به گزارش هنرآنلاین، به نقل از  روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، استاد حسن سلمانیان اسطوره موسیقی سنتی خراسان و بجستان امروز دار فانی را وداع گفت.

استاد حسن سلمانیان یک فرد نبود؛ او شناسنامه مردم سرزمین بجستان بود. نغمه ساز استاد سلمانیان در همه رویدادهای مهم فردی و جمعی مردم این سرزمین ساری و جاری بوده و باروح و روان ما تنیده شده است .

همان گونه که هویت یک فرد در قالب کلام و رفتار او تبلور می یابد ، هویت یک قوم هم در لابلای آیین ها و مراسم و نغمه ها و نواهای آن قوم نمود می یابد.

موسیقی عنصر بی بدیلی در حیات انسان و جامعه است که هرگز از بین نخواهد رفت چرا که از لحظه چشم گشودن نوزاد ، با نغمه اذان یا لالایی مادر ، در زندگی انسان تنیده می شود و در همه دوران و مقاطع همراه او است.

ثبت ویژگی های روح جمعی یک سرزمین به شکل ظریفی در نغمه های شبانی، لالایی ها، نغمه های کار و برداشت محصول، مویه ها ، نغمه های مقامی و محلی نفوذ و رسوخ می کند و مطالعه و بررسی این نغمه ها ، هویت یک قوم را به ما باز می شناساند.

استاد حسن سلمانیان ، نوازنده بی بدیل سرنا از بزرگان موسیقی خراسان بود که بیش از هفتاد سال بخشی از فرهنگ و هنر و هویت اجتماعی ما را شکل بخشید و در طول تاریخ انتقال داد.

نگاه استاد سلمانیان به سازش و هنرش ، نگاهی انسانی و معنوی بود و همین باعث شده بود تا حرفه اش (که بدان عشق می ورزید)، برایش تبدیل به مسلک و طریقتی شد که گام زدن و نفس کشیدن در آن، هر روز درونش را صافی تر می کرد و روحش لطیف تر و مقام انسانی اش عالی تر می شد .

روانش شاد باد که در این روزگار وانفسا یک عمر خلقی را شاد کرد