به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شمیرانات، ناشران و نویسندگان در نشست تخصصی کتاب و کتابخوانی به پردازش نظریه مهندس فرهنگی پرداختند و راهکارهای رفع معضل پائین بودن آمار مطالعه را مورد بررسی قرار دادند.

سیدحسن صفوی رئیس اداره ارشاد اسلامی شمیرانات با بیان اینکه افزایش میزان مطالعه به عنوان عامل مؤثر در برابر بحران‌های فرهنگی و هویتی مطرح است، اذعان داشت: در سند چشم انداز 1404 برنامه‌ریزی فرهنگی در سطحی کلان ترسیم شده است و با برنامه‌ریزی صحیح و مدون و بکارگیری مدیریت راهبردی و کاربردی می‌توان در پیاده‌سازی آن در سطح خرد و به نوعی بومی‌سازی آن در سطح شهرستان به اهداف فرهنگی مورد نظر رسید.

وی که در جمع ناشران و نویسندگان سخن می‌گفت، افزود: اداره ارشاد اسلامی علیرغم کمبود منابع مالی و بنا به بضاعت خود آماده هر گونه همکاری با صاحبنظران حوزه کتاب و کتابخوانی است.

جعفر نظری ناشر و صاحب امتیاز انتشارات نظری در این نشست به بیان دیدگاه‌های خود در مورد نحوه رفع موانع مطالعه نسل جوان و رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز فرهنگی 1404 گفت: با توجه به اینکه افزایش مطالعه و کسب علم می‌تواند خط مشی زندگی نسل جوان جامعه را ترسیم کند می‌توان نقشه راهی منسجم و کارشناسی شده برای آن در نظر گرفت.

این صاحب نظر حوزه کتاب همچنین افزود: ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی با تدوین برنامه‌ای صحیح و جامع قطعاً امکان‌پذیر خواهد بود و برای رسیدن به این هدف باید کلیه عوامل فرهنگی در این امر دخیل بوده و همکاری لازم را انجام دهند.

محمد حسن مهریزدان دیگر سخنران این جلسه با اشاره به پایین بودن میزان کتابخوانی در جامعه اذعان داشت: برای افزایش ملموس مطالعه باید آینده پژوهی را در برنامه ریزی‌های فرهنگی لحاظ کنیم. کشورهایی مثل چین، روسیه و هند و حتی ترکیه در حوزه کتاب و کتابخوانی به شدت فعال هستند و اگر با همین روند پیش برویم رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده دور از دسترس خواهد بود.

این نشست روز سه شنبه 7 دی ماه در سالن جلسات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شمیرانات برگزار شد.