سرویس استان های هنرآنلاین: نخستین نمایشگاه آثار خوشنویسان متقدم دوره های صفویه ،زندیه و قاجاریه روز گذشته گشایش یافت و تا ٢ دی ماه در نگارخانه طرح دایر است.

این نمایشگاه هنری با حضور معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و هنرمندان و پیشکسوتان خوشنویسی استان در نگارخانه طرح واقع در خیابان صورتگر،چهارراه هدایت گشایش یافت.

قاسم احسنت در حاشیه گشایش این نمایشگاه گفت: ۳۸ اثر نستعلیق، شکسته نستعلیق و نسخ ایرانی از خوشنویسان متقدم دوره های قاجاریه، صفویه، زندیه و افشاریه در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

این استاد فوق ممتاز خوشنویسی فارس افزود: آثار به نمایش گذاشته از خوشنویسان بزرگ استاد احمد نی ریزی، میرزا کوچک اصفهانی، وصال شیرازی، میرزا عمو خمسه، حجاب شیرازی و دیگر خوشنویسان دوره های متقدم است.

استاد احسنت هدف از برگزاری این نمایشگاه را ارائه خطوط قدیمی به نسل جوان و نشان دادن چگونگی تکنیک های مختلف خوشنویسی، تنظیم و اندازه صفحه نسبت به قلم و سایر موارد، عنوان کرد.

او با اشاره به اینکه نقد و تحلیل این آثار روز چهارشنبه دوم دی ماه انجام می شود، درباره آگاهی نسل جوان از مکتب شیراز اظهار داشت: نسل جوان ما کمتر سراغ خوشنویسی رفته است و بیشتر مسائل اقتصادی را مدنظر قرار داده و به این هنر ناب ایرانی کمتر گرایش داشته است و یکی از مهم ترین اهداف این نمایشگاه ارائه آثار شاخص خوشنویسان به جوانان برای لذت بردن از قطعات و آثاری دانست که هر کدام در حد خود قابل تامل هستند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود بیان داشت: در دوره قاجار در شیراز ۸۰خوشنویس درجه یک بوده اند که همچون وصال شیرازی از پیشگامان و تاثیرگذاران هنر خوشنویسی به شمار می آیند و ضرورت حمایت دستگاه های فرهنگی از این هنر ناب ایرانی چنان مهم است که برگزاری همایشی بزرگ با حمایت مادی و معنوی دستگاه های فرهنگی راه را برای معرفی این هنر به همگان باز می کند.

استاد احسنت تاکید کرد: ما بزرگان زیادی در هنر خوشنویسی داریم که می طلبد همایش های بزرگ در ابعاد وسیع و با پشتوانه دستگاه های فرهنگی برای آنها برگزار کنیم اما متاسفانه هنوز جای خالی این اتحاد در میان مدیران ما شکل نگرفته است و خط ما از خط خوشنویسی تهران و قزوین کم ندارد و پشتوانه هنری مکتب شیراز بالاست اما هیچگونه شناختی از مکتب شیراز نیست.

وی به جای خالی یک همایش بزرگ با عنوان خوشنویسی در شیراز اشاره کرد و گفت: برگزاری همایشی بزرگ در شیراز حق مسلم هنر خوشنویسی فارس است .چرا باید قزوین پایتخت خوشنویسی ایران باشد در حالی که ما بزرگان خوشنویس زیادی داشته و داریم و باید برای معرفی این بزرگان با برنامه ریزی به واسطه افراد حرفه ای تلاش کنیم.