سرویس استان‌های هنرآنلاین: پورسهم‌الدین در این باره گفت: حضور فیلم "غروب، مرگ، شکستن، سکوت، تنهایی" در نهمین جشنواره ملی پروین اعتصامی - که مخصوص بانوان فیلم ساز و فیلم سازان مرد با موضوع فیلم های زنان است- انتخاب شده است.

این بانوی فیلمساز در این باره می گوید: "غروب، مرگ، شکستن، سکوت، تنهایی" حدیثی شاعرانه از یادآوری خاطراتی است که در اعماق ما از سال ها وجود دارد و زمانی بیرون می آید که ما از آن نقطه که این خاطره را درآنجا تجربه کردیم عبور می کنیم.

شیما پورسهم الدین افزود: فیلم حکایت از آن لحظه دارد که آدم های زیادی در اطراف ما و جود داشته باشند، اما این خاطره را باید در خفا و سکوت مرور کرد.

او اظهار داشت: فیلم فضای تجربی و شعر گونه ای دارد به طوری که می شود پنداشت تلفیقی از شعر و سینما باشد که حتی اسم این فیلم از شعری براشته شده؛ "غروب، مرگ، شکستن، سکوت، تنهایی، برای هر چه که درد است باز تسکینی است".

وی ادامه داد: این اثر  بر خلاف فیلم مستند که در آن روایت حرف اول را می زند، مبتنی بر ایده است. 

 پورسهم الدین معتقد است: به نظر من هیچ دانشگاهی  نمی تواند هنرمند تحویل جامعه بدهد و خلق هنر نیاز به سالها تجربه، پشت کار، ممارست و سالها مطالعه شخصی و ذهنی و دیدن آثار هنری به جا مانده دارد ولی امروز در دانشگاه ها فقط یک فضای کاذب حاکم شده که هیچ ارتباطی با فضای هنر ندارد .

وی بیان داشت: شاید در ابتدا متولیان و مسئولین سعی در اعمال دیدگاه خود به فیلم سازان و هنرمند داشته باشند و یکی از نشانه های آن ها محدود کردن جشنواره ها و بودجه ها به موضوعات خاص خود آن هاست اما هنر و هنرمند واقعی طوری راه خود را ادامه می دهد که همه مسئولین راهی جز پذیرفتن آنها نخواهند داشت .

نویسنده "غروب، مرگ، شکستن، سکوت، تنهایی"، مسعود احمدی، کارگردان شیما پورسهم الدین و بازیگران این اثر سینمایی را کریم آبادی، سیامک کمالی، آزاده میگلی، امیر علی کریمی، مرجان قاسمی، هدیه والا، شیما پورسهم الدین و مسعود احمدی هستند..

این فیلم تا به حال موفق به دریافت چندین جشنواره استانی، برگزیده جشنواره استانی فارس، برگزیده جشنواره استانی گراش و کاندید جشنواره بین المللی "action on film America" شده است و حضور در جشنواره های کشوری فیلم کوتاه تهران، جشنواره کشوری تجربی خورشید، جشنواره کشوری مسعود کیمیایی و حالا هم در جشنواره کشوری پروین اعتصام، حضور خواهد داشت.

"سرزمینی برای راگبی نیست" مستند ورزشی است.داستان این مستند این گونه است که در اواسط دهه ٨٠ تیم راگبی بانوان فارس به عنوان ورزشی نوپا در شیراز تشکیل می شود؛ با وجود خشونتی که در این رشته وجود دارد و بر خلاف انتظار مورد استقبال بانوان قرار می گیرد اما با گذشت زمانی نه چندان زیاد به دلایل نامعلومی منحل می شود و این فیلم به چند سال بعد از آن حادثه می پردازد و زمانی که دوباره تیم راگبی بانوان توسط چند تن از اعضای قدیمی راگبی شیراز تشکیل می شود و با گذشت چند ماه همان اتفاقات گذشته دوباره سد راه آنها می شود.

این فیلم ساز فمنیسم با نگاهی متفاوت به وضعیت ورزش بانوان قصد بر این داشته تا سختی فعالیت های بانوان را در زمینه ورزش به تصویر بکشد و این مستند موفق به راهیابی بخش مردان فیلم ساز با موضوع زنان شده است.