سرویس استان های هنرآنلاین: ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر استان فارس در حالی آغاز شد که در اولین برنامه آن اهالی هنر ششم شیراز پای فیلم نمایش "منهای دو" اثر داود رشیدی نشستند و به این هنرمند فقید ادای احترام کردند. این نمایش تیرماه سال ١٣٨٩ در تئاتر شهر تهران اجرا و با استقبال خوبی مواجه شد و تالار حافظ فرهنگ و ارشاد فارس نیز با تمام امکانات حرفه ای در اختیار ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر فارس قرار گرفته است.

برپایه این گزارش، تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس که از دیرباز دارای امکاناتی حرفه ای در حوزه نور، صدا و اجراهای صحنه ای نمایش و آیین های فرهنگی و هنری، جشنواره های ملی و بین المللی و کنسرتهای بزرگ موسیقی داخلی و خارجی بوده است، برای برپایی ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر استان فارس با تمام امکاناتش هر روز پذیرای هنردوستان و علاقه مندان تئاتر از سراسر استان و دیگر استانهای شرکت کننده شده و این جریان موثر هنری را در دل خود قرار داده است.

زنده یاد رشیدی آن زمان گفته بود: نمایش "منهای دو" اثری انسانی است که جامعه را به آرامش دعوت می‌کند و اثری امیدبخش است. این نمایش اثری است که تماشاگر در برخی از صحنه‌های آن با صدای بلند خواهد خندید و در لحظاتی هم به فکر فرو خواهد رفت.

اما در ادامه روز اول جشنواره تئاتر فجر فارس، کارگاه "قابلیت های صنایع روز و استفاده از آن در طراحی" با حضور شاهین صیادی برگزار شد. این متخصص طراحی صحنه در حاشیه این کارگاه با تأکید بر اینکه باید برای آموزش تئاتر وقت گذاشت، عنوان می کند: متأسفانه به خاطر مشکلاتی که در عرصه تئاتر هست باید به این مهم اهتمام ورزید زیرا تئاتر، کنشی پولساز نیست و معمولا تئاتری ها ناچارند کار دومی داشته باشند، بدین خاطر ناچارند خیلی سریع کار را به سرانجام برسانند. البته هیچ یک دوست ندارند کار خود را سرسری انجام دهند و اگر این اتفاق می افتد فقط به خاطر مشکلات اقتصادی روزمره است. گرچه پاسخ آن تنها زمان است. 

صیادی که در این کارگاه طراحی صحنه را از دیدگاه کارگردان مطرح می سازد، پیرامون نقش تجربه در طراحی صحنه می گوید: کارگردان هر چه بتواند در این زمینه خود را به روز نگه دارد و زیاد خود را جدی نگیرد و همیشه در حال آموختن باشد به ویژه از اشتباهات خود، کمی کار را ساده تر می سازد.

 اما در ادامه برنامه های جشنواره تئاتر فجر نمایش "هدیه مرموز" به کارگردانی یاسر خاسب در تالار سبز تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به روی صحنه رفت. این نمایش گرچه در سال ١٣٨٥ برای اولین بار تولید شده است، اما هنوز طرفدار دارد. "هدیه‌ مرموز" که با طراحی‌، کارگردانی و بازیگری یاسر خاسب اجرا می‌شود، اثری تک‌‌شخصیتی است که داستان تولد تا مرگ یک انسان را در ارتباط با عروسکی از دنیای دیگر روایت می‌کند.

این نمایش سال ١٣٨٥ به عنوان نمایش منتخب تماشاگران در نهمین جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویی و اثر ویژه جشنواره بین‌المللی تهران مبارک انتخاب شد و در ایتالیا،‌ آلمان‌، فرانسه‌، هلند،‌آمریکا‌، لهستان‌، ارمنستان‌، هند‌، تایلند و... به صحنه رفته است.

"هدیه مرموز" پیش از این سال ٨٦ و پس از آن سال ١٣٩٠ در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفته است. یاسر خاسب کارگردان این نمایش همچنین دیروز در کارگاهی با موضوع "بادی درام" برای علاقه مندان به تئاتر سخن گفت.

ششمین جشنواره تئاتر فجر استان فارس ساعت ١٤ با اکران فیلم نمایش "ترن" به کارگردانی نیما دهقان در سینماتک غزل، و ساعت ١٨ با اجرای نمایش "دون کامیلو" به کارگردانی مهران محمودزاده در نوبت های ١٨ و ٢٠ ادامه یافت.

درادامه این جشنواره بین المللی، همچنین دو نمایش "پنجاه و چهارمین سالگرد تولد خسرو مرادی" و "چند روایت نامعتبر از آنچه نمی‌دانستیم" نیز از شیراز در این دوره از جشنواره اجرا می‌شود که علاقه مندان می‌توانند از ساعت ١٨ با مراجعه به سالن‌های استاد سپاسدار (پنجاه وچهارمین سالگرد) و استاد هودی(چند روایت نامعتبر) به دیدن نمایش مورد علاقه خود بنشینند.

کارگاه آموزشی "قابلیت‌های صنایع روز و استفاده از آن در طراحی" برخلاف روزهای قبل که صبح تا ظهر برگزار می‌شد، از ساعت ١٥:٣٠ تا ١٧ بعدازظهر چهارشنبه میزبان علاقه مندان بود. همچنین فیلم تئاتر "فاوست" ساعت ١٤ برای مخاطبان پخش شد. پایان بخش برنامه های روز سوم جشنواره نیز اجرای تئاتر "دووز به کارگردانی لقمان بحرانی در دو سانس ١٨ و ٢٠ بود.

تغییر در محل اجرای نمایش و برنامه‌ها

آخرین و چهارمین روز برگزاری جشنواره اما با یک تغییر عمده مواجه می‌شود و براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، برنامه‌های روز پنج شنبه -شانزدهم دی ماه- در تالار اداره ارشاد شیراز واقع در چهارراه ایثار کوی زهرا(س) برپا خواهد شد.

"سرآشپز " به ارشاد شیراز می رود

براین اساس فیلم تئاتر "گِل" کاری از یاسر خاسب در ساعت ١٤ برای علاقه‌مندان نمایش داده خواهد شد. همچنین تئاتر "سرآشپز" به کارگردانی شهاب الدین حسین پور در دو سانس ١٥ و ١٧ برای دوستداران هنر نمایش اجرا می‌شود. برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره هم که در جدول برنامه‌ها جایی برای آن در نظر گرفته شده بر اساس اظهارات دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر در استان فارس در اما و اگر قرار دارد. صادقی با بیان این توضیح که این جشنواره به صورت غیر رقابتی برگزار می‌شود، اظهارداشت: از آنجا که ششمین دوره جشنواره تئاتر فجر استانی در قالب فستیوال برگزار می‌شود و عملا رقابتی در میان گروه‌های نمایشی وجود ندارد، احتمال برگزار نشدن مراسم اختامیه وجود دارد کما اینکه شاهد برگزاری مراسم افتتاحیه هم نبودیم.

ورک شاپ‌ها و تئاتر فیلم‌ها به صورت رایگان به مخاطبان علاقه‌مند به حضور در جشنواره تقدیم می‌شود و علاقه‌مندان برای مشاهده تئاترهای این دوره از جشنواره می‌توانند با مراجعه به تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با پرداخت هزینه ٧هزارتومانی، بلیط نمایش مورد علاقه خود را تهیه کنند.

جشنواره‌ای با طنزهای اخلاقی و نمایش عروسکی

نمایشپانتومیم عروسکی "هدیه مرموز" با بازی و کارگردانی یاسر خاسب است که تلفیقی از قابلیت‌های حرکتی بازیگر با دنیای فانتزی عروسکی است. نمایش طنز "دون کامیلو" به کارگردانی مهران محمودزاده نیز در ورای خود مفاهیم عالی و متعالی را به مخاطب ارایه می‌دهد تا او را در کنار خنده به تفکر نیز وادار کند. این نمایش با بهره بردن از ابزار طنز و شوخی، مفاهیم عالی و انسانی را به تماشاگر ارائه می کند. "دووز" یک نوع بازی محلی در میان در ایل نشینان است و روش اجرای آن بدین صورت است که به شکل قرعه یک نفر شروع کننده بازی می‌شود. این فرد اولین مهره را گذاشته و به نوبت هر یک مهره‌های خود را روی جایگاه ها قرار می دهند. هرکس بتواند سه مهره را در یک راستا قرار دهد می‌تواند یکی از مهره‌های حریف را حذف کند. در بازی سه تایی با روی خط قرار گرفتن سه مهره بازی تمام می شود زیرا مهره های حریف دو تا شده و دیگر قادر به بازی نیست ولی در بازی دوازده تایی تا جایی که مهره های حریف به دو برسد بازی ادامه دارد.

تالار حافظ فرهنگ و ارشاد فارس با تمام امکانات حرفه ای در اختیار ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر فارس قرار گرفته است و "سرآشپز" نیز که نمایشی کمدی است با کارگردانی شهاب الدین حسین پور است و این نمایش می تواند در ژانر کمدی فاخر، یکی از کمدی ترین نمایش های سال تئاتر ایران شود.