سرویس استان ای هنرآنلاین: مهدی رنجبر معاون سینمایی فرهنگ و ارشاد فارس با بیان این مطلب، گفت: نشست نقد و بررسی این هفته سینما هنر و تجربه شیراز برای فیلم "مات" دوشنبه ٢٢ آذر ماه ساعت ٦ با حضور کارگردان فیلم صبا کاظمی و نویسنده فیلم میلاد نیازی برگزار می شود.

وی در ادامه عنوان کرد: سالن هنر و تجربه شیراز روزهای دوشنبه میزبان جلسات نقد و بررسی فیلم‌های به نمایش درآمده در گروه هنر و تجربه است. این برنامه در هفته جاری به فیلم "مات" اختصاص دارد.

رنجبر، ادامه داد: در این جلسه ابتدا از ساعت ۱۶فیلم‌ "مات" به نمایش درمی‌آید و سپس از ساعت ۱۸نشستنقد و بررسی با حضور صبا کاظمی کارگردان و میلاد نیازی فیلمنامه نویس و تدوین‎گر فیلم برگزار می‌شود.

صبا کاظمی در پی اکران این فیلم در گروه هنر و تجربه سراسر کشور از چگونگی و چرایی نگارش فیلم‌نامه "مات" سخن به میان آورد و گفت: آغاز "مات" به دو فیلمنامه دیگر برمی‌گردد که مشغول نگارش آن‌ها بودم. یک روز به‌طور اتفاقی خبری خواندم که در آن به موضوعی پرداخته شده بود که حالا موضوع اصلی فیلم من است. اگر اجازه بدهید این اتفاق را به علت لو رفتن داستان فیلم توضیح ندهم ولی اتفاقی است که این روز‌ها فراوان شنیده می‌شود. یک لحظه احساس کردم همین اتفاق باید در فیلم‌نامه جای بگیرد و عجب موقعیت دراماتیک پرکشش و پرتعلیقی است. همین شرایط چالشی بین تعدادی انسان و فضای پرتنشی که شکل می‌گیرد موضوع فیلم‌نامه دیگرم هم بود. فکر می‌کنم مدت دو ماه وقت گذاشتم تا یک طرح ۳۰ صفحه‌ای از این موضوع را روی کاغذ پیاده کنم و بعد با میلاد نیازی روی فیلم‌نامه اصلی کار کردیم که حدود دو ماه یا کمتر طول کشید تا به اتمام برسد. ما روی این فیلم‌نامه به صورت کارگاهی کار کردیم. دو ماه‌ونیم هم تمرینات با بازیگران زمان برد. برای تمرین روزی حداقل سه ساعت وقت گذاشتیم. این نکته را همین جا بگویم که از جنس بازی‌ها، زندگی شخصی بازیگران، ایده‌ها و حتی تجربه بازیگران و دیالوگ‌های آن‌ها هم استفاده کردیم تا رسیدیم به این شکل نهایی که شما دیدید.

او در در بخش دیگری نظر خود را درباره گروه سینمایی هنروتجربه و سودآوری اکران فیلم‎ها چنین توضیح داده‌است: گروه هنر و تجربه یک اتفاق بزرگ و شایسته در سینمای ایران است که کلی دشمن پیدا کرده و سعی می‌کنند که دائم این گروه را نقد کنند؛ ولی چه فیلم‌های بزرگی در این گروه به نمایش درآمدند و واقعا چقدر زحمت می‌کشند. نقاط قوت زیادی در هنروتجربه است. در حقیقت باید بگویم که گروه هنروتجربه بزرگ‌ترین اتفاق سینمایی در این سال‌هاست. فیلم محسن امیر یوسفی عزیز و خوش سلیقه را اکران کردند. فیلم "خواب تلخ" سال‌های دور ساخته شده بود و وقتی اکران شد من چندبار آن را دیدم. فکر می‌کنم یک شاهکار بزرگ و ماندنی است. مگر می‌شود یک فیلم پس از سال‌ها که از زمان تولید آن می‌گذرد و وقتی اکران می‌شود این همه قدرت داشته باشد؟! محسن امیر یوسفی کارگردان بزرگی است و در جشنواره‌های بین‌المللی هم درخشیده است. چرا نمی‌گذارند فیلم‌های او به راحتی اکران بشود؟ وقتی چهره او را می‌بینم می‌فهمم در این سال‌ها خیلی لاغر و تکیده شده و ریش و موهایش سفید شده است. این را بگویم که بعید می‌دانم در گروه هنر و تجربه فیلمی به مرحله سود دهی برسد؛ تنها دو فیلم "پرویز" و "ماهی و گربه" به علت اکران طولانی و کیفیت بالایی که داشتند و تبلیغات خوبی که نصیب‌شان شد؛ به سود رسیدند.