سرویس استان های هنرآنلاین: نمایشنامه "آدم ها" سه شنبه ١٦ آذر ماه جاری در محل کافه آیفت، برای علاقمندان و هنرمندان با حضور پیشکسوتان نمایش استان و اعضای گروهِ نمایشِ سروش شیراز، خوانده می شود .

این نمایشنامه  به قلمِ  بهنام چارئی و از نوشته های جدید وی است . نویسنده که عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران  و گروه نمایش سروش شیراز نیز  است، دانش آموخته کارشناسی کارگردانی نمایش و در حالِ حاضر برای پایان نامه کارشناسی ارشد خود در رشته کارگردانی نمایش، تحقیق می کند که اثرش در سه پرده نوشته شده و در کل از نمایشنامه های کوتاه محسوب می شود.

نمایش "آدم ها " روایت کننده دوستی دو دختر هم سن و سال است که هر کدام سرنوشتی دارند اما دوستی عمیق و محبتِ جاری بین این دو دوست سرنوشتشان را به یکدیگر گره می زند . خواهری که خود را وقف برادر می کند و حتی بهترین دوستش را درگیر سرنوشت برادر می کند. قصه " آدم ها " قصه عشق و مسولیت است . قصه  باور زندگی است . قصه  بزرگ شدن و آموختن است در دبستان زندگی . روابط میان آدم های این نمایش از جنسِ همه آن روابطی است که میان انسان ها وجود دارد . اگر اسامی را تغییر دهیم و متن را به زبانی غیر از فارسی ترجمه کنیم باز هم آدم ها همان آدم ها هستند با تمام دغدغه ها، خستگی ها، سختی ها، فداکاری ها، عشق ها، پنهان کاری ها، اشتباه ها و ...

هدایت این نمایش را " امید اکبری " بر عهده دارد، اکبری از اعضای گروه نمایش سروش شیراز، متولد ١٣٧١ و  دیپلمه معماری است. او تا کنون در نمایش های " مهمان های ناخوانده " و " مدادهای رنگی " و " شکوفه های جنگ " ایفای نقش کرده ، نمایشنامه  " آدم ها "، دومین نمایشنامه ای ست که او هدایت می کند . اولین نمایشنامه ای  که اکبری هدایت کرد، نمایشنامه  " خدا حافط " به قلمِ محمد یعقوبی و به سال ١٣٩٢ بوده. به تازگی از دکلمه " یه روزی ..." با صدای امید اکبری در طی مراسمی و در محل کافه ایده در شهر شیراز رونمایی شد.

اکبری دلیل انتخاب این نمایشنامه را وجود آدم هایی از این دست در جامعه ی امروز عنوان کرد و گفت : گویا همه ما عادت کرده ایم که دیگری را نبینیم و نفهمیم . دیگری که همه چیز از گرانبها ترین داشته هایش که جان و سرنوشت خودش است فدای ما می کند و ما خودخواهانه نمی خواهیم بپذیریم و باز هم اصرار داریم که او به ما جفا کرده ، دروغ گفته ، رهایمان کرده  و ... در نمایشنامه " آدم ها "، خواهر همه داشته هایش را ، حال و آینده اش را فدای برادر خود می کند که چهار سال از او کوچکتر است . پدر و مادر فوت کرده اند و همه مسولیت و بار زندگی و سرپرستی برادر به دوش خواهر است . خواهر نه تنها خود که دیگری را درگیر آسایش و راحتی و آرامش برادر می کند اما برادر معترض است ، هنوز بزرگ نشده اما در طی نمایشنامه برادر به بلوغ فکری می رسد و با تمام وجود زندگی را باور می کند . به فداکاری های خواهر و همسر پی می برد و در پایان زندگی را با تمام خوبی و بدی هایش در آغوش می کشد .

خوانشگران شخصیت های نمایشنامه "آدم ها " را مهرناز عوض زاده، امید اکبری، ندا ریاحی، زهرا حسینی برعهده دارند. این اجرا کاری از گروه نمایش سروش به سرپرستی مهران مقدر است.

برنامه نمایشنامه خوانی ها در کافه آیِفت به همتِ گروهِ نمایشِ سروش شیراز با هماهنگی و مدیریت بهنام چارئی، با مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و همکاری های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و همچنین مهربانی های مسولین کافه آیِفت، از مهرماه سال جاری آغاز شده است. تا کنون هفت عنوان نمایشنامه در کافه آیفت و در غالب نمایشنامه خوانی به علاقمندان و دانشجویان تئاتر تقدیم شده است.

به گفته " مهران مقدر"، سرپرست گروه سروش شیراز، این برنامه ها جنبه آموزشی برای اعضای گروه نمایش سروش شیراز ، آشنایی و معرفی نمایشنامه ها برای علاقمندان به ادبیات نمایشی  و تئاتر را دارد  که از جدید ترین فعالیت های این گروه با اعتباری بیست و چند ساله در عرصه نمایش شهر شیراز است و بخشی از درآمد حاصل از این اجراها صرف امور خیر می شود .