به‌گزارش هنرآنلاین، به نقل از  ایسنا، سعید حسینی با اعلام این خبر، اظهار کرد: تعدادی از گذرها و دالان‌های سرپوشیده که اصطلاحا به ساباط اشتهار دارند در بافت غربی سمنان در محله‌های تاریخی کوشمغان و کدیور مرمت شدند.

وی به فلسفه وجودی ساباط‌ها در شهر سمنان اشاره و اضافه کرد: ساباط‌ها از ویژگی‌ها و مشخصه‌های معماری در مناطق گرمسیری و کویری است که در استان‌هایی همچون سمنان، یزد، کرمان و... نمونه‌های زیادی از آن وجود دارد.

مدیر عامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری سمنان با بیان اینکه یکی از کارکردهای ساباط‌ها پدید آوردن سایه و جایگاهی خنک برای رهگذران است، خاطرنشان کرد: این سازه‌های خشتی بی‌نظیر و زیبا در تابستان به پایین آمدن دمای هوا در  معابر شهری کمک شایانی کرده و هوای درون ساباط را از بیرون آن خنک‌تر می‌کند.

وی با اشاره به کارایی متفاوت ساباط‌ها در فصل زمستان و در کوران برودت هوا ، تصریح کرد: در زمستان همین فضای نیمه پوشیده به گرم‌تر شدن آن فضا و سهولت در تردد در معابر شهری می‌انجامید.

حسینی ادامه داد: ساباط‌ها همچنین مایه یکپارچگی و استواری خانه‌های کنارشان شده و به آنها در پایداری در برابر نیروهای جانبی کمک می‌کند .

وی به برخی کارکردهای اجتماعی و فرهنگی دیگر در این سازه‌های شهری اشاره و اظهار کرد: در گذشته در فضای این ساباط‌ها برخی فعالیت‌های مذهبی، اجتماعی و فرهنگی انجام می‌شده است.

مدیر عامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری سمنان به‌اهمییت، نقش و ارزش تاریخی این دالان‌ها در بافت قدیمی و تاریخی سمنان اشاره و خاطرنشان کرد: عملیات مرمت این بناها با هدف دفع خطر ریزش آوار، برداشت الحاقات اضافی و مرمت کف گذر و حذف سیمان‌های بدنه سازه‌ها، استحکام‌بخشی جرزهای باربر و ترمیم طاق‌ها و مقام‌سازی آنها انجام شده است.

 وی از تقویت و مقاوم‌سازی طاق ساباط‌های مرمت شده خبر داد و گفت: بندکشی بدنه و سقف، نماسازی و اجرای کفپوش آجری و زیباسازی و...از دیگر اقدامات انجام شده در طرح مرمت ساباط‌ها در بافت تاریخی سمنان بوده است.

 ساباط، معبری برای آرامش رهگذران است تا انسان پیاده در مسیر حرکت خود در یک توالی مناسب در فضای سایه‌ قرار گیرد که نشان می‌دهد معماری در گذشته تا چه حد به نیاز و آسایش مردم توجه داشته است.

ساباط در زبان فارسی دارای ریشه‌ای کهن است. بخش اول آن "سا" به‌معنای آسایش و بخش دوم آن "باط" نمودار ساختمان، آبادی و عمارت است که این نوع معماری خاص مناطق آب و هوای گرمسیر و کویری است تا با انداختن سایه و ایجاد مسیری خنک برای رهگذران، آنها را از شدت تابش نور خورشید و گرما در این معابر محافظت کند.