سرویس استان های هنرآنلاین: ششمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با عنوان "سُرنای وحدت" با حضور گروه‌های موسیقی اقوام ایرانی در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، برگزار می‌شود تا صدای وحدت ایرانیان را در جهان طنین ‌انداز کند.

هدایت رضایی، رئیس انجمن موسیقی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، از حضور گروه‌های موسیقی مناطق گیلان، آذربایجان، فارس، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، کردستان، منطقه بختیاری و لرستان در ششمین جشنواره موسیقی نواحی ایران خبر داد.

وی با اشاره به نام این جشنواره اظهار داشت: این جشنواره همانطور که از نامش برمی‌آید به وحدت و مشترکات فرهنگی اقوام ایرانی می‌پردازد.

رئیس انجمن موسیقی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، با بیان اینکه مشترکات فرهنگی اقوام ایرانی توسط پژوهشگران این جشنواره تقسیم‌بندی و دسته‌بندی شده است، گفت: این مشترکات را بر اساس یافته‌های پژوهشی می‌توان در سه دسته قومی، ملی و مذهبی قرار داد.

رضایی با اشاره به اینکه در این جشنواره زبان فارسی به عنوان نقطه وحدت اقوام ایرانی و شادی به عنوان تجلی این وحدت و همدلی مورد بررسی قرار می‌گیرد، افزود: پژوهش‌های انجام شده در این زمینه کم است و باید بیشتر از گذشته به این موضوع پرداخت.

وی با بیان اینکه امسال با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، استان فارس و شهر شیراز به عنوان پایگاه فرهنگی اقوام ایرانی معرفی می‌شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال ششمین جشنواره موسیقی سرنای وحدت با محوریت مرکز استان فارس برگزار می‌شود.

رئیس انجمن موسیقی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، با تاکید بر اینکه برگزاری جشنواره سرنای وحدت سبب حفظ آئین‌های محلی مناطق مختلف کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: توجه به نکاتی که در سال‌های پس از انقلاب به آن پرداخته نشده یکی از نقاط قوت و ارزشمند این جشنواره است.

رضایی به پژوهش‌های انجام شده برای گرته‌برداری از آئین‌های شادی کشورمان و توجه به ثبت و ضبط آنها اشاره و عنوان کرد: تمامی این آئین، دسته‌بندی و بایگانی می‌شود تا در کارهای پژوهشی و مطالعاتی تکمیلی و یا بازسازی آنها مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته وی اگر کسی بخواهد در این زمینه کار پژوهشی انجام دهد و این آئین را بازسازی کند و شیوه‌های جدیدی از این نوع اجرا و آئین‌ها ارائه دهد می‌تواند با استفاده از این منابع و مأخذ، بسیار ساده‌تر و راحت‌تر به هدف خود دست پیدا کند.

رئیس انجمن موسیقی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، بیان کرد: تمام این اطلاعات در قالب مقاله‌ها و یافته‌های پژوهشی در فرصت‌هایی که در این جشنواره فراهم می‌شود و یا در سایت جشنواره ارائه خواهد شد.

رضایی با بیان اینکه ششمین جشنواره موسیقی سرنای وحدت در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در روزهای ٩ و ١٠ و ١١ بهمن ماه در محل تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار می‌شود، گفت: هر روز شش گروه موسیقی در دو بخش آثار خود را اجرا خواهند کرد که بخش نخست از ساعت ١٨ تا ٢٠ و بخش دوم از ساعت ٢١ تا ٢٣ زمان‌بندی شده است.

وی با اشاره به اینکه هر اجرا با اجراهای دیگر متفاوت است، تصریح کرد: در طول هر برنامه سه گروه به اجرای آثار خود می‌پردازند و ممکن است برخی اجراها به دلیل استقبال مردم، تمدید شود در این صورت اجرای گروه‌های موسیقی در ساعت ١٦ تا ١٨ نیز در برنامه قرار خواهد گرفت.

رئیس انجمن موسیقی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، از حضور پروین بهمنی، میهمان ویژه سرنای وحدت از ایل قشقایی که به عنوان پژوهشگر فرهنگ عامه در انجام مطالعات و پژوهش‌های جشنواره همکاری داشته خبر داد و اظهار کرد: امسال پروفسور ناصر پارسا و بزرگان هیئت امنای انجمن سرطان ایران نیز در برنامه حضور دارند و خروجی این جشنواره صد در صد به نفع بیماران سرطانی و مرکز جامع سرطان خواهد بود.

رضایی بیان کرد: پروفسور ناصر پارسا در ارتباط با تاثیر موسیقی و آئین‌های شادی بر سلامت جسم و روح انسان‌ها در این جشنواره صحبت می‌کند.

آرش اوستا، دبیر علمی و اجرایی جشنواره سُرنای وحدت، نیز پژوهش‌ها و مطالعات مربوط به این جشنواره را از سال ٨٠ آغاز کرده و امسال که سرنای وحدت به ششمین ایستگاه خود رسیده، امیدوار است برگزاری این جشنواره با حضور هنرمندان و آئین‌ورزان مناطق مختلف کشور سبب بهره‌مندی خوب مردم، مخاطبان جشنواره و علاقمندان به موسیقی اقوام ایرانی شود.

او که برای انجام مطالعات خود، ثبت، ضبط و دسته‌بندی این آئین در راستای برگزاری جشنواره موسیقی سرنای وحدت از سال ٨٠ تاکنون نزدیک به ٨٠٠ هزار کیلومتر ایرانگردی کرده است از یک سو برگزاری تمامی دوره‌های جشنواره در شیراز را مرهون اعتماد مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به برگزارکنندگان جشنواره می‌داند و از سوی دیگر از برخی مشکلات و بروکراسی‌های اداری در دیگر استان‌های کشور که مانع برگزاری جشنواره در آن استان‌ها شده گلایه دارد.

دبیر علمی و اجرایی جشنواره سُرنای وحدت با اشاره به اینکه سرنای نخستین دوره جشنواره با حضور ٦ گروه از سراسر کشور در شیراز نواخته شد، حضور ١٦ گروه در ششمین دوره جشنواره موسیقی اقوام ایرانی را نشانه روند رو به رشد جشنواره توصیف کرد.

اوستا با بیان اینکه دسته‌بندی‌ها در برگزاری جشنواره سرنای وحدت براساس مناطق فرهنگی است نه جغرافیای سیاسی، اظهار کرد: این جشنواره که در دو بخش ایرانی و اسلامی اجرا می‌شود نوای خود را در گوش تمامی کسانی که با ایرانیان، تمدن و هویت و تاریخ چندهزارساله مشترک دارند طنین‌انداز می‌کند و مرزهای بی‌حد فرهنگی را در می‌نوردد.

دبیر علمی و اجرایی جشنواره سُرنای وحدت با بیان اینکه بخش مذهبی جشنواره مورد توجه جدی قرار دارد، گفت: بخشی از موسیقی تمامی گروه‌های شرکت‌کننده در این جشنواره، موسیقی مذهبی است و گروه‌های خراسان، کردستان، لرستان، آذربایجان و غیره در مدح اهل بیت (ع) به اجرای موسیقی، فضائل‌خوانی و مناقب‌خوانی می‌پردازند.

اوستا با اشاره به اینکه بخش عمده واسونک‌های شیراز، محتوای نیایشی دارد، خاطرنشان کرد: نه فقط در واسونک‌های شیراز بلکه در تمام آئین‌های شادی مناطق مختلف ایران، محتوای ستایشی و توکل برخدا دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه اعتقادات، باورها، نیایش و توکل‌ها در موسیقی تمام اقوام ایرانی قابل مشاهده و ملموس است، عنوان کرد: موسیقی شهر شیراز و فارسی زبانان ایران که محوریت و نقطه عطف آن در منطقه فارس است بر موسیقی دیگر مناطق ایران تاثیرگذار بوده است.

دبیر علمی و اجرایی جشنواره سُرنای وحدت به تشریح این موضوع پرداخت و بیان کرد: مردم استان فارس به ویژه شهر شیراز زمانی که در مراسم عروسی دست عروس و داماد را به دست هم می‌دهند دعا و نیایش می‌کنند، زمانی که کاشت و داشت و برداشت را انجام می‌دهند بر خدا توکل می‌کنند، از خداوند طلب باران می‌کنند و حتی لالایی خواندن مادران برای فرزندانشان همراه با نیایش است که تمامی اینها ریشه در مسائل مذهبی و اعتقادی مردم دارد.

اوستا با بیان اینکه تمامی این موارد در اجراهای گروه‌های موسیقی روی صحنه به خوبی قابل مشاهده است، گفت: سخت‌ترین مفاهیمی که به عنوان سوالات پژوهشی در حوزه موسیقی اقوام ایرانی مطرح می‌شود به ساده‌ترین زبان که زبان هنر و سرشار از صداقت است پاسخ داده می‌شود از این رو بسیار تاثیرگذار هم خواهد بود.

به گفته وی یکی از ویژگی‌های این جشنواره این است که رقابتی نیست و پژوهشی است زیرا نمی‌توان گروه‌های اقوام را به لحاظ آئین، فرم اجرا، سازبندی و نوع موسیقی باهم مقایسه کرد.

بنابراین گزارش، در ششمین جشنواره موسیقی اقوام ایرانی گروه "ایستم" از خراسان شمالی به سرپرستی حسین علیزاده، گروه کاشمر به سرپرستی محمد ناصری، گروه بختیاری به سرپرستی مسلم شریفی و خوانندگی کورش اسدپور، گروه کردستان و سنندج به خوانندگی و سرپرستی فؤاد پیشوا، گروه "عاشیقلر" از آذربایجان شرقی به سرپرستی و خوانندگی عاشیق احد ملکی علیشاه، گروه گیلان به سرپرستی و خوانندگی استاد ناصر وحدتی، گروه ایلسس به سرپرستی آرش صفری از استان فارس موسیقی قشقایی "سرنای وحدت" را در تالار حافظ فرهنگ و ارشاد فارس، طنین‌انداز خواهند کرد.

در این دوره از جشنواره استاد شمس‌الله پرند به اجرای واسونک‌های اصیل شهر شیراز خواهد پرداخت و گروهی نیز از منطقه سیستان و بلوچستان به سرپرستی گل‌محمد بلوچ امسال موسیقی بلوچستان و آئین شادی و بخش‌هایی از موسیقی حماسی را در این دوره اجرا می‌کنند.