سرویس استان‌های هنرآنلاین: بهزاد مریدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از حضور دکتر سید رضا صالحی امیری در مراسم افتتاحیه همایش ملی زبان و هویت خبر داد و گفت: این همایش صبح روز پنجشنبه در شیراز کار خود را آغاز می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان این که همایش ملی زبان و هویت به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار می‌شود، اظهار داشت: بنیاد سعدی، دانشگاه شیراز، پایگاه استنادی جهان اسلام و دانشگاه پیام نور از دیگر نهادهایی هستند که در برپایی این همایش همکاری دارند.

این مقام فرهنگی استان بابیان اینکه، زبان و فرهنگ حوزه‌ای‌ست که گسست‌ناپذیر است و همیشه جز دغدغه‌های سیاست‌گذاران حوزه فرهنگی بوده است؛ افزود: این حوزه یکی از مهمترین مواردی است که مورد بحث و بررسی در مدیریت عالیه نظام است.

مریدی ابراز داشت: همایش یاد شده به واسطه اندیشه‌ها و دغدغه‌های بزرگان شکل گرفته و  از سه سال پیش این مبحث به شکل جدی مطرح است و در همین ارتباط زبان‌شناسان مجله‌ای را تحت همین عنوان در دانشگاه پیام نور به ثبت رسانده‌اند تا بتواند درجه پژوهشی و علمی را با خود به همراه داشته باشد و همین امر باعث شد تا برگزاری این کنفرانس را در خواست کنیم.

دبیر اجرایی همایش ملی زبان و هویت با یادآوری این مطلب که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی این همایش بحث توسعه زبان فارسی را به شکل جدی مدنظر دارد، اظهارداشت: امیدواریم این رخداد ارزشمند ملی، فتح بابی به حساب آید تا استان فارس به عنوان رنگین کمان اقوام و شاید پرگویش‌ترین مناطق ایران زمین بتواند ترسیم کننده سیاست‌گذاری فرهنگی باشد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس دغدغه مهم امروز بزرگان نظام را زبان دانست و گفت: بسیار ساده‌انگارانه است که خیال کنیم زبان بی‌حوزه فرهنگ معنا دارد و باید دانست که زبان و فرهنگ در کنار هم تکمیل کننده و راهگشا هستند. ما نمی‌توانیم متصور شویم که زبان یا گویش جایی را داشته باشیم بدون آنکه حوزه فرهنگ را دریابیم، ملتی موفق است که بتواند اشتباهات را انجام نداده و اجازه ندهد تا دیگر فرهنگ‌ها در فرهنگ آنان رسوخ پیدا کند و زبانش را به عنوان یک ابزار حفظ کند تا این امکان به وجود آید تا زبان های متعدد را در خود داشته باشد.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری مراسم بزرگداشت استاد عبدالعلی دستغیب اشاره و خاطرنشان کرد: آیین مورد اشاره به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری انجمن مفاخر استان همزمان با همایش ملی زبان و هویت برگزار می شود.

به گفته مریدی، صبح پنج شنبه از ساعت ٩:٣٠ تا ١١:٣٠ آیین همایش ملی زبان و هویت در هتل هما در قالب مراسمی رسمی آغاز می شود و متعاقب آن از ساعت ١٥ تا ١٦:٣٠ بعدازظهر مراسم بزرگداشت استاد عبدالعلی دستغیب به اجرا در می آید.

download

برپایه این گزارش، تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز از ساعت ١٤ همان روز ٢٠ نشست علمی را با حضور اساتید دانشگاه با محورهایی چون، "همایش ملی زبان و هویت نظریه ها و دیدگاه ها در زبان و هویت"، "تحول جامعه و تأثیر آن بر زبان و هویت"، "ویژگی­ها و کارکردهای زبان و هویت در جامعه"، مختصات فرهنگی اجتماعی زبان و هویت" و "رابطۀ زبان با هویت خرد ملی و کلان جهانی"را دربخش اول برپا می دارد.

همچنین، در ادامه و بخش دوم مباحثی از قبیل؛ "چگونگی­ آموزش زبان فارسی، جهت تقویت زبان و هویت ایرانی اسلامی در جهان"، "زبان و سطوح هویت (هویت جهانی، منطقه ای، ایران فرهنگی، ملی و محلی)"، "زبان و خودبیگانگی فرهنگی هویتی"، "آسیب شناسی مباحث هویت ایرانی اسلامی در ارتباط با زبان"، "راهبردها و سیاست های تقویت هویت ایرانی اسلامی از طریق زبان"، "چگونگی کاربرد زبان ها و گویش های ایرانی در تقویت زبان و هویت ملی" و سایر موضوعات مرتبط به بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

الهه بهرامی