به گزارش هنرآنلاین، به نقل از ایسنا، این تفاهم همکاری به امضای بابک نهرین رئیس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی، سید ابراهیم ابراهیمی نائید رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو و علی قسمت لالایف رئیس مرکز تئاتر موزیکال دولتی جمهوری آذربایجان رسیده است.

بابک نهرین، مدیر تئاتر شهر و رئیس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان‌شرقی در این خصوص گفت: با توجه به قدمت تئاتر در تبریز و لزوم رشد و ارتقای هنرهای نمایشی در آذربایجان‌شرقی، توسعه‌ همکاری های ملی و فراملی در دستور کارمان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه نخستین گام در همکاری های فراملی و بین المللی تئاتر شهر تبریز با تئاتر دولتی باکو برداشته شده است، تصریح کرد: این تفاهم نامه در سایه‌ تعامل سازنده‌ رایزن فرهنگی سفارت ایران در باکو و در پی سفر اخیر به جمهوری آذربایجان حاصل و به امضای طرفین رسیده است.

نهرین اظهار کرد: این همکاری با توجه به پتانسیل های متقابل و استفاده از ظرفیت حسن همجواری، ضرورت و اهمیت بسط و توسعه روابط فرهنگی و هنری با مراکز فرهنگی استان های همجوار مرزی در محورهای مختلف حاصل شده است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان‌شرقی با اشاره به برخی مفاد مورد توافق در این تفاهمنامه گفت: تبادل گروه های فرهنگی و هنری به منظور استفاده از تجربیات طرفین، اولویت اول این تفاهمنامه بوده است.

وی با اشاره به وجود آرشیو بسیار غنی تئاتر دولتی باکو ادامه داد: در این راستا نیز مبادله اطلاعات، کتب، نشریات علمی، مدارک تاریخی و فیلم های قدیمی تئاتر به توافق دوطرف رسیده است.

به گفته مدیر تئاتر شهر تبریز، فراهم کردن تسهیلات لازم برای شرکت هنرمندان در گردهمایی ها، همایش ها و اجراهای نمایشی دو کشور از دیگر محورهای این تفاهم است .

بابک نهرین همچنین ساخت و تولید نمایش های مورد توافق طرفین به صورت مشترک جهت اجرا در ایران و آذربایجان را از دیگر بندهای توافق یاد شده اعلام کرد و افزود: برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت به منظور استفاده از تجارب طرفین در حوزه هنرهای نمایشی یکی دیگر از دستاوردهای مهم این تفاهمنامه بوده است.

وی یادآور شد: استفاده مناسب از ظرفیت های این تفاهمنامه می تواند به ارتقای تئاتر تبریز مفید واقع شود.