سرویس استان‌های هنرآنلاین: ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر استان فارس با نمایش "دووز" به کارگردانی لقمان بحرانی در دو سانس ١٨ و ٢٠ در سالن سبز تالار حافظ فرهنگ و ارشاد فارس دنبال ‌شد. بحرانی در این نمایش از یک بازی سنتی برای پیش بردن داستان استفاده کرده و نمایش در یک فضای کاملا سورئالیستی رخ داد.

دوز یک نوع بازی محلی در میان ایل‌های  لرنشین‌ است، در این بازی از سه تا ١٢ مهره استفاده می‌شود و فردی که در نهایت دو مهره برایش بماند، بازنده است. در این نمایش نیز یکی از شخصیت‌ها به نام آقا معلم مهره‌ها را به گونه‌ای می‌چیند که به پدرش برسد. این نمایش با بازی درخشان سام موسایی در جشنواره‌های مختلف تئاتر درخشید.

یکی از ویژگی‌های جشنواره امسال توجه به آموزش در راستای تخصصی شدن تئاتر استان فارس است به همین دلیل در کنار اجرای نمایش‌های برگزیده ٤ فیلم از نمایش‌های کارگردانان بزرگ کشور هر روز ساعت ١٤ در سالن غزل تالار حافظ فرهنگ و ارشاد فارس اکران شد.

در این راستا "فاوست" به کارگردانی حمیدرضا نعیمی اکران شد، نعیمی در این نمایش تلاش کرده که اثر فاخر گوته با شرایط و فرهنگ ایرانی منطبق باشد و از فضای قصه‌گویی استفاده و فضای رمانتیک نمایش گوته را حذف کرده است.

در روز پایانی جشنواره نیز نمایش "سرآشپز" شهاب‌الدین حسین‌پور در سانس‌های ١٥ و ١٧ تالار اداره فرهنگ و ارشاد شیراز اجرا شد. داستان در فضایی کمیک_فانتزی رخ می‎دهد و بیش از آنکه بخواهد تیپ را به مخاطب القا کند، نمایشی سراسر خلاقیت است.

قرعه آخرین فیلم نمایش ششمین جشنواره تئاتر فجر استان فارس به نام یاسر خاسب برای نمایش "گِل" خورده است. این نمایش بستری فلسفی‌ دارد و تماشاگر با دو انسان روبه‌روست و تأکید آغازین نمایش روی تلاش انسان نخست برای ساخت انسانی دیگر و در ادامه جان گرفتن انسان ساخته شده است.

در ایام برگزاری سی و پنجمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر، چراغ تئاتر در شیراز نیز روشن شد تا این کلانشهر فرهنگی میزبان ششمین دوره جشنواره تئاتر فجر استانی باشد. جشنواره‌ای که امسال از سیزدهم تا شانزدهم دی ماه، متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد و با اجرای برنامه‌های متنوع همچون برپایی کارگاه های آموزشی و پخش فیلم تئاترهای مختلف مخاطبان را دست پر به خانه برگرداند.

الهه بهرامی