربان امید را در دل مردمان فرزانه این روستا زنده نگه داشته است.