سرویس استان‌های هنرآنلاین: باشگاه دانشگاه شیراز دهم بهمن ماه جاری، میزبان حضور دبیر جشنواره برای ارائه گزارش و پرفسور ناصر پارسا با موضوع تاثیر موسیقی بر جسم و روح، آنهم در آیین گشایش"سورنای وحدت" است تا صدای وحدت ایرانیان را با اجرای گروه‌های موسیقی اقوام سراسر کشور، طنین انداز کند.

آرش اوستا، دبیر علمی و اجرایی جشنواره سورنای وحدت با بیان اینکه ششمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با حضور گروه‌های موسیقی اقوام ایرانی در باشگاه دانشگاه شیراز واقع در خیابان ساحلی، ساعت ١٨ دهم بهمن ماه جاری برگزار می‌شود، از حضور گروه‌های موسیقی مناطق گیلان، آذربایجان، فارس، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، کردستان، منطقه بختیاری و لرستان خبر داد و گفت: این جشنواره همانطور که از نامش برمی‌آید به وحدت و مشترکات فرهنگی اقوام ایرانی می‌پردازد.

اوستا با بیان اینکه ششمین جشنواره موسیقی سرنای وحدت در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در روزهای  ١٠ و ١١ و ١٣ بهمن ماه در محل تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و باشگاه دانشگاه شیراز برگزار می‌شود، گفت: هر روز شش گروه موسیقی در دو بخش آثار خود را اجرا خواهند کرد که بخش نخست از ساعت ١٨ تا ٢٠ و بخش دوم از ساعت ٢١ تا ٢٣ زمان‌بندی شده است.

دبیر علمی و اجرایی جشنواره سورنای وحدت ادامه داد: هر اجرا با اجراهای دیگر متفاوت است و در طول هر برنامه سه گروه به اجرای آثار خود می‌پردازند و ممکن است برخی اجراها به دلیل استقبال مردم، تمدید شود در این صورت اجرای گروه‌های موسیقی در ساعت ١٦ تا ١٨ نیز در برنامه قرار خواهد گرفت.

وی همچنین  از حضور پروین بهمنی، میهمان ویژه سرنای وحدت از ایل قشقایی که به عنوان پژوهشگر فرهنگ عامه در انجام مطالعات و پژوهش‌های جشنواره همکاری داشته، خبر داد و اظهار کرد: امسال پروفسور ناصر پارسا و بزرگان هیئت امنای انجمن سرطان ایران نیز در برنامه حضور دارند .

وی افزود: در ششمین جشنواره موسیقی اقوام ایرانی در شب اول که آیین گشایش آن در باشگاه دانشگاه شیراز است، گروه "ایستم" از خراسان شمالی به سرپرستی حسین علیزاده، گروه گیلان به سرپرستی و خوانندگی استاد ناصر وحدتی، گروه ایلسس به سرپرستی آرش صفری از استان فارس و موسیقی قشقایی در ساعت های ١٨ تا ٢٠ و ٢١ تا ٢٣ به اجرای قطعات خود خواهند پرداخت.

اوستا ادامه داد: گروه های شبدیز، بوشهر و تاراز چکاد و کاشمر به سرپرستی محمد ناصری، گروه بختیاری به سرپرستی مسلم شریفی و خوانندگی کورش اسدپور نیز در روز دوم و محل تالار حافظ فرهنگ و ارشاد فارس در همان ساعت های یاد شده اجرا دارند.

دبیر علمی و اجرایی جشنواره سورنای وحدت در ادامه اظهار داشت: همچنین، گروه کردستان و سنندج به خوانندگی و سرپرستی فؤاد پیشوا، گروه "عاشیقلر" از آذربایجان شرقی به سرپرستی و خوانندگی عاشیق احد ملکی علیشاه، نوای "سرنای وحدت" را در تالار حافظ فرهنگ و ارشاد فارس، طنین ‌انداز خواهند کرد.

در این دوره از جشنواره استاد شمس‌الله پرند به اجرای واسونک‌های اصیل شهر شیراز خواهد پرداخت و گروهی نیز از منطقه سیستان و بلوچستان به سرپرستی گل‌محمد بلوچ امسال موسیقی بلوچستان و آئین شادی و بخش‌هایی از موسیقی حماسی را در این دوره اجرا می‌کنند که در میان گروههای شرکت کننده خواهند بود.