به گزارش هنرآنلاین، فرید الوندی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امسال در حوزه ادبیات پایداری شاهد رونمایی از دو کتاب "جنگ‌خاکریزها" شامل خاطرات حجت‌الله رحیم‌زاده از رزمندگان و جهادگران سال‌های دفاع مقدس و "وه ده‌س په‌تی" (با دست خالی) نوشته‌ جعفر نظری بودیم که هرکدام زوایای پنهانی از پایداری مردم استان ایلام را در دوران دفاع مقدس نشان می‌دهند و امیدواریم با حضور دغدغه‌مندان این عرصه شاهد خلق آثار ماندگاری مانند "یادهای یادگار" از آثار محمدعلی قاسمی در زمینه‌ی دفاع مقدس باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های خلق آثار در حوزه هنری پتانسیل‌های فرهنگی و هنری استان در بستر رویدادهای مذهبی و اجتماعی استان است، تصریح کرد: در اربعین امسال عکاسان مرتبط با حوزه هنری ایلام متشکل از منوچهر تتری، علی شوهانی، همایون رئیسی، محمد دارابی‌فر، ناصر گل‌نظری و جعفر میرناصری لحظه‌های ناب پیاده‌روی اربعین را عکاسی کرده‌ایم که به‌زودی در قالب نمایشگاه‌هایی در ایلام و تهران پذیرای نگاه مردم و علاقه‌مندان به هنر عکاسی خواهند بود.

وی با بیان اینکه این مستند در سوگواره عبرات که توسط ستاد مرکزی اربعین برگزار خواهد شد، حضور خواهد یافت، ابراز امیدواری کرد با این‌گونه فعالیت‌ها بتواند نقش‌آفرینی مردم استان را در همایش پیاده‌روی بزرگ اربعین نشان داد.

از "شین" تا "کارگاه تعزیه" و بررسی سبک "ادبیات انقلاب"

معاون فرهنگی حوزه هنری ایلام برگزاری پنجمین سوگواره شعر کردی عاشورایی "شین" در دو بخش عمومی و دانشجویی را با همکاری جهاددانشگاهی و دانشگاه ایلام نمونه‌ای دیگر از فعالیت‌های انجام‌گرفته عنوان و تصریح کرد: نمایشگاه نقاشی "نقش‌های ناتمام"، کارگاه آموزشی تعزیه و نشست‌های متوالی بررسی سبک‌های شعر انقلاب از دیگر برنامه‌های حوزه هنری از ابتدای امسال بوده است.

وی نداشتن مکان و جای مناسب برای فعالیت فرهنگی جوانان استان را دغدغه‌ای جدی دانست و گفت: امسال خوشبختانه با همکاری شهرداری، فرمانداری و در سایه‌ی تلاش‌های خستگی‌ناپذیر رییس حوزه هنری ایلام برج هنر اسلامی در هفته دولت کلنگ‌زنی شد و امیدواریم با همکاری مسئولان استان این خواسته‌ی به‌حق هنرمندان برآورده و مکانی در شان آنان ایجاد شود.

معاون فرهنگی حوزه هنری ایلام در پاسخ به پرسشی درباره محوری‌ترین فعالیت‌های حوزه هنری ایلام، تصریح کرد: بزرگ‌ترین موفقیت حوزه هنری ایلام که به‌نوعی گویای فعالیت‌های محوری این مجموعه با مختصات بودجه‌ای آن، است، این بوده که با وجود عده و عٌده‌ی کم توانسته به محور فعالیت‌های فرهنگی هنری تبدیل شود و حضور همیشگی هنرمندان بیشتر از کادر اداری آن است و در استان ایلام هرگاه نام "شب‌های روشن"، "سوگواره شین"، "رونمایی از کتاب"، "نغمه‌ی نزول"، "آموزش تئاتر" و دوره‌های مختلف آموزشی در عرصه‌ فرهنگ و هنر می‌آید، فعالیت‌های حوزه هنری در ذهن مخاطبان زنده می‌شود، یعنی به عبارتی حوزه هنری تأثیر خود را گذاشته است.

الوندی درباره نحوه تعامل با کارگروه‌های تخصصی امور استان‌ها و نقش این ارتباط در رشد و ارتقاء کیفی آثار، تصریح کرد: بحمدالله با درایت متولیان اداره امور استان‌ها و علاقه‌مندی مسئولان واحدهای استانی این ارتباط به بهترین شکل حاکم است و معتقدم در این ارتباطات هم مشاوره هنری گرفته می‌شود و هم استان‌ها بیشتر در نظام بودجه‌ریزی دیده می‌شوند و ما همواره از تجربیات همکارانمان در اداره امور استان‌ها و اشراف آنان بر اسناد بالادستی در این عرصه بهره‌ می‌گیریم.

وی گفت: راهکارهای همکاران حوزه هنری در امور استان‌ها به دلیل اشراف بر نقاط قوت و ضعف فعالیت‌های فرهنگی همواره کمک‌کار ما در ارتقاء کیفی آثار بوده است.

معاون فرهنگی حوزه هنری ایلام بودجه‌ پایین را مشکل اساسی حوزه هنری دانست و گفت: هرچند ممکن است جذب هنرمند در ابتدا به بودجه کمتری نیاز داشته باشد اما مطمئناً تداوم حضور هنرمندان و ارتباط آنان با حوزه هنری به تأمین مالی نیاز دارد، اما با این‌ وجود در استان ایلام کارهای مهمی با همت هنرمندان صورت گرفته که جای تقدیر دارد.

الوندی ادامه داد: فعالیت‌های حوزه هنری در طول امسال نسبت به سال گذشته روند بهتری داشته و به‌طوری‌که خوشبختانه در کنار فعالیت‌های منسجم هنری همه واحدها دارای متولی هستند و هنرمندان هر رشته‌ای در واحد مخصوص خود، ایده می‌دهند و برنامه‌ی مدنظر را در صورت داشتن قابلیت اجرایی اجرا می‌کنند.

معاون فرهنگی حوزه هنری ایلام گفت: همه‌ی واحدهای حوزه هنری ایلام تلاش می‌کنند و هرکدام ایده‌های پرباری دارند و تاکنون فعالیت‌های تأثیرگذاری داشته‌اند و نقطه‌ قوت واحد ایلام همکاری تنگاتنگ واحدها با یکدیگر است که به گواهی صاحب‌نظران از حوزه هنری ایلام مجموعه‌ای کارآمد و توانمند ساخته است.