سرویس استان‌های هنرآنلاین: آخرین روز از پانزدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس میزبان رونمایی ۵ عنوان کتاب تالیف انگلیسی بود که با حضور مدیران کل دیوان محاسبات و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به همراه چهره های علمی، فرهنگی و هنری رونمایی شد.

در آیین رونمایی این کتاب ها مدیرکل دیوان محاسبات استان فارس رویدادی مانند برپایی نمایشگاه کتاب فارس را بهانه ای برای گرد آمدن اهالی فرهنگ، هنر و ادب عنوان کرد و گفت: این نمایشگاه فرصتی برای برون داد دستاوردهای فرهنگی و هنری است.

ساسان مبینی رونمایی از کتاب را یکی از وجوه بارز برون داد دستاوردهای فرهنگی استان عنوان کرد و افزود: نمایشگاه کتاب تبلور فعالیت های فرهنگی در حوزه کتاب است که به سنتی مرسوم تبدیل شده و باید آنرا پاسداشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هم در این آیین از پی گیری تاسیس خانه ترجمه در استان فارس خبر داد و گفت: با توجه به وجود توانمندی های بسیار در حوزه ترجمه و نیاز به همگرایی، به دنبال این هستیم با اهتمام استاد علی معصومی، خانه ترجمه فارس به زودی آغاز به کار کند.

کیان پیشکار، مترجم و استاد دانشگاه نیز در این مراسم با اعلام اینکه امروز ۵ عنوان از ۷ عنوان کتاب های تالیفی در زمینه نقد ادبی، شعر و نمایشنامه و رمان آماده و ارایه می شود،اظهار کرد: این آثار بیشتر در پیوند با مفاهیمی است که مورد استفاده آنها در حوزه ادبیات انگلستان و آمریکا بیش از پیش احساس می شود.

وی، افزود: تالیف و ترجمه این آثار از سال ۱۳۹۱ آغاز شد که امیدواریم در حوزه ترجمه با موضوع های نامبرده باردیگر در نمایشگاه های کتاب فارس شاهد عرضه دیگر نمونه های آن باشیم.

بر این اساس، کتاب "فنون و صناعات ادبی" اثری است که بر اساس فرهنگ اصطلاحات ادبی نوشته "مایر هوارد آبرامز" ترجمه ای از کتاب “Glosary of Literatory Terms” است که می تواند مورد استفاده کلیه ادبا قرار گیرد. این کتاب به زبان فارسی برای کسانی است که در زمینه نقد و بلاغت ادبی تخصص داشته و درصدد هستند تا با بررسی عناصر ادبی مشترک در زبان فارسی و انگلیسی مطالب نوین و تاثیرگذاری را در زمینه نقد ادبی ارایه کنند.

همچنین "نقد عملی نمایشنامه های انگلیس و آمریکا" دیگر کتاب این مولفان، نقدی تحلیلی بر نمایشنامه های مدرن آمریکا و انگلیس دارد. نمایشنامه های حاضر در کتاب یادشده تاثیر به سزایی بر نمونه های ایرانی داشته اند و نیاز به تحلیل های عمیق ادبی دارند لذا بر اساس نیاز دانشجویان ادبیات انگلیسی، هنرهای نمایشی و هنرهای تجسمی تالیف شده اند.

دیگر اثر رونمایی شده در پانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس که توسط بهزاد مریدی و کیان پیشکار تالیف شده، "انگلیسی برای زبان تخصصی الهیات" است که می توان گفت این اثر در زمینه الهیات بر اساس نیاز دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد برآورده شده است. کتاب یادشده همچنین می تواند راهگشای ارتباطات برای ارایه مطالب صحیح به خارجیان مورد خطاب بوده و ایجاد انگیزه نماید.

"نقد عملی اشعار مدرن انگلیس و آمریکا" دیگر کتاب انتشارات صبح انتظار که این نیز تالیف انگلیسی از سوی نویسندگان نامبرده است به بررسی بیش از ۲۸۴ سروده شاعران انگلیسی و آمریکایی می پردازد. کتاب یادشده نیز با تحلیل دقیق عملی عناصر ادبی، نقد روانشناسی و جامعه شناسانه درصدد است تا ضمن آشنایی دانشجویان و اهالی ادب با اشعار موجود در غرب توانایی نقد ادبی عملی را ارتقا بخشد.

این درحالیست که کتاب "خلاصه مباحث ادبیات انگلیس و آمریکا" تالیف دکتر بهزاد مریدی و کیان پیشکار نیز ارایه دارنده مفاهیم اصلی و عمده موجود در ادبیات غرب(انگلستان و ایالات متحده) بوده و ضمن تقسیم بندی عملی آنها ارایه عناصر ادبی، آشنایی با نمایشنامه ها و رمان های موجود را مورد اشاره قرار داده و به بررسی اساطیر روم و یونان می پردازد. این کتاب به صورت تلمیح و تمثیل در ادبیات غرب ارایه شده و با بررسی داستان کوتاه، اشعار غرب خلاصه ای از ادبیات موجود را ارایه می کند.

پانزدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس سه شنبه شب با حضور ۷۶۴ ناشر و غرفه در شیراز  به کار خود پایان می دهد.